Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Vad tror ni om 11-12:1 kompressionsförhållande, E85, och det tidigare uppräknade, når jag 100hk då?
Om jag ska byta ventiler till större, vilka ska jag prioritera avgas eller insug? Har sett nån rallymotor med 37mm insug och 31mm avgas.
Om jag ska byta ventiler till större, vilka ska jag prioritera avgas eller insug? Har sett nån rallymotor med 37mm insug och 31mm avgas.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Insug ger mer att förstora än avgas.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
hur var gamla rallybilarna vässade?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Lite olika. Det som kallas grupp A ventiler är standardstorlek fast med bättre utformning. I grupp a var det stående förgasare, antagligen Jikov 2port. På de äldre mer trimmade var det oftast enkel Weber eller Dellorto 40-45, det var 5 portstoppar oftast. Värre kam och avgas. På 8-portstopparna kördes även med dubbla weber 45.
Här är en ungersk hemsida med specifikationer på en 130LR, det var nog det värsta typ.
http://glbtech.dyndns.org/old/skoda/lr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har läst den med google översätt.
Finns även
http://www.130lr.cz/eindex.html" onclick="window.open(this.href);return false; med liknande specifikationer på 130LR
Här är en ungersk hemsida med specifikationer på en 130LR, det var nog det värsta typ.
http://glbtech.dyndns.org/old/skoda/lr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har läst den med google översätt.
Finns även
http://www.130lr.cz/eindex.html" onclick="window.open(this.href);return false; med liknande specifikationer på 130LR
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Avgaskanalen går upp och sedan ner igen. Hur skulle ni porta då? Försöka räta den genom att både bearbeta botten och höja den eller bara höja den vid grenröret? Grenröret går sen ner igen. Syns på waerns bilder på förra sidan hur motorn sitter.
Insugskanalen är ganska rak, man kan utan problem sticka en penna genom den.
Insugskanalen är ganska rak, man kan utan problem sticka en penna genom den.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Jag skulle höja ut mot grenröret pga kanalen även skall vara svagt 'trumpetformad' alltså bli större och större.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Har börjat titta på toppen nu. Och fått in bilen i verkstaden.
Så här ser den ut
Så här ser den ut
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Nån som har några ideer om avgas på svansmotor bilar?
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
Detta går faktiskt framåt.
Vill fortfarande ha lite respons angående grenrör. Finns lite bilder på det som säljs i denna tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... da#p550200
Har fixat fälgar till den. Bubbla 4bultcentrum och Volvo 740 6tums fälgbanor. 185/65-15 nu. Var 175/70-13 tidigare. Inte så många bilar som har 130x4. Den är även nybesiktigad.
Och den ska sänkas.
[/URL]
Vill fortfarande ha lite respons angående grenrör. Finns lite bilder på det som säljs i denna tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... da#p550200
Har fixat fälgar till den. Bubbla 4bultcentrum och Volvo 740 6tums fälgbanor. 185/65-15 nu. Var 175/70-13 tidigare. Inte så många bilar som har 130x4. Den är även nybesiktigad.
Och den ska sänkas.
[/URL]
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid
loop skrev:Avgaskanalen går upp och sedan ner igen. Hur skulle ni porta då? Försöka räta den genom att både bearbeta botten och höja den eller bara höja den vid grenröret? Grenröret går sen ner igen. Syns på waerns bilder på förra sidan hur motorn sitter.
Insugskanalen är ganska rak, man kan utan problem sticka en penna genom den.
Det är radien på svängen som är viktig och inte hur mycket kanalen svänger.
Gör kanalen med så stor radie som möjligt och så hög som möjligt i innerradien.
Erland