Tom Damberg Volvo 164
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tom Damberg Volvo 164
Jag tror inte att det uppstår problem med svängningar så länge man sveper genom varvtalsregistret.
Det är när man ligger länge på samma varv som det händer grejer.
Vår Pro Stock motor t.ex tål att varvas till varvstopp och växlas där utan problem.
Men om den spinner loss och ligger på varvstopp bara den lilla stund som det tar för
föraren att släppa av så går det åt helvete i ventilmekanismen.
Erland
Det är när man ligger länge på samma varv som det händer grejer.
Vår Pro Stock motor t.ex tål att varvas till varvstopp och växlas där utan problem.
Men om den spinner loss och ligger på varvstopp bara den lilla stund som det tar för
föraren att släppa av så går det åt helvete i ventilmekanismen.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tom Damberg Volvo 164
när en motor går på MSD varv stopp så går allt sönder även om varvet är mycket lägre än vad man varvar normalt. på modärna motorer så bryter man soppan helt och då går saker inte sönder.
är inte EFI på gång i pro stock nu också?
väldigt dummt att värma däcken imot en två stepp modul
jag har egna erfarenheter av detta sen långt tillbaka och sen fick jag läsa nu bara för ett tag sen på nån proffs motorbyggares hemsida att de hadde kommit fram till samma sak.
är inte EFI på gång i pro stock nu också?
väldigt dummt att värma däcken imot en två stepp modul
jag har egna erfarenheter av detta sen långt tillbaka och sen fick jag läsa nu bara för ett tag sen på nån proffs motorbyggares hemsida att de hadde kommit fram till samma sak.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tom Damberg Volvo 164
Malmgren värmer inte mot 2 step men jag har gjort det i alla år utan problem.
Jag har kört min 580 in i varvchippet i burnouten utan 2 step också.
Men ju närmre man ligger gränsen desto känsligare är det.
580:n har hållit ihop i 20 år och det gör knappast en P/S motor.
Erland
Jag har kört min 580 in i varvchippet i burnouten utan 2 step också.
Men ju närmre man ligger gränsen desto känsligare är det.
580:n har hållit ihop i 20 år och det gör knappast en P/S motor.
Erland
Re: Tom Damberg Volvo 164
Jo men så har du berättat att du varvade 9000rpm i burnouten bara för att det lät coolt.
Dragracing är väl ett psykspel med så kan man skrämma motståndaren redan vid instegningen så har man vunnit halva loppet redan.....eller?
Dragracing är väl ett psykspel med så kan man skrämma motståndaren redan vid instegningen så har man vunnit halva loppet redan.....eller?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tom Damberg Volvo 164
här står det lite tipps om hur man skyddar motorn vid däckvärmare mm.
http://www.rehermorrison.com/blog/?p=617" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rehermorrison.com/blog/?p=617" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tom Damberg Volvo 164
Jag drömde nog om Pro Stock fast det inte var det.Pacman skrev:Jo men så har du berättat att du varvade 9000rpm i burnouten bara för att det lät coolt.
Dragracing är väl ett psykspel med så kan man skrämma motståndaren redan vid instegningen så har man vunnit halva loppet redan.....eller?
Erland
Re: Tom Damberg Volvo 164
Hur går det med Dambergs 164? Uppdateras motorn nått mer?
Re: Tom Damberg Volvo 164
"Jag tror inte att det uppstår problem med svängningar så länge man sveper genom varvtalsregistret.
Det är när man ligger länge på samma varv som det händer grejer"
Japp, svängningarna mattar ut veven. Den går inte av på en gång.
En kul grej är/var att en del bilar förr hade en rödmarkering på varvräknaren (alltså inte maxvarv) som indikerade ett varvtalsområde man inte skulle ligga i konstant, för då fick man snart ett vevaxelhaveri.
Det är när man ligger länge på samma varv som det händer grejer"
Japp, svängningarna mattar ut veven. Den går inte av på en gång.
En kul grej är/var att en del bilar förr hade en rödmarkering på varvräknaren (alltså inte maxvarv) som indikerade ett varvtalsområde man inte skulle ligga i konstant, för då fick man snart ett vevaxelhaveri.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Tom Damberg Volvo 164
Såg att Tom Damberg bröt årets Midnattssolsrallye, undrar vad som hände?
Re: Tom Damberg Volvo 164
Rullade visst som det verkar , hoppas utan personskador.