vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Tommy Luhr skrev:Hårda bud :)

Vad är "tösa" topp
Synonymt med "kärring"?
Synonymt med liten flicka :hihi:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Tommy Luhr »

fila fila fila, putsa putsa putsa... :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Perlin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 06, 2011 11:48 am

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Perlin »

Den senaste som vann SM eller RM (riksmästerskap) med en 531:a var Per Engstrand. Det var 2008. Motorn gick på Metanol. Efter det har alla segrarna kört EVO motorer från Kent K. Finns för övrigt bara någon enstaka 531:a kvar i Rc 2400.
BR Racing har inte byggt någon SM vinnare av en volvotopp (531) utan tunat ihop en Evo motor från Kent K.

Är det en 531 som kanske är en SM - vinnare???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kanske får åka med din motor och dyna? med kjells grenrör kan det bli fin toppeffekt :thumbright: ser fram i mot att bromsa vidare din motor här snart,. bara så jäkla mycket jobb nu som tyvär måste gå före så man kan betala in all skatt och sånt på firman. jag ringer dig nån kväll.
Br
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre feb 15, 2008 6:28 pm
Ort: Eslöv

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Br »

Perlin skrev:Den senaste som vann SM eller RM (riksmästerskap) med en 531:a var Per Engstrand. Det var 2008. Motorn gick på Metanol. Efter det har alla segrarna kört EVO motorer från Kent K. Finns för övrigt bara någon enstaka 531:a kvar i Rc 2400.
BR Racing har inte byggt någon SM vinnare av en volvotopp (531) utan tunat ihop en Evo motor från Kent K.

Är det en 531 som kanske är en SM - vinnare???
En kille som är vaken! Evo motorn som vann 2010 byggdes i södra sanby. Den nya som byggs är just en Evo och den byggs i södra sanby Den med. Man kan bygga Evon på många sätt även om delarna från Mds.
SM GULD KLASS 2 2010
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Erland Cox »

Låter lite som att bygga Lego jämfört med denna tävling där vi utgår från ett originalämne.
Det krävs en hel del mer skicklighet med en 531 som utgångspunkt.

Erland
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av NikkO »

Att evotoppen ens finns inom rally... :roll:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Ja det är mycket märkligt att man kan tillåta specialgjutna eftermarknadstoppar när man inte tillåter originaltoppar för 700:- på närmsta skrot! (läs Volvo 16v-topp)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Tommy Luhr »

Kanske är någonting för p3 dokumentär att ta tag i ;)

Skall vi göra lite mer reklam för detta med motorbromsnings "tävlingen"?
Om vi hittar på några sorts regler för detta.
Pratade med Erland nyss och vi kom inte fram med nått vettigt i regler.
Pacman, vilken tävlingsform tycker du vi skall mäta detta i?
Max effekt?
Bäst körbarhet? eller om man skall kalla det genomsnitts effekten?
Liter effekt?
Högsta bmep?
Ja det finn ju alla möjliga sätt.
Jag kommer bygga min för prio:1 EFFEKT prio:2 REGISTER.
Jag kommer välja en kam med så lite duration som möjligt för att ändå göra motorn körbar.
Hade ju tänkt köra bilen dit vi skall ha tävlingen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av David Herbertsson »

Jag och Misse här på forumet tänker slå oss ihop och bygga en topp/motor och va med i det här spektaklet, om vi får? :lol: Vi har nog minst budget och minst effekt men tycker det ska bli fruktansvärt kul ändå!

När är det tänkt att det ska bli av?
Vi håller till i Varberg och kan åka både uppåt och neråt, beroende på var det blir.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag tror man har lika roligt med en billigare motor som med en dyr.
Anledningen till att jag kör en hel del tester och simuleringar är att jag vill studera detta för att utveckla mina toppar samt att lära mig mer om vissa delar som jag kommer välja att använda mig av i min motor (talar om det dagen då det bromsas, det är ju ändå en liten tävling).

Vi kan väll säga som så att dom som är intresserade av att vara med i detta med i stort sett vad som hellst som är en sugmotor och har 531 topp kan höra av sig till mig eller säkert Erland och Pacman.
Vi kan ju ha ett preliminärt anmälningsstopp sista dagen i januari, sen kan vi ju se vart alla deltagare är och vart vi skall bromsa.

Bromsningen kanske sker rum i slutet på februari eller mars, det är upp till alla anmälda deltagare att diskutera fram.
Vi skall ju se detta som kaffetermosarnas dag och deltaga i detta med glatt humör, det är ju ändå mycket socialt i detta och intressant att träffas och byta idéer samt bromsa lite bilar.

Än så länge verkar det som jag och Tomas är högst upp i sverige (värmland).
Vi kommer två st här ifrån.

Sen kanske man skall vara beredd på att lämna en liten slant till han som har bänken.
En vanlig testbromsning ligger ju runt 500-1500 beroende på utrustning.

Frågor på det:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av David Herbertsson »

Det låter perfekt! Man kan väl mäta max effekt/vrid och medeleffekt/vrid? Det är ju det sociala som känns väldigt kul, roligt att träffa några från forumet och grymt kul och lärorikt med en sådan bromsning! Då vet vi vilken tid ungefär man ska va klar med motorn. Enda frågan är väl hur mycket lyft man kan på original tryckare?:-)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Dennis Öhman »

till värmland för en bromsning finns inte intresse. 110mil enkel :(
Dänniz 073-8447664
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Pacman »

Jag har just fått klartecken av en kund att använda hans motor att delta med, dvs jag bygger en långloppsmotor för en racingklass där man kör 6h i sträck. Jag kommer att få låna hela bilen vid tävlingen vilket innebär att jag får traila den dit vi ska. Hade du dragkrok på din 142 Erland?

Jag bryr mig inte så mycket om exakt hur vi tävlar. Jag resonerar som du Tommy, det är ett ypperligt tillfälle att träffa likasinnade, lära sig nåt nytt och känna efter lite hur man ligger i nivå jämfört med andra motortrimmare.
Eftersom vi utgår ifrån Volvo Rödblock så kan man inte ha mer än max 97mm i borr om det ska hålla, och då är det egentligen det ihop med portning och kamaxel som avgör max effekt.
Ökad slaglängd ger mer körbarhet och mellanregister, men minskar samtidigt maxvarv och ställer högre krav på topp och kamaxel. Till sist når man ett jämviktsläge där slaglängden inte spelar någon roll för toppeffekten. Topplocket blir strypningen och det är precis det vi vill åstadkomma med denna tävlingen.

Sen är jag av den uppfattningen att motorn man bygger ska användas till något med. Inte bara vara en dynoqueen som rivs direkt igen efter tävlingen.
Jag ser en möjlighet att testa fram ett paket att sälja fler ggr till racingåkare och därför bygger jag en motor som passar i en specifik klass. Det innebär att jag kanske inte kommer att stå på pallplats i tävlingen, beroende på hur extrema motorer ni andra bygger, men jag kommer inte att bli sist ;)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: vassaste 531 motorn?

Inlägg av Amazonic »

David Herbertsson skrev:Det låter perfekt! Man kan väl mäta max effekt/vrid och medeleffekt/vrid? Det är ju det sociala som känns väldigt kul, roligt att träffa några från forumet och grymt kul och lärorikt med en sådan bromsning! Då vet vi vilken tid ungefär man ska va klar med motorn. Enda frågan är väl hur mycket lyft man kan på original tryckare?:-)

/David
16mm med org tryckare :thumbright:
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Skriv svar