Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 343 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 06, 2015 6:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Pacman skrev:

Varför kör ni bara på ena rullen. Den andra ser ut att stå still. Sitter inte rullarna ihop med kuggrem och har gemensam inertia?


Dyno Dynamics; the market leaders in the design and manufacturing of premium dynamometers, not only in Australia, but all over the world!

Vet inte, kanske för att det blir bättre fäste.
Dyno Dynamics är bänken, roligt att de säger att de är bästa i världen, jag trodde att det ska vara Dynomite. :hihi: No, man får inte tro allt vad de säger, bara amatörer tror så..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 06, 2015 11:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 162
Vi kör till våren boys. Kadett slå ihop en. Snikspis, huvudsaken är trevligt umgänge o snacket!! Pacman, alla ras är tecken på gott försök!!

Nu börjar vi kika åt våren, april? Mars?

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 12:25 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1660
Jarmo Y skrev:
Pacman skrev:

Varför kör ni bara på ena rullen. Den andra ser ut att stå still. Sitter inte rullarna ihop med kuggrem och har gemensam inertia?


Dyno Dynamics; the market leaders in the design and manufacturing of premium dynamometers, not only in Australia, but all over the world!

Vet inte, kanske för att det blir bättre fäste.
Dyno Dynamics är bänken, roligt att de säger att de är bästa i världen, jag trodde att det ska vara Dynomite. :hihi: No, man får inte tro allt vad de säger, bara amatörer tror så..



Dyno dynamics är otroligt fina att arbeta i och kallas för the "Heart breaker " i USA.
Deras senaste har jag inte testat med 450 modellen är riktigt bra.

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 12:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Det var ett lättande besked att det blir till våren. Håller på som en dåre med andra projekt fort tid finnes. Men till våren är jag nog mer anpassningsbar (tror man nu hahaha)

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 6:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Matti johansson skrev:
Kadett slå ihop en. Snikspis, huvudsaken är trevligt umgänge o snacket!!


Nej, då jag förespråkar att jobba med friktion mm mm så är det helt fel väg för mig.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 7:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Bygg på en lågfriktion-B230 då. De är ändå värdelösa i turbosjukans glansiga ögon så de kostar inget :thumbright:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 7:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Såg I Race Tech Engines att en Nascar motor bara hade 15mm breda vev och ramlager.
Vore nåt att prova i en Volvo motor.

Erlqand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 8:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Pacman skrev:
Bygg på en lågfriktion-B230 då. De är ändå värdelösa i turbosjukans glansiga ögon så de kostar inget :thumbright:


Jag har varken lusten att rasa en fin topp pga man monterat den på en skräpunderdel.
eller stålar över så jag kan rycka på axlarna om det rasade.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 07, 2015 10:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Jag tror inte Patrik menade en standard bottendel utan bara den som har 55mm ramlagertappar för friktionens skull.
De nyare stakarna och kolvar med smala ringar så har man en bra bottendel.
jag har aldrig kört av de nyare 230 stakarna, dom verkar väldigt bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 10, 2015 5:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Inlägg: 104
Ort: Luleå
Kanske varit uppe tidigare men varför är det så insnöat att man måste tävla med enbart volvo 531 motorer? Kunde man inte köra en tävling med vad som helst 2 ventil? Typ Engine masters Sverige :D

Räknar man medel-litereffekt över ett varvtalsområde blir det nog ganska jämnt oavsett fabrikat, dessutom kommer förmodligen en volvomotor att vinna ändå eftersom de är absolut mest kostnadseffektiva att bygga värstingmotor av.
Säg max 4 liter och ej Evo-special utan det ska vara produktionsbaserat så har man sållat bort det mest extrema. :)

_________________
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 12, 2015 11:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 162
Sounds good to mee.. Men receptet måste vara öppet [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 10:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Jakesta skrev:
Kunde man inte köra en tävling med vad som helst 2 ventil? Typ Engine masters Sverige :D

Räknar man medel-litereffekt över ett varvtalsområde blir det nog ganska jämnt oavsett fabrikat, dessutom kommer förmodligen en volvomotor att vinna ändå eftersom de är absolut mest kostnadseffektiva att bygga värstingmotor av.


Vissa 2v twincam motorer blåsar nog dörrarna av en volvo stationär motor när det gäller medel-litereffekt.
Det bästa 2ventils 4 cyl. motor kunde bli med en v8 trimtopp, en chevy sb topp tex. Produktionsbaserat topp och block limma ihop.. På samma sätt som en saab topp kan montera till en ford sohc block, eller en volvo b234 topp till ford pinto 2.3 block..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 1:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Ja jag tror mycket på Volvo 10v-motorn med, men man måste få svetsa och plasta i den för att få bort alla produktionsmissar när sätet ej linjerar med kanalen etc.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 2:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Nu är jag ingen motorbyggare men varför tror du på hög litereffekt i en sb v8?
Jag förknippar det med krokiga konstiga kanaler som ska förbi stötstänger samt dålig vinkel in vid ventilen.

Jag hade trott mer på tex. Lotus semihemi eller en alfa twinspark med vev från en kortslagigare 1600.

Borde finnas en hel del toppar liknande den peugeot/citroen TU toppen som Jens visade i en annan tråd, den konstruktionen är väl rätt vanlig på japanska fordon.

Det är motorer med bra ventilvinkel och mindre "valvet schrouding"

Obs! Frågar av nyfikenhet inte för att jag vet bättre. :-)

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 4:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
Som Pacman sa, svetsa och spakla.. :D om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.

En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.

Lättare att svetsa bara en topp :D det behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..

AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 343 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010