Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 4:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 343 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 13, 2015 4:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 555
Ort: Lapua Finland
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... gallery/#5


Ser ganska bra ut en original ford 302 Boss topp, jämför chevy sb. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 8:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1566
Ort: Skånska Landsbygden
Sunbeam körde väl med Rover eller MG eller nåt.....

BMW M20 är en underskattad motor med grymt bra kanaler i toppen. 2-liters vevaxeln på 66mm slag kan ju varva bra med. Är väl mest kamaxel och vippgeometri som är utmaningen där.

Men...nu skulle denna tävlingen handla om just 531-toppen och flera av oss har redan skaffat motorer och påbörjat byggen.
Ett förslag kunde istället vara att fila på ett bra reglemente för ett svenskt "Engine Masters" under vintern och presentera nåt konkret och halvfärdigt utkast kanske lagom till denna tävlingen genomförs.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 13, 2015 10:59 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Citera:
Som Pacman sa, svetsa och spakla.. :D om man har tex. 2.5 liters motor och en 2.02" 1.60" topp man börjar med, det är nog bättre i början än volvo 44/35 topp till en 2.5 liter.

En polare köpte årtals sen ett par original ford 302 boss järntoppar, med svetsade kanaler, Reino Rauhala körde dragracing på de på åttiotalet i Sverige om jag minns rätt, i sin fastback mustang. Flödade de och de var i klass med trim aluminiumtoppar.

Lättare att svetsa bara en topp :D det behöver inte vara just en chevy topp, utan den som passar närmast, kanske det finns ingen som passar till nån 4 cyl. produktionsblock. Opel cih har haft saab topp, Sunbeam Imp har haft toppen från nån annan motor etc..

AlfaRomeo har fina motorer som kämpar lätt mot volvo 8v fyror men ingen peugeot 2v topp är tillräcligt bra, inte ens SRI topp.


Jag tänkte lite att Ventilerna kommer nära kanten med Jänkeventiler på de flesta motorer, min kompis bygger en 505" bigblock och redan där är det problem att väggarna på cylindern skymmer.
Hur hög litereffekt ger en jänkeåtta i en pålitlig svensk bänk på macksoppa?

När jag tänkte på bra litereffekt tänkte jag inte på någon speciell volym utan kom bara att tänka på några toppar som "ser" bra ut.

Du tänker inte på en peugeot XU 2v topp? Jag tänkte på denna: http://pickard.engineeredbydesign.co.uk/HeadMods.html eller egentligen den designen och sen vilket märke somhelst, hyffsad form på förbränningsrummet med squish, ventilerna lutar från varann så kanalerna rätas ut och de lyfter bort från cylinderväggarna. ligger på 1.4 liter och 103hk i original avgasrenad gatbil.

Här är lite bilder på en TS topp(om någon är intresserad?) http://alfatune.fi/cms_naytasivu.php?sivu=103
Det borde gå att svetsa på material på sidorna och få squisch(och komp) så att det blir en semihemi, kompletterat med en kortslagig vev så borde man ha en vass motor på 1600-2000cc beroende på hur mycket man kan borra, den långslagiga är på 2000 och den korta på 1600cc.

Här är en bild från förgasarfoten på min Citroen SM v6, Fina kanaler men jag tror inte den tillåter jätteventiler: Bild

Hoppas jag inte förstör tråden med min frågvishet/nyfikenhet.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 14, 2015 12:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Inlägg: 104
Ort: Luleå
Tvivlar på att någon lägger en förmögenhet och massor av tid för att kasta ihop en frankensteinmotor denna vinter bara för att bräda alla volvomotorer på någon lokal okänd tävling för några motorentusiaster. Men hursomhelst nästa år med öppnare reglemente låter väl som ett bra förslag ändå?

Kör man tex 3000 till 7500rpm kan det inte vara någon större fördel med superkort slaglängd. Tanken kommer nog ändå att vara att motorn sitter i en bil som används till annat än bara köra dynotävling, inte många som har råd att bygga en motor bara för det evenemanget. Lägga till lite undantag kan man ju göra för att se till att kostnaden inte skenar hej vilt isåfall, typ block och topp från samma fabrikat.

_________________
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 14, 2015 12:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
Vissa begränsningar kan ju ge fördel till en del motorer vilket är lite tråkigt.
Detta vore något för en tidning att ta tag i för det skulle ge motorbyggare något tillbaka i form av reklam.

Vad ligger din motor på i bertonen? Den är väl fortfarande en gatmotor visserligen.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 14, 2015 1:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 175
Låter väl som en ball grej, alltså olika motorer.
Men denna gången kör vi nog volvo, har nån en klar motor från annat märke så javisst, dispensklass kanske ;-)
men att mockla ihop olika toppar till olika bottendelar tror jag snabbt seglar i kostnad. o i denna branschen i sverige tror jag inte pengarna finns för att göra den "klassen" stor. Dessutom har vi ju ingen tävlingsklass inom motorsporten för det. (möjligen rallycross). Men vi ska inte säga inte.
volvo 2ventil gäller som huvudklass (så får den som vill komma med en volvo5a med 10v).
släng in fler ideer, o lägg fram argument! inget e hugget i sten.
Mvh Matti


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 14, 2015 4:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 926
Ort: Vetlanda
För min del menade jag inte denna tävling utan att det vore kul rent generellt, det hade varit kul med en klass med tex. Vev, block och topp måste vara orginal fast får modifieras för att hålla nere pris och sen valfri cylindervolym för att göra det bredare och sen räkna litereffekt.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 15, 2015 4:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1566
Ort: Skånska Landsbygden
Dennis M skrev:
För min del menade jag inte denna tävling utan att det vore kul rent generellt, det hade varit kul med en klass med tex. Vev, block och topp måste vara orginal fast får modifieras för att hålla nere pris och sen valfri cylindervolym för att göra det bredare och sen räkna litereffekt.


:thumbright: +1

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 15, 2015 11:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Det låter som en kul ide'.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 12, 2016 4:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
har fixat bil till motorn, så nån timme nu så är jag redo

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 12, 2016 8:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Voi voi!

Nu blev ja lite smått stressad igen;)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 14, 2016 7:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Jag har en bil med motor i som går.
Med lite flyt hinner jag få ihop en bättre också.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 06, 2016 7:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
När och var avgår tävlingen?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 06, 2016 10:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Frågan är väl mest vem som ställer upp?
Verkar vara klent intresse.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 07, 2016 9:33 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Vi får lägga ett datum så får dom som kommer komma! Känns som de är ända lösningen!:)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 343 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010