Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 1:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Form på ventiler
InläggPostat: ons sep 05, 2012 9:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Inlägg: 340
Ort: Östersund
Jag har börjat modifiera ventiler till min folkracemotor och tänkte få lite åsikter om vad ni tror.
Lite stöd har jag tagit från från bibeln "Four-stroke performance tuning".

Motorn är en saab 16V så kallad "kortmotor".

Vi börjar med avgasventilerna. Vad tror ni ska jag slipa mindre radie i övergången från skaft till tallrik?
Andra åsikter?

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: tor okt 18, 2012 7:25 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons aug 13, 2008 7:36 pm
Inlägg: 5
Låt skaftet vara! lönar sig inte, bräster bara nån ventil. du kan ju prova "golfbolls effekt" :D skulle själv vilja prova men vet inte riktigt om jag orkar borra så många fördjupningar

_________________
if it feels like you have full control, you don´t drive fast enough! 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: lör okt 20, 2012 9:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Den till vänster brukar flöda bättre pga sin stora tulip.
Men det har med kanalernas form att göra och hur arean under sätet ser ut.
Dom korttoppar jag gjort har jag andvändt std ventiler på. Dom har räckt väldigt långt på avgas i flöde.
För att veta vilken ventil som passar bra i vilken kanal måste man upp i flödesbänken.
Jag har själv blivit förvånad över vissa resultat!

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: lör okt 20, 2012 10:21 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Inlägg: 340
Ort: Östersund
Jopp, flödesbänken är ju på gång så det får bli lite egna tester.

Förstår också att det har med utformning av kanalen att göra. Ska bli intressant att labba.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: tis okt 23, 2012 9:55 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Tulipform fungerar bra på en kanal med hög kort radie men blockar flödet på en låg kanal.
På en kanal med låg kort radie är den slipade ventilen bättre.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: lör okt 27, 2012 7:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 346
Ort: Piteå
Jag brukar sätta 18 grader på insug och 25 grader på avgas och 60 grader på ovansidan av avgasventilen så det hjälper att styra avgaserna förbi tallriken så ökar höglyftflödet.

Häls lacke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: ons jan 23, 2013 6:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Finns bilder på en isärsågad saabtopp i
viewtopic.php?f=11&t=19407&hilit=saabtopp

Denna bla. Skulle tulip vara att föredra?
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: fre maj 27, 2016 1:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 133
Ort: Ulricehamn
Tjoho!
Jag lyfter denna tråden med en annan fråga:
Vad beror det på att anläggningsytan på ventilerna får såna "prickar" på sej som syns på första inlägget?
Hög oljeförbrukning?
Behöver man slipa om ventilerna eller räcker det att slipa in dom med pasta?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Form på ventiler
InläggPostat: mån maj 30, 2016 7:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ibland försvinner prickarna med slippasta, om inte så fräser man.
Vad de beror på, sot fastknackat samt 'pitting' eller vad det kallas.
Matrialvandring.


I övrigt, Erland är inne på rätt spår, det har även betydelse över hur förbränningsrummet ser ut.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010