Val av kamaxel till b230 isbil

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Hej, håller på och plockar ihop en ny motor till isbilen och skulle gärna vilja ha lite råd om val av kamaxel.

B230f orginal bottendel
Hemma portad 530 topp med orginal tryckare och ventiler, fint sätesjobb och hårdare enkel fjädrar. Ska planas till lämpligt komp, 12:1? Mer?
38mm mikuni cv förgasare med 10cm långt insug till toppen.
Timo steg 2 extraktor med 2,5tums avgas.

Vill gärna ha vettigt låg mellan register då jag tycker det blir roligare och mera lättkört på isen. Max varv 7000.

Hur fungerar dom olika orginal kammarna?
Hur fungerar folkraceshoppens kammar? Månen 7 verkar populär.
Andra förslag? Någon kanske rent av har lämplig kam på hyllan hemma till salu?
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av vebotrimmarn »

K eller H kam är ju populära beprövade kammar. månen 7 kammen är nog för vass för ditt tycke med register på låga varv. brosans 240 drog från cirka 3500 till 7000 ungefär men var inga problem att varva upp den till 8000 :)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av psa »

En kamaxel med brett register och bra vridmoment är Elleman´s 77:a. Jag har till och med använt den till B21 några gånger med goda resultat.
Ungefärliga värden (om jag minns rätt) är; Duration: 304, Ventillyft: 12mm, Nockvinkel: 108.
http://www.ellemann-jakobsen.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är slipad på "gamla ämnen" så priset är bra också.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Nu ligger det en NH168 med 108grader nockvinkel hemma. :)
Niko Rissanen
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av Karl V »

Vad är det för duration och lyft på en sån?

/Karl
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

310grader och 12mm lyft vid nollspel.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Ska vara 298grader och 11,7mm lyft vid kör spel. (0,30-0,35)
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av Jens Gustavsson »

11.0:1 är nog mer lämpligt i kompa med en snäll kam.
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Har någon koll på hur mycket toppen ska planas för att hamna i närheten av 11:1 i komp? B230f med 530 topp med lite urtagna förbränningsrum. 10 nånting i komp orginal eller hur? Blir det mycket med 2mm planing?
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av vebotrimmarn »

1 mm ungefär
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av Karl V »

Vi har planat betydligt mer än 1 mm för att hamna på 11,5:1. Dock har vi slipat i förbränningsrummet för att inte skärma ventilerna ska skärmas av väggarna.
För att veta så behöver du mäta upp volymen i förbränningsrummet med nån vätska och sen räkna med kolvgropar och tjocklek på topplockspackning.
Sen räknar du ut vilken volym du behöver ta bort, räkna arean på förbränningsrummet med rutpapper och sen vet du hur många mm du behöver plana.

/Karl
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

Har mätt kompressions förhållandet idag och blir lite konfunderad.

Cyl volym 579cc
Packning 8,7cc (har räknat med 1,2mm, det är väl std?)
Kolv grop 7cc
Topp 56cc
Tycker inte att det är något kolvuppstick att snacka om.

Detta ger 8,07:1 vilket verkar vara tok lågt för att bara ha tagit upp förbrännings rummen 4,4cc.
Denna motor verkar ha haft 8,8:1 i komp orginal, jag som trodde b230f hade 9,8:1. Är det så att jag har någon annan motor??

Planar jag 3,5mm så hamnar jag på 11,1:1. Hur mycket vågar man plana!?
Niko Rissanen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av Erland Cox »

Jag får det till 9,07:1. Plana 3mm så bör du ligga på 11:1.

Erland
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av Magnus_142 »

MantaTIC skrev:Har mätt kompressions förhållandet idag och blir lite konfunderad.

Cyl volym 579cc
Packning 8,7cc (har räknat med 1,2mm, det är väl std?)
Kolv grop 7cc
Topp 56cc
Tycker inte att det är något kolvuppstick att snacka om.

Detta ger 8,07:1 vilket verkar vara tok lågt för att bara ha tagit upp förbrännings rummen 4,4cc.
Denna motor verkar ha haft 8,8:1 i komp orginal, jag som trodde b230f hade 9,8:1. Är det så att jag har någon annan motor??

Planar jag 3,5mm så hamnar jag på 11,1:1. Hur mycket vågar man plana!?
Totala volymen/topp, packning, kolv = 9,07:1 ;)
Magnus
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: Val av kamaxel till b230 isbil

Inlägg av MantaTIC »

579/71,7=8,07 hur jag än räknar.

Hur får ni fram 9,07?
Niko Rissanen
Skriv svar