kamaxel värde timo 840 + 848

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

kamaxel värde timo 840 + 848

Inlägg av sudden »

någon som kan säga värdena på timo 840 + 848 kamaxel på rak arm
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Inlägg av Holmbergarn »

värderna till 840 är, lyft är cirka 12,6 mm nock vinkeln finns det olika varianter av har för mig att det finns 100 grader 102 grader och 104. den som har 104 grader är oftast en om slipad modell, durrationen är 306 grader har jag för mig. En otroligt bra kamaxel, vill nästan påstå att det är en av de bästa som gjorts till b20. 848 har 12,72 i lyft tro även att den kamaxeln finns med olika nock vinklar,jag har en 848 och den har 102 grader, durrationen vet jag ej på den kammen, men skulle gissa kring 310 +-
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

finns TIMO garaget en :roll: kjøpte en bra topp av han, :shock: for 25 år siden :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

caterpillar skrev:finns TIMO garaget en :roll: kjøpte en bra topp av han, :shock: for 25 år siden :wink:
Ja, några kompissar var där på besök häromdagen, och det var full fart på herr Timo. :)
Jag känner själv ett stort behov av att åka dit... :D
Axel Wall
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har herr TIMO nå hemside eller??? :oops: :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

timo är väl av det gamla gardet o är inte så förtjust i datorer har jag fått uppfattningen av
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: :shock: ja TIMO måste vara gammal som farsan..... :P tror det er kurmo eller no sånnt til efternavn.produserer han ANDRE typ kammar ,fx til vw å audi :twisted: :?: har han en typ kamlista ?? typ som fx KG....hvor,hva,hvem,når? :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

hemsida på G har ja hört..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

om det er nån stakkars sjæl innom,så spørr om dom kammar,som finns,så lægg det ut her da???.spørr om audi/vw kammar åsså,hva :?: :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Visst är det så att Timo döper sina kamaxlar efter nocklyft? dvs 848-kammen har 8,48mm nocklyft =12,72mm ventillyft vid nollspel och 1,5 utv
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JE Jr skrev:Visst är det så att Timo döper sina kamaxlar efter nocklyft? dvs 848-kammen har 8,48mm nocklyft =12,72mm ventillyft vid nollspel och 1,5 utv
stämmer bra men det blir sällan 1.5 i värkligheten med org vipporna, 1.42 brukar va närmare saningen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: kamaxel värde timo 840 + 848

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag mätte upp denna smått legendariska timo 848 B20 kam i dag om nån är intresserad av att höra? :)

enligt många så va detta en väldigt bra kam till B20 på den gamla goda tiden vad jag kan förstå.

mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: kamaxel värde timo 840 + 848

Inlägg av Stefan P »

Det är klart vi vill veta lite siffror på den kamaxeln :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: kamaxel värde timo 840 + 848

Inlägg av PFR »

Ja det skulle vara kul har en sådan liggande en NY som gjordes under 90 talet :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: kamaxel värde timo 840 + 848

Inlägg av mekomaskin »

Bild

Här är enkla kurvor från uppmätningar med gradskiva med kammen monterad i motorblock. Kamlyft omräknat till ventillyft med 1,45:1 utväxling.

Timo 840 kammen tycks vara väldigt lik KG6....

Svårt att få se så bra på bilden. Är det någon som vet hur man lägger upp skärmklippsbilder större?
Jag har använt forumbilder.se till den här.

Bild
Senast redigerad av mekomaskin den ons jan 15, 2014 6:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Micke
Skriv svar