trimma vit 5a

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Pacman »

Detta är ju i Storbritannien i mitten på 90-talet så någon typ av handelsbensin antar jag. Vet ej säkert men det går ju att ta reda på såklart. Det intressanta var ju att TWR påstods plocka 10% mer effekt ur samma förutsättningar som alla andra och det antogs alltid vara fusk bakom...dock kunde det aldrig bevisas.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Erland Cox »

121.933 Cubic Inches @ 8500 RPM with 130.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow between 214.9 CFM and 226.8 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 182.8 CFM and 192.7 CFM at 28 Inches

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 305.4 318.0 324.3 330.5
Peak Torque Lbs-Ft 198.9 207.1 211.2 215.3

HorsePower per CID 2.505 2.608 2.659 2.711
Torque per Cubic Inch 1.631 1.698 1.732 1.765

BMEP in psi 246.0 256.1 261.2 266.2


Bara 17,7 bar i bmep, piece of cake.

Erland
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

finns de någon 10v topp till rn motorn? med mek tryckare? o lätta veven?


har kollat med enem men han verkar bara ha kammar till 20v? finns de någon som har vassa sug kammar till 10v?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Pacman »

10v-motorn fanns bara i första utförandet.
Den ersattes av en mjukvarustrypt version av 20v när RN-motorn kom.
Det borde dock gå att sätta 10v-toppen på ett RN-block för det gör ju många med 20v-topparna.
Jag har portat och flödat en 10v-topp i omgångar och kämpat för att få flöde i den. Utan plast flödar den inte mycket över 170CFM men med plast i insugskanalen kom jag över 180CFM direkt.

Får man ha plast i 2150cc-klassen?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Rasmus Annander »

ok.

kanske borde satsa på 20v toppen i alla fall..

10v verkar inte vara någon bra topp o satsa på

de sura är att man inte kan åka sm med 20v toppen o 2400cc :thumbdown:

vilken av alla 20v toppar flödar bäst? många turbo åkare verkar ju satsa på r topparna.

finns de bara 1 utförande på 10v?

får inte plasta i 2150cc..

inte i 2400cc heller bara svetsa tyvärr


vid vilket lyft flödade den 180?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Pacman »

Jag glömde kvar flödespapperna hos Erland.
Ska snart dit igen och fräsa kolvar så då hämtar jag siffrorna.

Ska du köra 20v i klass2 så kan du ju bygga en högvarvig 2-liters femma, men då lär du lära dig köra med höga varv med. Många RC-förare som inte klarar det hur konstigt det än låter.
Racingförare kör ofta på höga varv med täta växlar, men av nån anledning klarar sällan RC-förare det.

Tycker det är synd att det finns en sådan dum regel att man inte får plasta. Dödar så himla många motoralternativ då som hade kunnat bredda sporten och ge publiken lite mer att se på. Nu finns det ju max fem motormodeller i hela sportgrenen!
I de flesta racingklasser som inte är enhetsklasser så får man plasta, t.ex i de olika långlopps- och sprintklasserna. Jag får väl prova om man kan bygga en vettig 2,5-liters 10v istället då.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Tore Bjerke »

Jeg holder på med en vitmotor 77 mm slag som skal brukes i asfaltracing, turbo ja.
I den forbindelse trenger jeg noen som kan porte og klargjøre topplokk. Noen som er dyktige på en slik jobb ?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Pacman »

Det finns nog flera som kan porta toppar till Volvofemman tror jag.

Jag har portat till bl.a Martin Sventén, Silvrig 240 som kör sprintlopp ihop med Porsche GT3. Han körde visserligen 2,3-liter men laddade bara 1,0 bar. Runt 400hk.
Vill du veta mer så tar vi det över PM. Ska inte förstöra tråden. :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Pacman »

Volvo vitfemma 10v flöde i CFM vid 28" vp

2mm - 46
4mm - 90,5
6mm - 128,7
8mm - 158,7
10mm - 173,9
12mm - 180,8
14mm - 185,9
16mm - 187,8

Portat plastat 42mm ventil (40mm original)

Som ni ser så händer det något efter 10mm. Den stallar av rätt kraftigt och det var betydligt värre utan plast. Då vart det helt stopp bara.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: trimma vit 5a

Inlägg av Tore Bjerke »

Noe data på 20V,siste toppen 31 vs 32 mm ventil ?
Skriv svar