Tommy Luhr skrev:pacman, var det möjligtvis som så att det var en ventil från kl du hade i vanlig gjutjärn?
Det har hänt mig med på bensin. Mycket tråkig erfarenhet.
Angående e85 så har jag fått 5hk mer genom att tanka e85 i en 2,5liters b230 med weber 45.
Den motorn var strypt i toppen och gav 190hk på bensin. Bestyckade om till e85 och utan att ha rört tändningen hade vi 5hk mer.
Var uppe på 7hk mer vid extremt snåla blandningar. Den motorn svarade inte på mer tändökning.
Kan ha varit motorns konstruktion kan ha varit bränslets egenskaper. Har för mig att alkoholer har en syremolekyl med sig som jag antar att bensin inte har med sig.
Isåfall har vi en liten vinst där.
Intressant, vad hade den motorn för kompression?
Kommer du ihåg bestyckningen före och efter, fick du byta emulsionsrör?
Jag tror att den största vinsten ligger i att mer bränsle när det förångas kyler och krymper luften i cylindern mer.
Effektvinsten består i att man får plats med mer luft, VE blir bättre.
Jag trodde inte att det gjorde så mycket som 5 hästar på en 200 hästars motor.
Det bör ge mer med förgasare än med insprutning eftersom bränslet har längre väg på sig att kyla ingaserna.
Det gäller bara så länge bränslet inte förångas i insuget.
Jag ska helt klart prova själv och se vad jag får för resultat..
Erland