trimma vit 5a

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

har haft funderingar om att sug trimma en volvo vit 5a i några år..

är de någon här som byggt någon sug trimmad?

planen i så fall är att sätta den i en 240 eller 740 kaross..


vilka delar ska man använda?

vilka toppar är bäst?

block?

vem gör vassa sug kammar till vit 5a?

blir nog sprut eller 5x mikuni förgasare

finns de någon firma som gör extraktor?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av calle Bengtsson »

Enem gör vassa kammar

block är inte superviktigt men det beror på vilken Volym du vill ha

finns 77mm slag 90mm och 93.2, blocken efter 01 har tjockare foder, sen borde du använda toppen från en RN motor med Mek tryckare

mvh calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

okey.. vilka storlek på borr finns?

har hört att de skilljer rätt mycket vikt på olika vevar med?

vad tar enem för kammar?

hur mycket volym går att få ut ur vit 5orna med borrning o strokning?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av calle Bengtsson »

finns i borr 81-83,4 RN motorerna har lättare vevar

Parner har 100mm vev och ett om fodrat block borde funka med 84mm borr!
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: trimma vit 5a

Inlägg av super7 »

Rasmus Annander skrev:vem gör vassa sug kammar till vit 5a?
Gunnar Lundström har ett gäng olika profiler.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

vad menas med rn motor då? =)

vilka årsmodeller sitter dom i och vilka bilar?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: trimma vit 5a

Inlägg av loop »

Vad är det för storlek på ventilerna i 10v? B5252 resp B5202.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska man trimma på riktigt så förbered dig på att kamaxlarn blir dyra tyvärr. det behövs custom stommar då volvo stommarna inte klarar nån vidare lyft.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Daniel 850 »

Rasmus Annander skrev:vad menas med rn motor då? =)

vilka årsmodeller sitter dom i och vilka bilar?
rn motorn kom från -00 å fram till 05 sen ändrades de igen, den sitter i alla karosser volvo hade i olika utförande.
rn toppen flödar ca 20cfm bättre än dom äldre å har vettigare utfårmning på kanalerna den toppen har enkel vvt
från 05 å fram så är de dubbel vvt å kraftigare förbränningsrumstak den har längre gänga på stiften
har inte provflödat nån sån topp den sitter även på s60/v70 r 03 å framåt, den toppen ska va bäst va de sägs

custom kammar kostar ca 8500 för ett kit om ja kränger dom

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det va rätt billigt för billet kamaxlar vad lyfter dem och vilka dur fins det?
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

okey tack för infon! :thumbright:

är helt grön på 5orna =).

vad behöver bytas för att få i en stygg sug kam?

hur pass vassa kammar finns de till sugmotor bruk?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

trimma vit 5a

Inlägg av wuffee »

Köpte inte Danne wall nya råämnes kammar från sten parner till sin ngk masters kärra? Den med 2,5 wweber...
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Daniel 850 »

Jens Gustavsson skrev:ok det va rätt billigt för billet kamaxlar vad lyfter dem och vilka dur fins det?

De går få dom i princip hur man vill

är de några frågor så ta dom på pm istället

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Daniel 850 »

Rasmus Annander skrev:okey tack för infon! :thumbright:

är helt grön på 5orna =).

vad behöver bytas för att få i en stygg sug kam?

hur pass vassa kammar finns de till sugmotor bruk?

De finns mycket vassa om man vill de
kör man med orginal bascirkel å lyft över 11mm så får man slipa frigång i toppen så den går runt
11.5mm å uppåt i lyft måste man korta av styrningarna så dom inte tar i ventilbrickorna (kan variera lite från olika generationer på toppar när de tar i)

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

är de någon här som har sug trimmat någon vit 5a? eller vet någon som har gjort de?

ska börja forska lite i hur ja ska göra med kammar o liknande..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Skriv svar