volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam

Inlägg av _volvo740 »

jag undra om en F-kam fungera bra tillsammans med dubbla su och e-topp, toppen lätt portad.

Många som säger att R-kammen inte fungera bra med su så fungera F-kammen bättre?

F-kammen. 11.4 111° 300°
R-kammen. 11.6 102° 287°
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam

Inlägg av hauge »

utan att ha räknat på kamtiderna så låter det rimligt att F-kammen skulle vara "bättre". Den har iof 13 graders mer duration, men den har mycket bredare LSA (lobseparation).
LSA påverkar overlap väldigt mycket som i sin tur ger dåligt vakum och en SU/Stromberg är i princip vakumstyrda

Om du räknar fram överlappet så ser du om det är nån större skillnad på dem.

Rent allmänt så är en SU/Stromberg kinkigare på undertrycket i insuget o när man trimmar så får man tänka på det, så att man inte tappar för mycket vakum.. om man inte har lust med att börja slipa nålar förståss :-). De är bra gasare men inte som man skall trimma mycket, då de har hela bränslekurvan "programmerad" i nålen, medans andra gasare (inte alla) har separata munstycken för låg-/mellan- och höglast.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: volvo B20 med dubbla su, E-topp, fungera F-kam

Inlägg av _volvo740 »

Okej.
F kammen ha ju annan nockvinkel och bli väl då mindre överlapp så tänkt att den skulle passa bättre så man inte miste vacum om man säger.
Skriv svar