bygga b230 med dubbla förgasare funderingar ang tändning

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
J_Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 412
Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
Ort: Norrköping

bygga b230 med dubbla förgasare funderingar ang tändning

Inlägg av J_Lindgren »

Hej!

Jag är helt ny på det här med förgasare så tänkte testa lite på motorn till isbilen :) byggt mest bmw turbo innan och hållt på med sånt :)

Åker i en 530 topp portad,planad,vass kam,dubbla ventilfjädrar osv..

Sen kommer det på dubbla weber 45er och där tar min kunskap slut..

kommer ju få sätta fördelare i blocket från nån tidigare maskin men hur styrs det sen mex tigger,boxar osv sen? det är min stora fundering är säkert jätte lätt men har inte hållt på nått direkt alls med sånt här tidigare...

mvh johan
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: bygga b230 med dubbla förgasare funderingar ang tändning

Inlägg av ace_of_cloves »

Det gör du som du vill, om du vill ha spätsar eller brytarlöst.


Båda är väldigt enkla.

Om du inte redan har blockfördelare så blir du tvungen att byta mellanaxel till en från en motor som har blockfördelare. Är drivningen till fördelaren som uteblir annars.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: bygga b230 med dubbla förgasare funderingar ang tändning

Inlägg av David V »

Halloj!

Om du ska köra förgasare så finns det ingen box som behöver använda vevaxeltrigger-signal eller liknande längre. Så länge det nya tändsystemet får det som det behöver så behöver du inte tänka på mer än så. Använder du dig av en fördelare med brytarspetsar, eller bättre en med hallgivare, så få ju tändsytemet sin triggsignal därifrån så det klarar sig på egen hand. Bränslepumpreläet brukar dock styras av motorstyrboxen eller ett varvtalsstyrt relä, så det behöver du se över.

Kör på ett helt standard hallgivar-fördelare volvotändsystem med slungvikter så har du pålitliga grejer, brytarspets går ju också men hallgivar-fördelare är problemfritt och ger mer stabil gnista + stabilare tändtidpunkt.

Sen tar du och kikar här för att justera tändkurvan utifrån vilken kam du har mm =) http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF

/David
Skriv svar