Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Vad tror ni om 11-12:1 kompressionsförhållande, E85, och det tidigare uppräknade, når jag 100hk då?
Om jag ska byta ventiler till större, vilka ska jag prioritera avgas eller insug? Har sett nån rallymotor med 37mm insug och 31mm avgas.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av Erland Cox »

Insug ger mer att förstora än avgas.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av Kadett4wd »

hur var gamla rallybilarna vässade?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Lite olika. Det som kallas grupp A ventiler är standardstorlek fast med bättre utformning. I grupp a var det stående förgasare, antagligen Jikov 2port. På de äldre mer trimmade var det oftast enkel Weber eller Dellorto 40-45, det var 5 portstoppar oftast. Värre kam och avgas. På 8-portstopparna kördes även med dubbla weber 45.
Här är en ungersk hemsida med specifikationer på en 130LR, det var nog det värsta typ.
http://glbtech.dyndns.org/old/skoda/lr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har läst den med google översätt.
Finns även
http://www.130lr.cz/eindex.html" onclick="window.open(this.href);return false; med liknande specifikationer på 130LR
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Avgaskanalen går upp och sedan ner igen. Hur skulle ni porta då? Försöka räta den genom att både bearbeta botten och höja den eller bara höja den vid grenröret? Grenröret går sen ner igen. Syns på waerns bilder på förra sidan hur motorn sitter.
Insugskanalen är ganska rak, man kan utan problem sticka en penna genom den.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle höja ut mot grenröret pga kanalen även skall vara svagt 'trumpetformad' alltså bli större och större.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Har börjat titta på toppen nu. Och fått in bilen i verkstaden.
Så här ser den ut
Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Nån som har några ideer om avgas på svansmotor bilar?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av loop »

Detta går faktiskt framåt.
Vill fortfarande ha lite respons angående grenrör. Finns lite bilder på det som säljs i denna tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... da#p550200

Har fixat fälgar till den. Bubbla 4bultcentrum och Volvo 740 6tums fälgbanor. 185/65-15 nu. Var 175/70-13 tidigare. Inte så många bilar som har 130x4. Den är även nybesiktigad.
Och den ska sänkas.
Bild[/URL]
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Skoda 1,3 gatmotor till Rapid

Inlägg av Erland Cox »

loop skrev:Avgaskanalen går upp och sedan ner igen. Hur skulle ni porta då? Försöka räta den genom att både bearbeta botten och höja den eller bara höja den vid grenröret? Grenröret går sen ner igen. Syns på waerns bilder på förra sidan hur motorn sitter.
Insugskanalen är ganska rak, man kan utan problem sticka en penna genom den.

Det är radien på svängen som är viktig och inte hur mycket kanalen svänger.
Gör kanalen med så stor radie som möjligt och så hög som möjligt i innerradien.

Erland
Skriv svar