B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av _volvo740 »

Ha satt ihop en motor till ena bilen nu och de är en B20 motor med E-topp som är ca: 85mm hög (om jag mins rätt) och även lite lätt putsade kanaler i både inugs och avgas, satte även en D-kam och dubbla su hif.6or.

Undra lite på va tändningen ska stå/va inställd på ca ?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av hauge »

ca-ca:
nånstans mellan 6 o 12 grader på tomgång och 32-36 runt 5000 är väl en vettig utgångspunkt tycker jag.

sen får nån som är bättre på b20 slicka på fingret o komma med lite snävare värden
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av S Iwarson »

Beror ju på lite vad du skall göra med bilen också, semestra med husvagn eller bara gasa runt.
För ren prestanda skulle jag gå uppåt 15-20 grader på tomgång och maximalt runt 35 grader fullt utslag, preparering av fördelaren krävs då för att korta kurvan.
Den inställningen bör den klara med 10,5:1 i komp och D-kam.
Man kan också välja att låta bli kurvan och släppa ned den på runt 10 grader tomgång men istället hitta mjukare centrifugalfjädrar så att tändningen ger sig iväg snabbare när du ökar varvet.

Du får provocera och se vad den klarar och hur den svarar.

Maxvrid på en sådan motor hamnar någonstans mellan 3000-3500 rpm skulle jag tro, tror du kan passera det området på 35 grader trots hög fyllning.

det är min erfarenhet iaf.
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av _volvo740 »

Tackar för bra svar.
Jo de bilen/motorn kommer att användas till om man säger lördagskvälls bil så få ut de bästa "draget" i motorn är de jag är ute efter.
Okej då ska jag utgå från de inställningar.
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av S Iwarson »

Fungerar det bra med Su-förgasarna?
Jag tycker de ofta ligger fel i blandningen, jag testade flera setups med såna där och den gemensamma nämnaren var att justerade man de rätt för ett varvtal blev det fel någon annanstans, svåra att få bra för alla situationer varvtal/belastning.
Det är nog inte fel att ha nytt på nål/munstyckssidan, det där nöts med tiden och kan vara en bidragande orsak till ovan nämnda beteende.

Weber 36/36 tycker jag är smidigare, men dubbla SU är fränare med old style looken.

Men det kan behövas lite engagemang som sagt.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av mekomaskin »

Och vad är det som blir bättre av att ha 15-20 graders förtändning på tomgång???
Micke
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B20 tändning instäl med dubbla SU, E-topp & D-kam

Inlägg av S Iwarson »

Jag vill ha så högt förbränningstryck som möjligt på alla varvtal och belastningar (iaf på en sån här motor), en B20 brukar inte gå det minsta stökigt på 15-20 grader vid tomgång, det bidrar positivt till gasresponsen även om man förstås inte har nytta av det vid en repa.

Varför skall man spilla mer energi ut i grenröret än man behöver. :wink:
Skriv svar