Val av kamaxel till b230 isbil
Val av kamaxel till b230 isbil
Hej, håller på och plockar ihop en ny motor till isbilen och skulle gärna vilja ha lite råd om val av kamaxel.
B230f orginal bottendel
Hemma portad 530 topp med orginal tryckare och ventiler, fint sätesjobb och hårdare enkel fjädrar. Ska planas till lämpligt komp, 12:1? Mer?
38mm mikuni cv förgasare med 10cm långt insug till toppen.
Timo steg 2 extraktor med 2,5tums avgas.
Vill gärna ha vettigt låg mellan register då jag tycker det blir roligare och mera lättkört på isen. Max varv 7000.
Hur fungerar dom olika orginal kammarna?
Hur fungerar folkraceshoppens kammar? Månen 7 verkar populär.
Andra förslag? Någon kanske rent av har lämplig kam på hyllan hemma till salu?
B230f orginal bottendel
Hemma portad 530 topp med orginal tryckare och ventiler, fint sätesjobb och hårdare enkel fjädrar. Ska planas till lämpligt komp, 12:1? Mer?
38mm mikuni cv förgasare med 10cm långt insug till toppen.
Timo steg 2 extraktor med 2,5tums avgas.
Vill gärna ha vettigt låg mellan register då jag tycker det blir roligare och mera lättkört på isen. Max varv 7000.
Hur fungerar dom olika orginal kammarna?
Hur fungerar folkraceshoppens kammar? Månen 7 verkar populär.
Andra förslag? Någon kanske rent av har lämplig kam på hyllan hemma till salu?
Niko Rissanen
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
K eller H kam är ju populära beprövade kammar. månen 7 kammen är nog för vass för ditt tycke med register på låga varv. brosans 240 drog från cirka 3500 till 7000 ungefär men var inga problem att varva upp den till 8000
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
En kamaxel med brett register och bra vridmoment är Elleman´s 77:a. Jag har till och med använt den till B21 några gånger med goda resultat.
Ungefärliga värden (om jag minns rätt) är; Duration: 304, Ventillyft: 12mm, Nockvinkel: 108.
http://www.ellemann-jakobsen.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är slipad på "gamla ämnen" så priset är bra också.
Ungefärliga värden (om jag minns rätt) är; Duration: 304, Ventillyft: 12mm, Nockvinkel: 108.
http://www.ellemann-jakobsen.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är slipad på "gamla ämnen" så priset är bra också.
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Nu ligger det en NH168 med 108grader nockvinkel hemma.
Niko Rissanen
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Vad är det för duration och lyft på en sån?
/Karl
/Karl
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Ska vara 298grader och 11,7mm lyft vid kör spel. (0,30-0,35)
Niko Rissanen
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
11.0:1 är nog mer lämpligt i kompa med en snäll kam.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Har någon koll på hur mycket toppen ska planas för att hamna i närheten av 11:1 i komp? B230f med 530 topp med lite urtagna förbränningsrum. 10 nånting i komp orginal eller hur? Blir det mycket med 2mm planing?
Niko Rissanen
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
1 mm ungefär
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Vi har planat betydligt mer än 1 mm för att hamna på 11,5:1. Dock har vi slipat i förbränningsrummet för att inte skärma ventilerna ska skärmas av väggarna.
För att veta så behöver du mäta upp volymen i förbränningsrummet med nån vätska och sen räkna med kolvgropar och tjocklek på topplockspackning.
Sen räknar du ut vilken volym du behöver ta bort, räkna arean på förbränningsrummet med rutpapper och sen vet du hur många mm du behöver plana.
/Karl
För att veta så behöver du mäta upp volymen i förbränningsrummet med nån vätska och sen räkna med kolvgropar och tjocklek på topplockspackning.
Sen räknar du ut vilken volym du behöver ta bort, räkna arean på förbränningsrummet med rutpapper och sen vet du hur många mm du behöver plana.
/Karl
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Har mätt kompressions förhållandet idag och blir lite konfunderad.
Cyl volym 579cc
Packning 8,7cc (har räknat med 1,2mm, det är väl std?)
Kolv grop 7cc
Topp 56cc
Tycker inte att det är något kolvuppstick att snacka om.
Detta ger 8,07:1 vilket verkar vara tok lågt för att bara ha tagit upp förbrännings rummen 4,4cc.
Denna motor verkar ha haft 8,8:1 i komp orginal, jag som trodde b230f hade 9,8:1. Är det så att jag har någon annan motor??
Planar jag 3,5mm så hamnar jag på 11,1:1. Hur mycket vågar man plana!?
Cyl volym 579cc
Packning 8,7cc (har räknat med 1,2mm, det är väl std?)
Kolv grop 7cc
Topp 56cc
Tycker inte att det är något kolvuppstick att snacka om.
Detta ger 8,07:1 vilket verkar vara tok lågt för att bara ha tagit upp förbrännings rummen 4,4cc.
Denna motor verkar ha haft 8,8:1 i komp orginal, jag som trodde b230f hade 9,8:1. Är det så att jag har någon annan motor??
Planar jag 3,5mm så hamnar jag på 11,1:1. Hur mycket vågar man plana!?
Niko Rissanen
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Jag får det till 9,07:1. Plana 3mm så bör du ligga på 11:1.
Erland
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
Totala volymen/topp, packning, kolv = 9,07:1MantaTIC skrev:Har mätt kompressions förhållandet idag och blir lite konfunderad.
Cyl volym 579cc
Packning 8,7cc (har räknat med 1,2mm, det är väl std?)
Kolv grop 7cc
Topp 56cc
Tycker inte att det är något kolvuppstick att snacka om.
Detta ger 8,07:1 vilket verkar vara tok lågt för att bara ha tagit upp förbrännings rummen 4,4cc.
Denna motor verkar ha haft 8,8:1 i komp orginal, jag som trodde b230f hade 9,8:1. Är det så att jag har någon annan motor??
Planar jag 3,5mm så hamnar jag på 11,1:1. Hur mycket vågar man plana!?
Magnus
Re: Val av kamaxel till b230 isbil
579/71,7=8,07 hur jag än räknar.
Hur får ni fram 9,07?
Hur får ni fram 9,07?
Niko Rissanen