Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Tjena som rubriken lyder så tänkte jag bygga iordning en isbil till vintern med iallafall lite kräm i. Har en 531 top liggandes med 40/48 ventiler tänkte använda ett par weber 45or jag har liggandes, och sedan en B230F som får offra sig, tänkte inte göra något åt bottendelen, men en lämplig kam vore bra om nån har några ideer, och sedan om det går bra att få den bakmonterade fördelaren att harmonera med det övriga, måste då även ha en kam med ett fräst spår i givetvis.
Tänkte även använda orginal el pumpar och slangar, och sätta en BTR emellan, kommer den få tillräckligt med Soppa då tror ni??

Har även en KK4 (kenneth Karlsson 4? ) kam liggandes hemma, men vet inget om denna kammen, och det verkar som det
finns begränsad information om den här i cybervärlden, denna har tyvär inget spår för fördelare.

Har annars en bottendel från en äldre B23 modell vet jag inte, men med en vanlig fördelare, är att föredra??..

Är tacksam för all respons innan detta bygge drar igång, och vad tror ni effekten kan hamna nånstans??...
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or

Inlägg av Erland Cox »

45:or är lite små och omodifierade räcker dom inte längt över 200 hästar.
Med dom förgasarna kan du hålla igen på kammen för det blir ändå en strypt motor.
Du kan hålla dig under 14mm lyft och runt 260 grader vid 0.050" på ventilen in och 10 grader mindre ut, 106 i lobseparation.
Då drar den bra till 7000 varv och har bra med kraft på ett brett register.

Erland
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Okej, men känns som att det skulle räcka gott och väl ute på en sjö :))
Men med tändningen, ska sätta grejerna i en volvo 740 -87a tänkte använda tändningen som sitter orginal, den är ej justerbar, men det borde väl duga för detta ändamål??
Plocka bort insprutningen och använda tryck sidan och returen som den är, med en BTR emellan bara, eller måste jag dit med en anan pump också??

Och vilken bottendel är att föredra?? Med B23an blir det enklare med tändningen och inte lika mycket givare?? Och B230F sitter redan i 740in så lite mindre jobb....

/Anders
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Har hittat en H-kam i garaget kan det vara nått o hänga i granen??:)
Tiimpa4
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Tiimpa4 »

tändningen är justerbar ;)
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Pumpen klarar med lätthet att mata webrarna, bara du får ner trycket med btr som du säger :)

B230F har bakmonterad fördelare med varvstopp i tändboxen så då lär du chippa om du skall åka med den, och sålänge du inte har vevaxelgivare så är det bara vrida fördelaren för att ställa tändningen! :thumbright:
Tommy Landholm
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Varför så stora ventiler till dom fjuttiga förgasarna?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Okej men vad bra, vart får man tag på chip/box med flyttat varvstopp??
Rekommenderar ni för tändning inställning då??

Pga att jag inte har några andra förgasare att stoppa i och att jag.ska leka på sjön i vinter så tycker det verkar onödigt att lägga ut allt för mycket pengar på den....

Ska sen skicka iväg B23 blocket på borrning, och veven och m-stakarna på balansering i början på nästa år och bygga en seriösare motor med denna topp, men känns väldigt onödigt just nu.

Var fördelar spår i H-kamen så ska prova använda den först får vi se vart det slutar.
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Sen lite offtopic, känns onödigt att starta en ny trå, men på toppen av blocket (ytan som kommer emot toppen) så är Bokstaven D stämplad vid varje cylinderlopp, men på ettan är D överkryssat och ersatt med ett E och på toppen av kolven Står det ett E och på dom 3 andra ett D, betyder detta att det är någon form av överdimension borrad på cylinder 1??
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Bokstäverna du nämner är det mått blocket borrades till på volvos fabrik. A=96,00-96,02 B=96,02-96,04 C=96,04-96,06 osv.
Förmodligen har de slagit in fel bokstav först och sedan ändrat sig.

edit: trött, ska vara C=96,0-96,02 osv
Senast redigerad av Erik Sandström den tor jan 10, 2013 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Nu har jag börjat och byggt lite grann.

Har bytt axeln till fördelaren/oljepumpen, så nu ska jag montera en "vanlig" fördelare.
Har satt dit nya toppen, o kamen o "pluggat" istället för bakmonterad fördelare.

Blir så länge ingen brytarlös fördelare, tror det kommer gå bra ändå.

Det som är kvar är byte av packboxar och lite packningar, + insugningsrören till webrarna.
Är det någon som kan lägga upp nå bilder/förslag på lösningar med gasreglagen??:)
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

den går fint nu, men är inte så nöjd över vridet, när man skickar i 3:an sackar den lite väl mycket.
funderar på om detta kan ha något med det relativt låga kompet att göra, har ca 8,5-9,0 kg.
känns lite i lägsta lagret på en ren sug motor. kan man "mäta" upp toppen hur mycket
den är planad eller liknande när den är monterad, misstänker att den inte är så mycket planad
för den borde inte läcka i ventilerna eftersom jag slipade in dom och kollade med t-doja efteråt.
jag körde också med en topp packning ifrån biltema, är den nå tjockare än en orginal???
och hur stor skillnad gör en-två mm på toppen?? såg inte ut som det var taget allt för
mycket på förbränningsrummen heller.
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

bör även tilläggas att jag har H-kammen i nu, inte värsta kammen men men :P

har även en KK4 kam liggandes, skulle den göra sig bättre i denna set up?
men vad ska man ha för mått när man schimsar in den??...
kommer även då bli tvungen och bestycka om förgasarna antar jag :)
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

48/40 ventilr å h-kam känns ju ganske kass.. Köp något värre så du får nytta av dina stora ventiler..
Kk4 blir ju med all säkerhet bättre :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Gson-Power »

Skicka ett mejl till http://www.motordesign.se eller ring om värden på din kam...Kent Karlsson var mannen som startade firman...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Skriv svar