Ta bort varvstopp Volvo 740 -87 B230F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Tjena!
som frågan lyder så vill jag plocka bort varvstoppet på bilen. anledningen till detta är att jag har bytt topp och kam och ska sätta på dubbla weber 45:or istället för insprutningen.
hur gör jag? har sökt på forumet och googlat men inte fått några bra svar.
det verkar som det sitter både i bränsleboxen och i tändboxen?? men jag behöver bara ta bort det i tändboxen, för bränsleboxen är ganska överflödig med 45:or :P
det är den bakmonterade fördelaren jag kommer använda mig av.

1. vart sitter tändboxen??
2. måste man chippa den??
3. isåfall vart får man tag i chip?
4. kan man byta till någon äldre tändning som inte har varvstopp? men har bakmonterad fördelare?

många frågor men inget svar :D

//Anders
dsimila
Forumsberoende

Re: Ta bort varvstopp Volvo 740 -87 B230F

Inlägg av dsimila »

Standard b230f tändning är piss då man trimmar, går liksom inte att justera. Och så hör det ihop med lmm och bränsleboxen också.
Bäst är brytarlös fördelare i blocket ala 240.

Om du ändå av nån anledning vill envisas med fördelare bakom toppen så har 740 gle (k-jet)en tändning som kanske går att använda, men jag minns inte hur det är med varvstopp på den.
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Det går alltså och sätta en "vanlig" fördelare på alla block?? Eller måste man byta??..
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Om du har drevet på axeln, knacka ur pluggen så ser du ifall där är ett drev , annars får du ta en en axel ifrån en motor med fördelaren där;)
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Läs nu i rubriken vilken årsmodell han har och fundera på om den har vevtrigger eller hallgivare i fördelaren!!!

När ni har kommit på att han nog har hallgivare i fördelaren uppe på toppen så funderar ni på om det skiljer nåt mellan den och en blockmonterad fördelare!

När ni kommit på att de funkar exakt likadant så vill jag höra VARFÖR det skulle vara så mkt bättre att ha blockfördelare istället för toppfördelare när de fungerar exakt likadant....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

I en framfördelare har du ju i vissa fall vaccumklocka samt så kan du även fixa lite med tändkurvor osv. genom att byta fjädrar och/eller ändra stoppen. Lite knepigt att göra det i en bakfördelare.. :)
Tommy Landholm
mrjaybeeze
För mycket laddtryck

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

I begge typer ECU enten LH2.4 eller LH2.2 er "hoved " turtallsperre i bensin ECU.

Noen EZK tenningsbokser har lav turtallsperre også, men da bruker man bare et program fra en uten.

Tenningsboksen vil ikke virke som "standalone" da den trenger lastsignal fra bensinhjerne.

Enten får du bruke tenning fra tidligere modeller type B23E (dårlig løsning) :thumbdown:

Eller så får du feks lage til et MS og bruke dette til tenning (rimelig, men endel arbeid) :whistle:

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

För bakfördelaren är jobbigare att hålla på med,3 skruvar ist för en och jobbigare att läsa av remskivan medan man justerar.
Och så brukar de ganska ofta läcka olja in i fördelaren där också.
Och som wunderbaumarn nämner så är kurvorna elektroniskt programmerade på bakfördelarn i 740 GLE.
Sen om man nån gång vill byta flytta över motorn till 240 el 140 så blir det blockfördelare i alla fall.
Andrew
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Andrew »

Bytte Axeln som går igenom motorn och meckade dit en "vanlig" fördelare.
smackade ihopp allt och ställde tändningen, går som en klocka!
så får tacka så mycket för alla bra svar, lite sent kanske men kändes bra att
få skriva hur det löste sig.!

mvh
Anders D
Skriv svar