2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Murvel »

Har införskaffat mig en ismotor en gammal rallycross motor som består av:

2,5l
Venolia kolvar
Smidda stakar okänt märke
531 40/48ventiler mycket mer info har jag inte fått än.
kg9 kam
weber 45or
Extraktor
Brytarlös tändning

Han som hade motorn innan bromsade runt 250hk med weber 48or. Så känns som det vore lämpligt att byta till 48or igen.

Då till några frågor jag har:

Vad ska man ha för tum på avgas?

Räcker det med 2,5 eller ska man upp mot 3tum?

Vad ska man köra för Låda? Sitter m45 på den nu vilket kanske håller ett tag har kollat på rakskurna drev men tycker 23-26k är lite dyrt för att sedan behöva serva lådan rätt så ofta. Då det blir att åka grusvägar med skiten till sommarn.

Ska man sattsa på nån bmw 265/262 låda?

Eller m90? Vad skulle ni köra med?

Tackar i förväg för svar. Mvh
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Gson-Power »

3 tum...fullflödesdämpare så långt tillbaka i systemet som möjligt
Växellåda skulle jag rekomendera att kolla på denna sida http://www.bakaxel.se/vaexellador.html ...en omsvetsad ZF från lämplig BMW
Och ang förgasare...dom 45or du har stryper maskinen...skulle satsa på minst 50or
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Rasmus Annander »

skulle säga att 250hk känns lite väl bra med kg9 kammen.. men den lär nog gå riktigt gött o ha fin vridkurva.. men som sagt 48or eller 50or så lär den gå bättre..

hade nog kört på 3"

kolla mycke på resultatservice..
brukar duka upp beg dogbox lådor eller quife lådor.. går att hitta för runt 5000-12000kr beroende på drevsats..

sjukt fränt med riktig låda =)..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Kadett4wd »

Jag hade kört med 2.5" ca 80-90cm efter kollektorn, sen gått upp till 3"
Men då får givetvis inte kollektorn vara större än 2.5"
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Murvel »

Får tacka för svaren. Får kolla vidare på avgas blir väl 3 tum. En polare hade weber 55or så blir nog att byta mina 45or +pengar mot dom.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
mrolsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis maj 01, 2012 8:36 pm

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av mrolsson »

Hade alla dagar åkt med M90, billig och lätt att få tag i.

Passar detssutom rakt på tuam tjaffs med svetsning.

Har åkt M90 med stelt svänghjul, -712 tryckplatta, 6puck sinter och +300hk med turbo.

Kör diffbroms med 225/40/18 däck, drifting och allmän plågning inte en låda har rasat än på 2år.

Man dödar inte en M90 så lätt om man bara växlar som man ska, koppla ur ordentlig och inte "missa" växlar.
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: 2,5l 40/48ventilers b230 Fråga ang Låda samt Avgas

Inlägg av Murvel »

Letar fortfarande en låda till liket. Någon som har något liggandes:)?
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Skriv svar