b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Pacman »

Hur hanterar ni alla smörjproblem som kommer i samband med så feta bränsleblandningar?
Extremt slitage på kolvringar, slitage/skärrisk ventilstyrningar etc?

Jag körde väldigt feta blandningsförhållanden när jag började leka med E85 när det introducerades i Sverige 2004 och ganska fort skar en avgasventil, tallriken gick av och trillade in och studsade ett antal ggr i förbränningsrummet innan den ställde sig på högkant och tvärstoppade motorn.
Smidda kolvar, smidda stakar, smidd vev....är lika med sprucket block!

Är man inte riktigt med på noterna vad det innebär med feta blandningar vad gäller oljetvätt så kan det fort gå sönder saker.

Hur påverkas friktionen vid avsaknad av smörjfilm? Hur mycket av den extra effekten äter de sämre förhållandena upp igen?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur feta lamda värden snackar vi om?
låter konstigt jag har inte haft sånna problem iallafall.
B20:n med webrar gav bäst effekt vid lamda 0.85 ungefär och på bensin ca 0.91.
på turbo B20:n min så åker jag ca 0.78 vid pik vrid och 0.82 på högre varv över 2 bar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Erland Cox »

Har du nånsin gjort ett riktigt jämförande test utan att ändra en masa saker?
Tittar man i Lars Malå tråden så ändrar du alltid flera saker samtidigt och även då korrektionsfaktorn.
När det gäller de uppfetningarna som Patrik pratar om så står det 30 till 40% överfett i det inlägg du tog från en annan tråd.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har bestyckat med bensin och med E85 två gånger på den motorn för att se skillnaden och det vart lika siffror båda gångerna och inget annat ändrades. varför kan du inte köpa att E85 ger mer effekt? utveckla varför det vore omöjligt? tror också att det ena testet bara var ett par timmars mellanrum? alla data var väder korrigerade.

det är säkert lite dåligt skrivit och förklarat de olika testerna i den tråden och jag orkar inte skriva en SAE avhandling om det för andra. jag testar mest för min egen skull och för mina kunder.

jag testade/optimerrade både lamda och förtändning väldigt noga på både bensin och E85 och de gillade olika inställningar och de har jag även sett på en annan E85 sugmotor och hört av andra bromsbänks killar.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Erland Cox »

Kan du lägga upp eller länka till testet här.
Du behöver inte skriva en SAE avhandling men du kan ju försöka göra det begripligt.
Att bara påstå en sak visar ingenting.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Tommy Luhr »

pacman, var det möjligtvis som så att det var en ventil från kl du hade i vanlig gjutjärn?
Det har hänt mig med på bensin. Mycket tråkig erfarenhet.
Angående e85 så har jag fått 5hk mer genom att tanka e85 i en 2,5liters b230 med weber 45.
Den motorn var strypt i toppen och gav 190hk på bensin. Bestyckade om till e85 och utan att ha rört tändningen hade vi 5hk mer.
Var uppe på 7hk mer vid extremt snåla blandningar. Den motorn svarade inte på mer tändökning.
Kan ha varit motorns konstruktion kan ha varit bränslets egenskaper. Har för mig att alkoholer har en syremolekyl med sig som jag antar att bensin inte har med sig.
Isåfall har vi en liten vinst där.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Kan du lägga upp eller länka till testet här.
Du behöver inte skriva en SAE avhandling men du kan ju försöka göra det begripligt.
Att bara påstå en sak visar ingenting.

Erland
ta och skruva ihop din egna bänk och testa lite själv så får du se :) .
det är bara några tusen timmars jobb. därför jag inte har tid att sitta och och skriva på datorn hela tiden. jag gör mig inte så bra bakom ett skrivbord heller jag är till bättre nytta i broms bänks rummet. jag bromsar som sakt inte för att bevisa saker för dig jag gör det för att lära mig saker själv och ibland så skriver jag lite snabbt ned vad jag har lärt mig på vårt forum för de som vill läsa. kul med lite respons från andra med så man kan bolla lite ideer med andra som testar mycket.

jag ser det inte som en tävling att vinna disktioner på nätet utan jag vill köra fort på tävligar och få fina siffror i bänken och lära mig nya saker.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska skruva ihop min bromsbänk men jag har faktiskt tre och inte en.
Jag har bl.a. en sån här: http://www.mjpdyno.com/2200.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen finns här annat folk som jag kan bromsa hos och bromsar hos.
För inte så länge sen på nån turbo motor så fick du knappt mer effekt med E 85 fast du höjde tändningen.
Kommer du ihåg det?
Men jag ska prova själv om E85 ger nåt. Helt klart gör det det om man höjer kompet rejält så det får bli på en högkompad B20.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Tommy Luhr »

Högt komp är mannligt ;)
E85 har högt oktan sen slutar fördelarna tycker jag.
Metanol kyler nått jävulskt, kan knappast säga att jag upplever E85 som kylande.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

knappt nå mer effekt.... det va 80hk :shock:

med samma laddtryck som bensin klarade bra tändning på va det ungefär samma effekt ökning som på sugmotorerna ca 2% men vi jagade inte effekt på 1.5bar heller med E85 utan ökade trycket direkt.

nä detta är komiskt vilka dåliga inlägg och att jag orkar bry mig :doh:


tommy alkohol bränslen ger inte högre effekt tack vare syre innehållet det är det högre energi innehållet i soppan som man kan effektivt förbränna som ökar effekten som järnet lärde oss. sen har det bra oktan vid feta blandningar det gör att man kan ladda mer.

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Tommy Luhr »

är det inte olika laddtryck på bränslena?

Jag fick för mig att det var så här med bränslen Jens.
Högre oktan= sämre energi
Mera bränsle skall användas och genom det bidrar det till att öka energinivåerna utan att egentligen innehålla mer energi.
Högre oktan står emot okontrollerad tändning bättre (säkert detta som gör dåliga sugmotorer och turbomotorer ettrigare med alkohol).
En volvo 8v är ju egentligen inge konstigt om den mår bättre av lite slöare bränsle, samma gäller dom flesta motorer med stor cylinder och ofördelaktigt förbränningsutrymme.

Min tanke :)
Rätta mig gärna om jag har fel!
Senast redigerad av Tommy Luhr den tor dec 20, 2012 10:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo på diagrammen över. men som jag skrev i tråden så gav den mer på E85 som det va också man vi jobbade inte så hårt för att optimera lamda och tändning på 1.5bar på E85 då vi jagade 500hk på denna motor. det va det viktiga och inte att bevisa att E85 ger högre effekt på samma laddtryck som jag tycker jag bevisade på sugmotor B20:n

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Pacman »

Lugn och fin nu grabbar!
Låt oss hålla oss till verkligheten.

Jens: Du har säkert rätt i dina observationer, men det Erland försöker göra är att knyta det till kända fysikaliska regler för att kunna utnyttja kunskapen i andra motorer, och då måste man arbeta vetenskapligt.
A -> B -> A är en tumregel som i stort sett alla vetenskapsmän anser vara grundläggande för att verkligen veta.
Om man lyckas förändra (bättre eller sämre) på ena hållet så ska det återgå när man reverserar.
Ett annat ord är bekräftelse...tittar du på House på TV? Han tjatar hela tiden om att de ska bekräfta sjukdomen genom tester.
Vet man att det är på ett vis så ska man kunna återskapa det igen och påvisa varför det blev så...annars vet man inte. Då tror man.

En sak som du tror och där du har fel är bränslet etanol. Det innehåller faktiskt MINDRE energi än bensin. Det är därför en flexifuelbil drar mer bränsle när man kör på E85. Men...det har som du så rätt påpekar ANDRA bra egenskaper, t.ex högre oktan och är därmed ett stabilare bränsle som motstår knack bättre. En annan egenskap är förbränningsfönstret, dvs vilka blandningsförhållande bränslet kräver. Etanol är väldigt trubbigt där. Det brinner bra inom ett brett område. Bensin är kinkigt som tusan. Det måste vara inom ett smalt område, annars misständer det.
Tommy är inne på en grej att högre oktan är sämre, men han stirrar sig blind på enbart detta bränslet.
Jämför vi med andra bränslen, t.ex racebränslen som Aspen och VP så har de både högre oktan OCH högre energiinnehåll samtidigt så världen är lite mer komplex än vad den först verkar vara.

Rocka vidare nu!!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Jens Gustavsson »

det va ett A-B-A test som du kallar det och det va lagt väldigt många timmar på att få det så ärligt som möjligt och det är allt jag kan göra. jag bryr mig dock inte så mycket vad annadra vill tro på eller inte.


jag vet inte hur du räknar då du säger att E85 har mindre energiinnehåll? nån som vet exakta energi innehållet i bensin och E85 så kan vi räkna på det. brukar anges i btu eller nåt sån? jag googlar..... tydligen cal/liter nuförtiden...


jo dagens bensin värkar ha ca 7452 cal/liter

E85 har ca 5463 cal/liter

räknar man sen att det skiljer 35% vid lamda 1 sen att man har max effekts lamda på 0.85 istället för 0.91 så får man i hur många cal/liter?

grovt räknat så blir det runt 38- 40% mer soppa eller 7648cal man förbränner vid lamda 0.85 och det är ca 2.4-2.6% mer energi och det stämmer rätt bra imot det jag sätt i dynon.

jag är inte helt säker på alla siffror detta va ett 45sek uträkning och en massa opålitliga googel data men det låter rimligt.

lite intressant men inte fullt vetenskapligt är om man tittar på bilden över här på E85 VS bensin och på laddtrycken under där wg öppnar vad ser man då? ja ni får fundera lite själv :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: b230/234 16v sugmotor funderingar / byggråd sökes

Inlägg av Erland Cox »

Det var detta som DU JENS skrev som jag hänvisade till:

vi fick föresten 440hk eller ca 18hk mer med E85 på samma laddtryck som bensin (1.5bar) vi ökade tändningen med 1 grad och körde lite snålare soppa.

vi behövde inte mappa om nå mycket alls vi ändrade bara bränsle multipel med ca 30% från 4.3 till 5.5. ett tecken på att autronic och spridare fungerar fint

vi körde lite extra fett på höga tryck och lite safe tändning så vi hade lite sämre sug effekt på 167hk på 2 bar.

vid 1.5 bar så fick vi fantastiska 176hk om man tar 440/2.5. ett tecken på att gas växlingen i insug, grenrör och turbo:n jobbade fint minst sagt då sug effekten utan turbo säkert inte är i närheten av 176hk?


Då skrev jag:

Jag trodde faktiskt att det skulle vara större skillnad mellan E85 och bensin.
Kollade ni vad det skilde på samma tändning?

Men du svarade aldrig.

18 hk vid 2,5 bar absolut är 7,2 hästar mer per bar. Men ni ökade samtidigt tändningen och det är möjligt att det var vad som stod för effektökningen.

Det var du som började diskussionen och då får du ju vara beredd att argumentera för din sak och visa dina tester
istället för att komma med att andra är dumma:

Erland Cox skrev:
Så länge du inte har högt komp ska det inte vara någon skillnad i effekt mellan E85 och bensin.

Erland


där håller jag inte med dig riktigt. hur har du kommit fram till det?

mvh jens


Jag är övertygad om att man kan få mer effekt med E85 vid överladdning eller högt komp.
Men den största delen av den effektökningen beror på att man kan gå på med mer tändning och laddtryck.
Jag är inte ute efter att tjafsa, är det så att det finns ens 2% effektvinst med Etanol med samma komp
och tändning så är det ju intressant trots alla nackdelar E85 har.
Jag vet att det står om olika bränslens effektivitet i G.P.Blairs bok men den är lite svår att hitta i så jag återkommer.

Erland
Skriv svar