trimma vit 5a
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
Det finns en kille på ett norskt 240 eller Volvo forum som har en tråd med en riktigt fet sugtrimmad 240.
Jag har tappat bort adressen nu men jag ska se om jag kan hitta den igen.
Erland
Jag har tappat bort adressen nu men jag ska se om jag kan hitta den igen.
Erland
trimma vit 5a
Den ligger på topplistan på garaget.org.. Ljusblå metallic.. Tror den heter 240 BTCC typ.. Riiiktigt hårig bil
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
Helt rätt, här är den: http://forum.vccn.no/showthread.php?101 ... o-240-BTCC" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Erland
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
jo har sett den på garaget och tpc forumet. men inte mycket info där..
tack erland för länken där finns de massor med info
sjukt fint bygge,, grymt ljud i maskinen
tack erland för länken där finns de massor med info
sjukt fint bygge,, grymt ljud i maskinen
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: trimma vit 5a
Och sen har du den här
http://www.youtube.com/watch?v=DyX6yiXKga0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=DyX6yiXKga0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
Ja satan vad gott den låter
en stor inspirations källa vill ha den sången i en gat bil =) o rwd då =)..
synd de inte finns någon vettig klass o ha 5an till..
hade gärna byggt en till 2400cc men känns inte så aktuellt nu när man inte får ha 4ventils teknik
o går ju inte o komma upp i 3-3,2L i 5an
en stor inspirations källa vill ha den sången i en gat bil =) o rwd då =)..
synd de inte finns någon vettig klass o ha 5an till..
hade gärna byggt en till 2400cc men känns inte så aktuellt nu när man inte får ha 4ventils teknik
o går ju inte o komma upp i 3-3,2L i 5an
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: trimma vit 5a
Finns ju 10ventilaren med, men den är svår att porta till att ge tillräckligt med flöde.
Jag har försökt till en förstudie inför ett ev 2400cc bygge men vi la ner det igen när jag inte lyckades få upp flödet tillräckligt för att bli konkurrenskraftig nog i den klassen. Hade man fått plasta tror jag det hade gått för det var sätet som satt snett/kanalen gjuten sned mot sätet som gjorde det mesta.
Jag har försökt till en förstudie inför ett ev 2400cc bygge men vi la ner det igen när jag inte lyckades få upp flödet tillräckligt för att bli konkurrenskraftig nog i den klassen. Hade man fått plasta tror jag det hade gått för det var sätet som satt snett/kanalen gjuten sned mot sätet som gjorde det mesta.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
jo vet om 10v toppen men de är som du säger den är inte jätte bra.. o ska man göra ett sånt seriöst motor bygge så vill man helst veta att de går att få en bra gång i motorn.. för de lär ju kosta bort åt 100k o få fart på grejerna som en rödblockare..
hade man fått ha 20v toppen hade jag byggt en direkt..
hade man fått ha 20v toppen hade jag byggt en direkt..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: trimma vit 5a
Går det inte bygga på 20v toppen men 2l? För det får du ju åka med i 2400.
Volvo femmorna låter ju fränt när dom är lite preppade.
Volvo femmorna låter ju fränt när dom är lite preppade.
/ Niklas Sandström
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
jo har med funderat på de.. men blir nog klent med vrid i en sånn maskin. jo håller helt med
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: trimma vit 5a
Touringcar bilarna kör ju så och dom säger ju alltid att dom är snabbare än supernationella
/ Niklas Sandström
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: trimma vit 5a
ha ha jo.. kul o se dom försöka bränna däck efter målgång resulterar i en massa kärring stopp lite klent vrid i dom,, men låter gott gör dom =)
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: trimma vit 5a
Beror ju på lådan och slutväxeln samt om föraren klarar av att köra med högvarvig maskin. Finns ju flera exempel på när 2000cc 4v lämnat bra mycket mer effekt än 2400cc 2v och när man räknar på det teoretiskt med utväxlingar så ska det gå fortare...och inte så lite fortare heller....men när flaggan faller och det hänger på föraren så växlar han vid 6000rpm ändå fast motorn ska varvas till 9000. Då hjälper det inte om motorbyggaren är bäst i världen!
Jag har naturligtvis lagt alldeles för många timmar på att fundera på 2000cc Volvofemma med...och har en halvfärdig motor i verkstan med som är preppad på alla möjliga vis som en första prototypmotor brukar vara....men tid och pengar tryter som alltid när man inte har en kund som betalar eller har ett bottenlöst bankkonto. Jag har studerat TWR-toppen på avstånd via de tre foton som finns offentliggjorda och har utav dem ritat en egen CAD-ritning på en ev framtida replica...men jag har inte medlen att slutföra projektet på egen hand tyvärr.
Sen hjälper det inte att Erland envist påstår att TWR-motorn är en enhörning...en motor som inte går att skapa för den presterar värden som är fysiskt omöjliga för en bilmotor. Jag säger inte att han har fel, men det hade varit roligt att testa och se själv.
Volvo la först ut beställningen på toppjobbet åt Ricardo men de kom inte över 265hk. Det är såklart respekt på en 2000cc-maskin men det räckte inte i supertouring då startfältet låg runt 280-290hk.
Volvo frågade då TWR och de granskade reglementet noga innan de accepterade. Det påstås att motorn gav runt 326hk när de var klara. Då ska man veta att reglerna var max 8500rpm med logger i bilen. Övervarvade man över 8700rpm mer än tre ggr under ett race blev man diskad...och det gällde även under motorbroms och nerväxling.
855an var klumpigast, störst och med sämst aerodynamik i sitt startfält 1994 men den hade alltid högst toppfart på rakorna. Den blev alltid utsatt för motorkontroller och anklagad för fusk med för hög motoreffekt men de hittade aldrig nåt fel på den. Än idag 19år senare kan ingen i världen peka på vad som var annorlunda med den. Den var bara extremt ombyggd på håret vad reglementet godkände.
När Volvo sålde av bilarna till andra team satt Ricardo-topparna i bilarna. Likadant den som finns på museet i Göteborg. TWR tog själv tillbaka alla fem toppar de byggt efter säsongerna och de har aldrig visats publikt förrän för några år sen när Race Engine Technology fick göra ett reportage om dem. De tre fotona är de enda som finns offentliga. Något har de ju att dölja.....
Jag har naturligtvis lagt alldeles för många timmar på att fundera på 2000cc Volvofemma med...och har en halvfärdig motor i verkstan med som är preppad på alla möjliga vis som en första prototypmotor brukar vara....men tid och pengar tryter som alltid när man inte har en kund som betalar eller har ett bottenlöst bankkonto. Jag har studerat TWR-toppen på avstånd via de tre foton som finns offentliggjorda och har utav dem ritat en egen CAD-ritning på en ev framtida replica...men jag har inte medlen att slutföra projektet på egen hand tyvärr.
Sen hjälper det inte att Erland envist påstår att TWR-motorn är en enhörning...en motor som inte går att skapa för den presterar värden som är fysiskt omöjliga för en bilmotor. Jag säger inte att han har fel, men det hade varit roligt att testa och se själv.
Volvo la först ut beställningen på toppjobbet åt Ricardo men de kom inte över 265hk. Det är såklart respekt på en 2000cc-maskin men det räckte inte i supertouring då startfältet låg runt 280-290hk.
Volvo frågade då TWR och de granskade reglementet noga innan de accepterade. Det påstås att motorn gav runt 326hk när de var klara. Då ska man veta att reglerna var max 8500rpm med logger i bilen. Övervarvade man över 8700rpm mer än tre ggr under ett race blev man diskad...och det gällde även under motorbroms och nerväxling.
855an var klumpigast, störst och med sämst aerodynamik i sitt startfält 1994 men den hade alltid högst toppfart på rakorna. Den blev alltid utsatt för motorkontroller och anklagad för fusk med för hög motoreffekt men de hittade aldrig nåt fel på den. Än idag 19år senare kan ingen i världen peka på vad som var annorlunda med den. Den var bara extremt ombyggd på håret vad reglementet godkände.
När Volvo sålde av bilarna till andra team satt Ricardo-topparna i bilarna. Likadant den som finns på museet i Göteborg. TWR tog själv tillbaka alla fem toppar de byggt efter säsongerna och de har aldrig visats publikt förrän för några år sen när Race Engine Technology fick göra ett reportage om dem. De tre fotona är de enda som finns offentliga. Något har de ju att dölja.....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
trimma vit 5a
Fast de är ju fantastiskt härligt på någotvis att de inte finns mer info.. Lite mystisk är festligt, framförallt om den lämnat effekt som inte ska vara möjligt ...
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: trimma vit 5a
Vad åkte dom på för bränsle då?Pacman skrev:Volvo la först ut beställningen på toppjobbet åt Ricardo men de kom inte över 265hk. Det är såklart respekt på en 2000cc-maskin men det räckte inte i supertouring då startfältet låg runt 280-290hk.
Volvo frågade då TWR och de granskade reglementet noga innan de accepterade. Det påstås att motorn gav runt 326hk när de var klara. Då ska man veta att reglerna var max 8500rpm med logger i bilen.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM