vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Pacman, kammen jag räknat på ger 17mm i lyft.
Skall bara få några nya 531 ämnen nu så skall jag fila fram toppen sen:)
Skall bara få några nya 531 ämnen nu så skall jag fila fram toppen sen:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Pacman, uniflo kammarna har 16,9 i lyft någon profil, någon 16mm oxå.
Beställ papper av unitec.
Beställ papper av unitec.
Dänniz 073-8447664
Re: vassaste 531 motorn?
Funkar det rent praktiskt då?
Jag tvivlar inte på att folk slipat fram såna, men har de fått dem att fungera utan att de går ner sig eller går sönder på nåt vis?
Vad har man för tryckare? 39mm?
Jag tvivlar inte på att folk slipat fram såna, men har de fått dem att fungera utan att de går ner sig eller går sönder på nåt vis?
Vad har man för tryckare? 39mm?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Det är agap som jag pratat med angående kammen, han påstår att det skall gå upp till 17mm.
Skulle gärna lyfta 18-19mm men det är problem att få ämnen som man kan slipa det på.
Vi får se om det håller, alternativt sätter jag i större tryckare på insug. Avgas räcker med 37mm tryckare
Skulle gärna lyfta 18-19mm men det är problem att få ämnen som man kan slipa det på.
Vi får se om det håller, alternativt sätter jag i större tryckare på insug. Avgas räcker med 37mm tryckare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: vassaste 531 motorn?
Hej Jag brukar göra toppen först efter flödeskörning vet man hur mycke kamaxel
man behöver, men man måste prova mycke om man ska komma över lyft-diameterförhållande
på 0,3 allså 50mm ventil 15mm i lyft, kommer man över det då har man lyckats,
det är jätte svårt, det ska bli kul att följa tråden, lycka till.
Häls Lacke
man behöver, men man måste prova mycke om man ska komma över lyft-diameterförhållande
på 0,3 allså 50mm ventil 15mm i lyft, kommer man över det då har man lyckats,
det är jätte svårt, det ska bli kul att följa tråden, lycka till.
Häls Lacke
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Jag gör tvärt om. Jag gör toppen efter kammen och ventilstorleken.
Utan stor ventil och mycket lyft är det inte lönt att göra en stor kanal.
Sen försöker jag få den beräknade arean att flöda så gott det går.
Mycket lyft gör gott oavsett om man kan hålla ner durationen, jag gillar korta kammar och brett register före toppeffekt.
Unitek gjorde en RC motor åt en kille här nere som hade en av Bengans motorer året innan.
Den skulle bromsa 272 hästar men hos Bengan tror jag knappt den bromsade 230hk.
Efter ett kambyte till mycket snällare kam bromsade den över 250hk. Det skiljer mycket på bänkar helt klart.
Hade varit kul med en test där man provade olika bilar i en rullande landsväg, en slags dyno tävling.
Borde bli bra reklam för bänken så vi kunde få ett bra pris.
Jag ska ha ihop en 230 till min ban 142:a så till våren har jag en bil med en motor i.
Blir dock inget rekordmonster utan 2.3 liter med original E kolvar, deckat block, 46-38 topp och Weber 50:or.
Bättre att få ihop en motor än inget alls, blir nog nåt värre längre fram men jag ställer gärna upp med den.
Erland
Utan stor ventil och mycket lyft är det inte lönt att göra en stor kanal.
Sen försöker jag få den beräknade arean att flöda så gott det går.
Mycket lyft gör gott oavsett om man kan hålla ner durationen, jag gillar korta kammar och brett register före toppeffekt.
Unitek gjorde en RC motor åt en kille här nere som hade en av Bengans motorer året innan.
Den skulle bromsa 272 hästar men hos Bengan tror jag knappt den bromsade 230hk.
Efter ett kambyte till mycket snällare kam bromsade den över 250hk. Det skiljer mycket på bänkar helt klart.
Hade varit kul med en test där man provade olika bilar i en rullande landsväg, en slags dyno tävling.
Borde bli bra reklam för bänken så vi kunde få ett bra pris.
Jag ska ha ihop en 230 till min ban 142:a så till våren har jag en bil med en motor i.
Blir dock inget rekordmonster utan 2.3 liter med original E kolvar, deckat block, 46-38 topp och Weber 50:or.
Bättre att få ihop en motor än inget alls, blir nog nåt värre längre fram men jag ställer gärna upp med den.
Erland
Re: vassaste 531 motorn?
Ja då kunde jag gjort nåt vettigt av min 245 som bara står och vilar nu...
Jag ställer med gärna upp. Jag har inte ekonomi till nån värsting heller men fyller gärna upp startfältet med min närvaro.
Jag ställer med gärna upp. Jag har inte ekonomi till nån värsting heller men fyller gärna upp startfältet med min närvaro.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: vassaste 531 motorn?
Fredrik (FT Tuning) brukar aldrig vara svår, går säkert att lösa dyno shootout.
/M
/M
Re: vassaste 531 motorn?
Vet en som har en 3,2 liters motor från parner som ska ha lämnat strax över 300 i bänk. Tyvärr dåligt med mer info om motorn dock.
johan freiman
Re: vassaste 531 motorn?
Låter som Parners egen gjutna specialtopp. Känns som den inte kvalar då ju
Ska det vara 531 så ska det.
Ska det vara 531 så ska det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: vassaste 531 motorn?
Ingen hade varit gladare än vi skåningar om vi haft en shootout i Skåne, men det blir nog svårt att locka hit norrlänningarna då...Marco Garver skrev:Fredrik (FT Tuning) brukar aldrig vara svår, går säkert att lösa dyno shootout.
/M
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
geografiskt sett så är ju typ sundsvall centralt för alla rogga på motor-nord hjälper säkert till
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: vassaste 531 motorn?
Ja då får man kört in motorn ordentligt på väg upp, och man får en god insikt i bränsleförbrukningen med
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn?
Har du dragkrok kan vi ta min på släp.
Erland
Erland
Re: vassaste 531 motorn?
Nej men det kan man ju montera på om man vill. Det är ju en Volvo
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)