Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( film utifrån )

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: B230 med kehini

Inlägg av 242Gurra »

varit uppe i bromsbänken..! vad tror ni på ?? :)

Portad 531 topp, kehine 40mm förgasare, renoverad botten, extraktor..

Fick inte ut max ! den ville spika å fick för lite bränsle...!


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Jens Gustavsson »

finns för lite data på motorn för att gissa bra men säg 160whp?

vad är det för kam och portning/ventiler mm?
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

var lite otydlig...!

En 531 topp, portade kanaler, original ventiler å månen 7 kam! Jobbet gjort av tommy Luhr !

Och Jens hade rätt..! ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad vart det för lamda kurva och vad hadde ni för tändning?
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Erik Persson »

Hur ser bestyckningen ut?
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

fick inte med mig några papper :/

Original brytar tändning !

Munstycke typ 190 ! glömt..
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Karl V »

Har du bredbandslambda?
Du kan provköra utan huvudmunstycken för att se så att nålventilerna släpper igenom tillräckligt med soppa.
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

Nepp har ingen sån :/
Går ens motorn utan munstycke!?
Tror inte det är nått med nålventilen! :)
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Karl V »

Det beror på, Graham Bell skriver i sin four stroke performance att man kan plocka bort huvudmunstyckena för att kontrollera så att nålmunstyckena flödar tillräckligt, annars sätter de gränsen för bränslet och inte huvudmunstyckena.
Tar man bort huvudmunstyckena ska bilen gå alldeles för fett, då det enbart är nålmunstyckena som begränsar mängden bränsle.
Om den fortfarande går lite snålt så hjälper det inte att byta huvudmunstyckena.

På vår B230 med 42 mm keihin förgasare borrade jag upp huvudmunstyckena till 2,2 mm utan att få den att gå tillräckligt fett.
Sen provade jag att plockat huvudmunstyckena och då fick bilen rätt lagom med bränsle, våra nålmunstycken är på gränsen till små med andra ord. Frågan är vad som hände med finfördelningen av bränslet när vi kör utan huvudmunstycken.

/Karl
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

Får prova det då!! :) tackar..!

När vi ändå är igång, hur bygger man om tändningen? så den bara slår mellan 20-30 grader å inte 10-30 grader?!

skulle göra det sa han som bromsa den..! men fatta inte hur!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av loop »

Plocka isär fördelaren och ändra hur mycket den kan röra sig inuti. Förmodligen får du svetsa på lite eller böja stoppet.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av Karl V »

Har du hunnit prova något mer?
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

Inte labbat något! :/

någon som vet hur man plockar isär fördelaren????
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av David V »

Jodå!

Det är en blockmonterad fördelare antar jag?
Upp med fördelaren ur blocket, av med lock och ur med rotorn. Sen får du ta och lossa skruvarna på utsidan av fördelaren för att lösgöra innehållet och lirka ut det uppåt.

Kika här så finns bilder på hur det ser ut isärmonterat:
http://megasquirt.se/viewtopic.php?f=2&t=1122

På den andra bilden ser du de två uppvikta plåtarna som utgör stopp för slungvikterna, dessa böjer du in för att begränsa slaget.

/David
242Gurra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: mån maj 28, 2012 5:01 pm

Re: Volvo 242 med B230 Kehine 40mm förgasare ( Uppe i bromsb

Inlägg av 242Gurra »

Tack david!! ska kika på detta någon dag! :)
Skriv svar