Bygga eget grenrör V8

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Bygga eget grenrör V8

Inlägg av Falkenrejsing »

Hallå.
Jag har börjat klura på att bygga ett par headers till min gamla ford. Då min bil är från -56 och motorn en -68:a 390 så finns det inga rör som passar riktigt, annars hade jag lätt köpt dem. Saken med just 390 är att den behöver headers mer än något annat, grenrören original är KATASTROF.
Så nu undrar jag om någon har erfarenheter att bidra med till ett sånt här projekt? Flänsar finns att köpa till bra pris, för 1.75" rör och det är nog max jag tänker försöka böka ner mellan ram och motor.
Lite grovt mätt så har jag ca. 7cm rakt ut från toppen innan röret krockar med ramen vid främsta porten. Klart det går att såga bort lite ram om det krisar, men känns mindre genomtänkt :hihi:
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Bygga eget grenrör V8

Inlägg av mekomaskin »

Hej!
Jag hjälpte till att bygga om headers till en Ford -56 med Cheva 350 en gång i tiden.
Har för mig att det var väldigt trångt runt styrnäcka och rattstång på vänstersidan.
Du kan nog glömma allt med avstämda längder osv. Var glad om du lyckas ner rören bara.
Micke
Användarvisningsbild
steppen
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jul 29, 2013 8:15 am

Re: Bygga eget grenrör V8

Inlägg av steppen »

Hallå
Sök rätt på grenrör från 428 lr 427.
Finns ju med maffig effekt orginal.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Bygga eget grenrör V8

Inlägg av Falkenrejsing »

Spelar ingen roll vart de suttit original, de är ändå rätt kassa. Finns gjutna "shorty-headers" men det verkar vara svårt att hitta idag. De flesta grenrör har en lång kammare och utblås ganska långt bak, Kollar man på bilden här nedan så ser man problemet med det, då bakre portarna av någon anledning blåser framåt och de främre bakåt så blir där fort trångt (inbillar jag mig, men det verkar vara allmäna åsikten med).

http://img.photobucket.com/albums/v472/ ... ofhead.jpg

Så även om det inte blir samma längd på rören osv. så tror jag det blir en trevlig skillnad om man får löst det. Hade jag kunnat svetsa gjutjärn kunde man ju provat att bygga split-manifold och dela främre och bakre delen med varsitt utblås, lite coolt på sitt sätt kanske.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Bygga eget grenrör V8

Inlägg av Falkenrejsing »

Bara för jag sa så så hittade jag ju klart 428 cobra jet grenrör nytillverkade via ett forum i usa. Så det finns, men 608$ + frakt för saker som kanske passar känns lite väl dyrt att prova med. Dock ser de skapliga ut, flödesmässigt, så hade man vetat att de passade hade det nog kunnat bli köp.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar