vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Vi kan ju gärna vara fler än 3 stycken.
Hur många kan till våren?
Erland
Hur många kan till våren?
Erland
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Ja då hinner jag gott o väl få ihop min.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Tiden går tyvärr, våren?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Hade det handlat om turbomotorer hade jag kunnat vara med, för att svara på en tidigare fråga.
Eftersom det kanske blir framskjutet till våren.
Står en fin maskin i källaren som håller på att plockas ihop just nu.
Eftersom det kanske blir framskjutet till våren.
Står en fin maskin i källaren som håller på att plockas ihop just nu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Förklara gärna skillnaden Kadetten.....varför föredrar du turbo?
Att montera på en turbo gör ju bara en tävling än mer komplicerad med ytterligare en parameter att ta in i jämförelse.
Genom att tävla med sugmotorer håller vi tävlingen rätt enkel ändå, med en effektnivå som är hanterlig.
Mattias Jönsson bromsade ju en gatbil med 531-topp häromveckan med runt 770hk och då var den ändå inte extremt byggd om man jämför med flera av de intresserade deltagarna i tävlingen. Den gången var det turbon som sa stopp. Med större turbo hade man passerat 800hk. Det är ändå en rätt stökig effektnivå att jämföra motorer på, särskilt om man vill göra det på en chassiedyno. Då blir hela bygget dyrt med drivlina som ska hantera effekten med.
Plocka av turbon på din fina maskin då, och hoppa in i leken
Att montera på en turbo gör ju bara en tävling än mer komplicerad med ytterligare en parameter att ta in i jämförelse.
Genom att tävla med sugmotorer håller vi tävlingen rätt enkel ändå, med en effektnivå som är hanterlig.
Mattias Jönsson bromsade ju en gatbil med 531-topp häromveckan med runt 770hk och då var den ändå inte extremt byggd om man jämför med flera av de intresserade deltagarna i tävlingen. Den gången var det turbon som sa stopp. Med större turbo hade man passerat 800hk. Det är ändå en rätt stökig effektnivå att jämföra motorer på, särskilt om man vill göra det på en chassiedyno. Då blir hela bygget dyrt med drivlina som ska hantera effekten med.
Plocka av turbon på din fina maskin då, och hoppa in i leken
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Tror du invecklar mitt inlägg i onödan.
Jag har ingen sugmotor stående, that simple.
Det var inte menat alls att racka ned på tävlingen.
Den kommer inte ge nå mos som sugmotor med det kompet som är nu, 9.6-1 hade behövt ca 13.5-1 som sugis åtminstone, kanske mer eftersom det är en e85 maskin.
Och känns inte värt mödan att köpa nya kolvar och grenrör(typ 12000kr) för att kunna ställa upp.
Turbon kommer för övrigt troligen vara proppen på den här maskin också.(ca 800hk)
Snabba dig att få ihop din istället vetja
Jag har ingen sugmotor stående, that simple.
Det var inte menat alls att racka ned på tävlingen.
Den kommer inte ge nå mos som sugmotor med det kompet som är nu, 9.6-1 hade behövt ca 13.5-1 som sugis åtminstone, kanske mer eftersom det är en e85 maskin.
Och känns inte värt mödan att köpa nya kolvar och grenrör(typ 12000kr) för att kunna ställa upp.
Turbon kommer för övrigt troligen vara proppen på den här maskin också.(ca 800hk)
Snabba dig att få ihop din istället vetja
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jag håller på att samla ihop delar för fullt. Har en 360 med B200 som står fullt körklar men original. Tänkte ha den som stomme och borra till en 2150cc motor (2132cc)
Har skaffat några snorbilliga Kina-kolvar på 92,1mm som jag vill se vad de duger till. Med max otur får jag sanera Mattis bänk, men jag ska mappa bilen på gata först och sen pressa den i Mattias bänk så håller den för det ska den nog hålla sen med.
Kolvarna är korta och har 1,15mm förstaring så de ska duga att varva med. Till dem ska jag skaffa 158mm vevstakar.
Toppen har jag inte sorterat ut än. Har lite ideer i huvet som ska sedimentera först.
Grenrör bygger jag ett eget efter PipeMax måttangivelser.
Insug är jag mest brydd över just nu. Jag vill ha separata spjäll men har bara HKS 44mm liggande med DCOE-bultmönster ihop med 55mm långa 45mm trattar. Det blir ALLDELES för trångt om man ska ta sig upp till och förbi 215hk!! Jag behöver ha 56mm spjäll enligt mina egna beräkningar och de största jag hittar för vettiga pengar är 52mm OBX. Ev skiter jag i separata spjäll och kör plenum och singelspjäll istället för då kan jag få den storlek och kona jag vill ha på insuget, men inte rappheten i gassvaret samt den fina delgas och låga förbrukning som man vill ha om man ska köra på gatan med den.
Sprut blir Mattias fina EcuMaster EMU. Det är i mitt personliga tycke marknadens bästa sprut som jag har mappat hittills och då har jag inte testat alla som finns, men de allra flesta.
Sen får vi se. Detta är min ram och det bör jag kunna klara att ro iland till våren!
Har skaffat några snorbilliga Kina-kolvar på 92,1mm som jag vill se vad de duger till. Med max otur får jag sanera Mattis bänk, men jag ska mappa bilen på gata först och sen pressa den i Mattias bänk så håller den för det ska den nog hålla sen med.
Kolvarna är korta och har 1,15mm förstaring så de ska duga att varva med. Till dem ska jag skaffa 158mm vevstakar.
Toppen har jag inte sorterat ut än. Har lite ideer i huvet som ska sedimentera först.
Grenrör bygger jag ett eget efter PipeMax måttangivelser.
Insug är jag mest brydd över just nu. Jag vill ha separata spjäll men har bara HKS 44mm liggande med DCOE-bultmönster ihop med 55mm långa 45mm trattar. Det blir ALLDELES för trångt om man ska ta sig upp till och förbi 215hk!! Jag behöver ha 56mm spjäll enligt mina egna beräkningar och de största jag hittar för vettiga pengar är 52mm OBX. Ev skiter jag i separata spjäll och kör plenum och singelspjäll istället för då kan jag få den storlek och kona jag vill ha på insuget, men inte rappheten i gassvaret samt den fina delgas och låga förbrukning som man vill ha om man ska köra på gatan med den.
Sprut blir Mattias fina EcuMaster EMU. Det är i mitt personliga tycke marknadens bästa sprut som jag har mappat hittills och då har jag inte testat alla som finns, men de allra flesta.
Sen får vi se. Detta är min ram och det bör jag kunna klara att ro iland till våren!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Hur räknar du ut att det ska vara 4 x 56mm spjäll? Du vill väl ha effektkurvan över 10000 rpm En B200 hade jag också börjat bygga för tävlingen, kanske korta slaget och göra en 2 liters motor med 92 kolv. 100hk/liter kommer inte räcka långt på denhär tävlingen.
https://www.youtube.com/watch?v=JBo0-DYpVQs
En plenum med en stor spjäll ger mycket toppeffekt, passar bra på denhär tävlingen. MR2 kör rallycross så en plenum var inte bra lösning utan separata spjäll. Norrback vet mycket om denhär bilen och den honda type R motoren, under 2050cc ska vara.
https://www.youtube.com/watch?v=JBo0-DYpVQs
En plenum med en stor spjäll ger mycket toppeffekt, passar bra på denhär tävlingen. MR2 kör rallycross så en plenum var inte bra lösning utan separata spjäll. Norrback vet mycket om denhär bilen och den honda type R motoren, under 2050cc ska vara.
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jag vill inte ha mer än 66 m/s gashastighet över spjällen, så optimerar man motorn för 125-130 m/s över minsta arean i toppen, dvs ca dia 40mm i en sådan här motor, så blir spjällen så stora. Titta på en DTM-motor hur stora spjäll den har!!
Var i insuget spjällen sitter påverkar såklart med eftersom insuget konar, men vill man minimera spjällaxelns och bladens inverkan på flöde och puls så föredrar man stora spjäll en bit ut i insuget.
Var i insuget spjällen sitter påverkar såklart med eftersom insuget konar, men vill man minimera spjällaxelns och bladens inverkan på flöde och puls så föredrar man stora spjäll en bit ut i insuget.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Varvar inte en dtm motor långt över 10k?
Kommer ihåg en norrman som satte en alfa dtm motor i en gatbil och strypt den till 10k i varv för att spara på motorn.
Kommer ihåg en norrman som satte en alfa dtm motor i en gatbil och strypt den till 10k i varv för att spara på motorn.
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Det var väl dom gamla 2,5L DTM motorerna som varvade över 10000.
Peter Olson
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jo det var en sån jag tänkte på.
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Precis och de hade ju 60-65mm spjäll. Iaf de AMG-mercamotorer jag sett.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Varför kör ni bara på ena rullen. Den andra ser ut att stå still. Sitter inte rullarna ihop med kuggrem och har gemensam inertia?Jarmo Y skrev:Hur räknar du ut att det ska vara 4 x 56mm spjäll? Du vill väl ha effektkurvan över 10000 rpm En B200 hade jag också börjat bygga för tävlingen, kanske korta slaget och göra en 2 liters motor med 92 kolv. 100hk/liter kommer inte räcka långt på denhär tävlingen.
https://www.youtube.com/watch?v=JBo0-DYpVQs
En plenum med en stor spjäll ger mycket toppeffekt, passar bra på denhär tävlingen. MR2 kör rallycross så en plenum var inte bra lösning utan separata spjäll. Norrback vet mycket om denhär bilen och den honda type R motoren, under 2050cc ska vara.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Jag sålde en uppsättning 54mm spjäll med spridare före spjället till en motortrimmare som skulle ha dem på en radikal b20 som skulle varva 10000 rpm, kommer inte ihåg vad han hette men jag tror det var uppåt Örebro.Pacman skrev:Precis och de hade ju 60-65mm spjäll. Iaf de AMG-mercamotorer jag sett.
Det lät stort för man brukar ju vilja ha spjällen nära toppen för att döda pulser men på en ren racemotor bryr man sig inte om sånt.