Sida 1 av 1

Form på ventiler

Postat: ons sep 05, 2012 9:29 pm
av Erik Persson
Jag har börjat modifiera ventiler till min folkracemotor och tänkte få lite åsikter om vad ni tror.
Lite stöd har jag tagit från från bibeln "Four-stroke performance tuning".

Motorn är en saab 16V så kallad "kortmotor".

Vi börjar med avgasventilerna. Vad tror ni ska jag slipa mindre radie i övergången från skaft till tallrik?
Andra åsikter?

Bild

Re: Form på ventiler

Postat: tor okt 18, 2012 7:25 pm
av makarof
Låt skaftet vara! lönar sig inte, bräster bara nån ventil. du kan ju prova "golfbolls effekt" :D skulle själv vilja prova men vet inte riktigt om jag orkar borra så många fördjupningar

Re: Form på ventiler

Postat: lör okt 20, 2012 9:35 am
av Tommy Luhr
Den till vänster brukar flöda bättre pga sin stora tulip.
Men det har med kanalernas form att göra och hur arean under sätet ser ut.
Dom korttoppar jag gjort har jag andvändt std ventiler på. Dom har räckt väldigt långt på avgas i flöde.
För att veta vilken ventil som passar bra i vilken kanal måste man upp i flödesbänken.
Jag har själv blivit förvånad över vissa resultat!

Re: Form på ventiler

Postat: lör okt 20, 2012 10:21 am
av Erik Persson
Jopp, flödesbänken är ju på gång så det får bli lite egna tester.

Förstår också att det har med utformning av kanalen att göra. Ska bli intressant att labba.

Re: Form på ventiler

Postat: tis okt 23, 2012 9:55 pm
av Erland Cox
Tulipform fungerar bra på en kanal med hög kort radie men blockar flödet på en låg kanal.
På en kanal med låg kort radie är den slipade ventilen bättre.

Erland

Re: Form på ventiler

Postat: lör okt 27, 2012 7:15 pm
av Lacke
Jag brukar sätta 18 grader på insug och 25 grader på avgas och 60 grader på ovansidan av avgasventilen så det hjälper att styra avgaserna förbi tallriken så ökar höglyftflödet.

Häls lacke

Re: Form på ventiler

Postat: ons jan 23, 2013 6:40 pm
av loop
Finns bilder på en isärsågad saabtopp i
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... t=saabtopp

Denna bla. Skulle tulip vara att föredra?
Bild

Re: Form på ventiler

Postat: fre maj 27, 2016 1:42 pm
av sylta nr1
Tjoho!
Jag lyfter denna tråden med en annan fråga:
Vad beror det på att anläggningsytan på ventilerna får såna "prickar" på sej som syns på första inlägget?
Hög oljeförbrukning?
Behöver man slipa om ventilerna eller räcker det att slipa in dom med pasta?

Re: Form på ventiler

Postat: mån maj 30, 2016 7:10 am
av Kadett4wd
Ibland försvinner prickarna med slippasta, om inte så fräser man.
Vad de beror på, sot fastknackat samt 'pitting' eller vad det kallas.
Matrialvandring.


I övrigt, Erland är inne på rätt spår, det har även betydelse över hur förbränningsrummet ser ut.