Räcker spjällhusen till???

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av Kadett4wd »

c311com skrev:Om insugningstrattar är samma så borde även spjällen vara 50 mm på båda. Det är olika art-nr på spjällhus men det kan vara någon obetydlig skillnad. 3.0 har spacers med O-ringar på båda sidor. 3.2 har O-ringar utan spacers. E46 är ovala (52x34 mm) mot toppen med O-ring.
mina påstådda 3.2 spjäll hade o-ringsspår infrästa, så det kan stämma mycket bra det.
Och modellen efter(E46) som kompisen har är mera fyrkantig med runda hörn än 3.2 E36 som är mera rektangulära med runda hörn.
ja du fattar ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av c311com »

Färre delar, större vinst för BMW. ;)
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av c311com »

Vill ni fortsätta?

M3 V8 och M5-M6 V10 = 50 mm spjäll. (98 mm cylinder C-C)
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av mats757 »

Micke K skrev:Håller på med en Hult Healey som jag ska ha en Volvo vit sexa B6254 ev B6304 i.
Köpte på mig ett par spjällhus från en Triumph Daytaona 675 den är 3 cylindrig så 2 st spjällpaket blir 6 spjäll.
Dessa är 44 mm vid spjället.
Frågan är kommer de att räcka till räknar med kanske 200-230 sughästar.

Så här ser de ut
http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 863897.jpg
Intressant tråd som jag tycker har hamnat på avvägar.
Mycket information om hur stora spjäll BMW har. Förvisso en indikation på vad dom anser vara lagom.
MEN.. När är dom här spjällen i fråga lämpliga? 44mm/cylinder. Hur mycket kan man pressa ur dom? När är dom helt enkelt för stora? 25hk/cylinder, skulle man tjäna på att ha mindre då? Eller spelar det inte så stor roll.
Suzuki hade en GSXR750 som hade 46mm spjäll i något år, men gick tillbaka till mindre spjäll, tror det var 42. Helt enkelt för att 46 var inte lämpligt.

Är det bara Hästkrafter som är dimentionerande i val av spjällstorlek? Kómp, varvtal, kamaxel osv?

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av Kadett4wd »

Det är lite beroende på var i kanalen man sätter dem också, och hur bra/dåliga de är ur strömlinjeform, spjällen alltså.

Opel/vauxhall körde dubbelrullspjäll med 'skitsmå' öppningar.
Men de satt då ca 3-4cm från topplocket också
Bild
Bild
Bild
Bild

nedersta bilen ser ni att inget stryper kanalen då spjällen är fullt öppna, varav man kan ha dem väldigt nära topp för reptilsnabb respons.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Räcker spjällhusen till???

Inlägg av c311com »

BMW har bra koll på spjällstorlek och utformning. De och andra jobbar efter följande, undvik ovala vridspjäll och kanalen ska bli rund så snart som möjligt. Kona på 4 grader ökar flödet något och det påverkar även spjälldiametern. Ju mer motorn varvar desto längre från toppen kan spjället sitta. Nu är det här mer relevant om man har 100 literhästar eller mer men separata spjäll brukar ge lite mer effekt i mellanregistret och stabilare tomgång. På en vitmotor ska nog separatspjäll vara 45 mm eller större. Är 45 mm för stort räcker det med ett enkelspjäll.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Skriv svar