s14/s38b36 stakar i m60b40

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
duffy
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Ort: jönköping

s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av duffy »

Har lite små funderingar som nån kanske kan hjälpa mig att räta ut. Ska bygga en m60b40 sugis och vill varva lite mer men dom stakarna gillar ju inte varv. Så har lite funderingar på s14/s38b36 om dom klara varv lite bättre dom stakarna är lite längre men de kan jag kompensera genom att svarva av kolv toppen.

Så nu vill jag höra er åsikter. förutom de så kommer tills vidare min motor setup i de stora hela ut så här. Tips o idéer e välkomna

Balanserad M60b40 botten ev med andra stakar då
530 toppar ev med 540ins ventiler
Omslipade kammar
M5 spjäll med trattar
Extraktor grenrör
DTA sprut
Riktigt lätt svänghjul
Bränsle blir E85

Mvh simon
simon landin
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av Pacman »

Verkligheten är bättre ändå!
Vevstakarna från S38B36 håller exakt samma mått överallt utom på bredden, som M60B40 gör.
Det man behöver göra är att få planslipat storänden till samma bredd som M60-staken så de får plats på vevtappen.
Jag har själv gått i samma tankar som du, att använda S38-stakar för att uppgradera M60 med.
Ska man bygga högvarvigt och använda kortare slag, t.ex från M60B30, så behöver man ha längre vevstakar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
duffy
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Ort: jönköping

Re: s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av duffy »

Fan så gott de e ju kalas, men du har inget hum om vad dom tål för varv,
Du sitter inte inne på mer matnyttiga tips o ider.
Mvh simon
simon landin
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av Pacman »

Nja...original i S38 så klarar de ju 7200rpm och då har den motorn längre slaglängd och tyngre kolvar, så i en M60 borde de duga till 8000rpm iallafall. Jag tror inte det är vevstakarna som sätter gränsen där, utan det blir nog kolvarna då.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Georg.a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 10, 2009 10:52 pm
Ort: söder

Re: s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av Georg.a »

Pacman skrev:Verkligheten är bättre ändå!
Vevstakarna från S38B36 håller exakt samma mått överallt utom på bredden, som M60B40 gör.
Det man behöver göra är att få planslipat storänden till samma bredd som M60-staken så de får plats på vevtappen.
Jag har själv gått i samma tankar som du, att använda S38-stakar för att uppgradera M60 med.
Ska man bygga högvarvigt och använda kortare slag, t.ex från M60B30, så behöver man ha längre vevstakar.
Stämer inte helt
s38b36 stakar är 1 mm längre, 143 för m60 och 144 för b36, men detta behöver ju inte vara nackdel vid sugtrim :)

bredd på storändad/lillända är för b36 24mm och m60 21 mm
så eventuellt behövs lilländans bredd hyvlas av också.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av Pacman »

Stämmer bra.
När jag jämförde lite snabbt så råkade det vara ett gäng S38B38-stakar jag fick tag i, men det insåg jag inte förrän flera månader senare. Trodde det var B36. B38 har 142,5mm och M60 143mm så jag skevade på en halv mm med mitt franska ögonmått när jag höll stakarna intill varann.
Jag har nu fått ögonmåttet kalibrerat sen dess :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

s14/s38b36 stakar i m60b40

Inlägg av Ante Karlsson »

Pacman: du får kalibrera ögonmåttet mot synvinkeln! ;). OT (sorry)
Skriv svar