Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( film utifrån )
Re: B230 med kehini
varit uppe i bromsbänken..! vad tror ni på ??
Portad 531 topp, kehine 40mm förgasare, renoverad botten, extraktor..
Fick inte ut max ! den ville spika å fick för lite bränsle...!
Portad 531 topp, kehine 40mm förgasare, renoverad botten, extraktor..
Fick inte ut max ! den ville spika å fick för lite bränsle...!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
finns för lite data på motorn för att gissa bra men säg 160whp?
vad är det för kam och portning/ventiler mm?
vad är det för kam och portning/ventiler mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
var lite otydlig...!
En 531 topp, portade kanaler, original ventiler å månen 7 kam! Jobbet gjort av tommy Luhr !
Och Jens hade rätt..!
En 531 topp, portade kanaler, original ventiler å månen 7 kam! Jobbet gjort av tommy Luhr !
Och Jens hade rätt..!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
vad vart det för lamda kurva och vad hadde ni för tändning?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Hur ser bestyckningen ut?
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
fick inte med mig några papper :/
Original brytar tändning !
Munstycke typ 190 ! glömt..
Original brytar tändning !
Munstycke typ 190 ! glömt..
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Har du bredbandslambda?
Du kan provköra utan huvudmunstycken för att se så att nålventilerna släpper igenom tillräckligt med soppa.
Du kan provköra utan huvudmunstycken för att se så att nålventilerna släpper igenom tillräckligt med soppa.
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Nepp har ingen sån :/
Går ens motorn utan munstycke!?
Tror inte det är nått med nålventilen!
Går ens motorn utan munstycke!?
Tror inte det är nått med nålventilen!
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Det beror på, Graham Bell skriver i sin four stroke performance att man kan plocka bort huvudmunstyckena för att kontrollera så att nålmunstyckena flödar tillräckligt, annars sätter de gränsen för bränslet och inte huvudmunstyckena.
Tar man bort huvudmunstyckena ska bilen gå alldeles för fett, då det enbart är nålmunstyckena som begränsar mängden bränsle.
Om den fortfarande går lite snålt så hjälper det inte att byta huvudmunstyckena.
På vår B230 med 42 mm keihin förgasare borrade jag upp huvudmunstyckena till 2,2 mm utan att få den att gå tillräckligt fett.
Sen provade jag att plockat huvudmunstyckena och då fick bilen rätt lagom med bränsle, våra nålmunstycken är på gränsen till små med andra ord. Frågan är vad som hände med finfördelningen av bränslet när vi kör utan huvudmunstycken.
/Karl
Tar man bort huvudmunstyckena ska bilen gå alldeles för fett, då det enbart är nålmunstyckena som begränsar mängden bränsle.
Om den fortfarande går lite snålt så hjälper det inte att byta huvudmunstyckena.
På vår B230 med 42 mm keihin förgasare borrade jag upp huvudmunstyckena till 2,2 mm utan att få den att gå tillräckligt fett.
Sen provade jag att plockat huvudmunstyckena och då fick bilen rätt lagom med bränsle, våra nålmunstycken är på gränsen till små med andra ord. Frågan är vad som hände med finfördelningen av bränslet när vi kör utan huvudmunstycken.
/Karl
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Får prova det då!! tackar..!
När vi ändå är igång, hur bygger man om tändningen? så den bara slår mellan 20-30 grader å inte 10-30 grader?!
skulle göra det sa han som bromsa den..! men fatta inte hur!
När vi ändå är igång, hur bygger man om tändningen? så den bara slår mellan 20-30 grader å inte 10-30 grader?!
skulle göra det sa han som bromsa den..! men fatta inte hur!
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Plocka isär fördelaren och ändra hur mycket den kan röra sig inuti. Förmodligen får du svetsa på lite eller böja stoppet.
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Har du hunnit prova något mer?
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Inte labbat något! :/
någon som vet hur man plockar isär fördelaren????
någon som vet hur man plockar isär fördelaren????
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Jodå!
Det är en blockmonterad fördelare antar jag?
Upp med fördelaren ur blocket, av med lock och ur med rotorn. Sen får du ta och lossa skruvarna på utsidan av fördelaren för att lösgöra innehållet och lirka ut det uppåt.
Kika här så finns bilder på hur det ser ut isärmonterat:
http://megasquirt.se/viewtopic.php?f=2&t=1122
På den andra bilden ser du de två uppvikta plåtarna som utgör stopp för slungvikterna, dessa böjer du in för att begränsa slaget.
/David
Det är en blockmonterad fördelare antar jag?
Upp med fördelaren ur blocket, av med lock och ur med rotorn. Sen får du ta och lossa skruvarna på utsidan av fördelaren för att lösgöra innehållet och lirka ut det uppåt.
Kika här så finns bilder på hur det ser ut isärmonterat:
http://megasquirt.se/viewtopic.php?f=2&t=1122
På den andra bilden ser du de två uppvikta plåtarna som utgör stopp för slungvikterna, dessa böjer du in för att begränsa slaget.
/David
Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb
Tack david!! ska kika på detta någon dag!