Tips på bra "drag" kam i B230F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av Orangebullit »

Hej.

Har en B230F i min Lt31 biltransport och skulle vilja gå lite bättre karaktär än vad M kammen ger. Nån som har tips på kamaxel som ger lite bätre ork i maskinen?
Har försökt söka men får bara tips på trim kammar för värre motorer.

MVH
Rikard
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av mauser240 »

Vad är du ute efter? Mindre vrid på lågvarv?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av mauser240 »

En A-kam borde andas lite längre utan att tappa för mycket på lågvarv.
//MartinL
Orangebullit
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: lör nov 15, 2008 12:38 pm

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av Orangebullit »

Lite mer i botten skulle hjälpa. Har hört att t kammen från turbomotorn skall funka bättre än m kammen i en dragbil. Stämmer verkligen detta då t kammen i sig inte är nått att hänga i granen.
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av Jonas Enderlein »

Jag skulle prova en K kam, då får du nog mer drag på hela registret, men något som verkligen gör skillnad är om du kombinerar med strokad vevaxel.

Mvh Jonas E
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av »

Det mesta är bättre än m kammen en T kam kan möjligen va marginellt bättre men den är också lika död och dom två är dom snällaste originalkammarna.
Jag skulle bytt till en V eller A om det bara ska kastbytas till en annan originalkam Alla V kammar tror jag har fördelar spår (om du har fördelaren på toppen)
Annars finns ju många snälla eftermarknadskammar som skulle kunna bli ännu bättre men då riktigt snälla sådana men det kan ju kamslipare rekomendera en bra profil när man hör efter om en kam.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av fugazi »

"Marin"-kam? Eller funkar inte det alls...?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av mauser240 »

fugazi skrev:"Marin"-kam? Eller funkar inte det alls...?
A, K, och V i dessa har jag för mig.
//MartinL
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av Misse »

V tillsammans med en skvätt högre kompa & lite rundade kanaler har jag gillat bäst





















'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tips på bra "drag" kam i B230F

Inlägg av Kadett4wd »

Ställ 'a-kammen' tidigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar