Detta var svaret jag fick ifrån motordesign.
Men om man schimsar in den på 0,4 kan det bli
Så fel då??
"Hej
Dessa är från tidigt nittiotal så jag kan inte med säkerhet säga vad det skall vara."
Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Dåligt att inte ha värden sparade på en kam som man utvecklat.....schimsa den 0,40 du...men sen är det ju inställningen på den som är det intressanta..ska kolla lite i mina arkiv...kanske kanske...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Tyvärr inga värden för en KK4 i mina pärmar....ett tips kan va att ställa en fråga här på forumet...kan mycket väl hända att det finns någon med med värden på kammen.
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
- Patrik Dylin
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 6:41 pm
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Det var Rejo i Åmot som slipa de kamarna åt MD. Han kan du ringa.
Har för mig att inställnings måtten var 5,2 - 5,8. Tror jag ställde min kam
på 5,6.
Har för mig att inställnings måtten var 5,2 - 5,8. Tror jag ställde min kam
på 5,6.
Volvo 244 16v Turbo (Reg.besiktad och godkännd)
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Nu ska jag känna mig lite dum och fråga vad ni menar
Med inställningsmått??
Lär man inte ha en indekatorklocka och ett justerbart kamdrev då??...
Med inställningsmått??
Lär man inte ha en indekatorklocka och ett justerbart kamdrev då??...
- Patrik Dylin
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 6:41 pm
- Ort: Gävle
- Kontakt:
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Nolla veven, ställ kamen så insugsventilen öppnar
det önskade värde. På cyl 4. enklare om veven
vrids ett varv till då blir det på cyl nr 1.
Jag använder ett digitalt skutmått.
Mäter från toppens kant ner på lyftarens kant.
det önskade värde. På cyl 4. enklare om veven
vrids ett varv till då blir det på cyl nr 1.
Jag använder ett digitalt skutmått.
Mäter från toppens kant ner på lyftarens kant.
Volvo 244 16v Turbo (Reg.besiktad och godkännd)
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Lite förtydligande...det är alltså måttet på hur mycket insugningsventilen öppnat , och du behöver säkert ett justerbart drev men det är väl investerade pengar för rätt inställning är a och o för motorn.
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
Re: Volvo B230F med 531 topp 40/48 ventiler med weber 45:or
Okej, tack så mycket!! Återkommer med resultat om nån vecka skulle jag tro, ska
Byta drivaxel först haha
Byta drivaxel först haha