Citera:
Som Pacman sa, svetsa och spakla..

om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.
En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.
Lättare att svetsa bara en topp

det behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..
AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.
Jag tänkte lite att Ventilerna kommer nära kanten med Jänkeventiler på de flesta motorer, min kompis bygger en 505" bigblock och redan där är det problem att väggarna på cylindern skymmer.
Hur hög litereffekt ger en jänkeåtta i en pålitlig svensk bänk på macksoppa?
När jag tänkte på bra litereffekt tänkte jag inte på någon speciell volym utan kom bara att tänka på några toppar som "ser" bra ut.
Du tänker inte på en peugeot XU 2v topp? Jag tänkte på denna:
http://pickard.engineeredbydesign.co.uk/HeadMods.html eller egentligen den designen och sen vilket märke somhelst, hyffsad form på förbränningsrummet med squish, ventilerna lutar från varann så kanalerna rätas ut och de lyfter bort från cylinderväggarna. ligger på 1.4 liter och 103hk i original avgasrenad gatbil.
Här är lite bilder på en TS topp(om någon är intresserad?)
http://alfatune.fi/cms_naytasivu.php?sivu=103 Det borde gå att svetsa på material på sidorna och få squisch(och komp) så att det blir en semihemi, kompletterat med en kortslagig vev så borde man ha en vass motor på 1600-2000cc beroende på hur mycket man kan borra, den långslagiga är på 2000 och den korta på 1600cc.
Här är en bild från förgasarfoten på min Citroen SM v6, Fina kanaler men jag tror inte den tillåter jätteventiler:

Hoppas jag inte förstör tråden med min frågvishet/nyfikenhet.