Behöver åsikter om ett extraktorrör

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av MagnusS »

Hej!

Äger en Toyota MR2 mk1 från 1985.

Den är utrustad med en 4A-GE motor, samma maskin som sitter i Corolla GTI från samma tidsepok. 1.6 liters 16v sugmotor.

I min bil är original gjutjärnsgrenrör spräckt mellan cyl 3 och 4. Det är svetsat en gång av en som skulle kunna men det sprack mer eller mindre direkt igen.

Jag får inte tag på ett beg originalgrenrör i Sverige, Det från Corolla passar inte utan modifikation.

Jag blev erbjuden ett extraktorrör, det ser minst sagt suspekt ut. Vad anser ni om detta rör, är det sämre än ett original gjutjärnsrör?
Är det användbart i dagsläget?
Skulle det funka om man kapar bort 2:ans pipa och ansluter den längre ner? Ska jag tacka nej och leta vidare?
Begärt pris för detta rör är 500+frakt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av ace_of_cloves »

Hur mycket skiljer till corollans?
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av MagnusS »

EGR rörets placering skiljer, Sen är jag osäker på om anslutningen mot avgassystemet skiljer också. Jag har inte haft ngt Corolla rör hemma, har bara kikat på bilder.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av MagnusS »

Skulle det funka att göra såhär?

Bild

Originalrör:

Bild
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av StefanM »

vad kostar ett nytt originalrör då? köpte ett sådant till nån nyare hyundai pga sprickor och det var inte så blodigt dyrt. Inte om man jämför med att hålla på och jaga begagnat eller få nåt halvdant.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av MagnusS »

Tack för tipset om originalrör, Det är värt att kolla upp. Har jag inte tänkt på.

Ingen som har åsikter om röret på bild?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av StefanM »

jag skulle nog börja med att få ett pris på originalröret, det du länkar till kanske fungerar men det ser ju inte särskilt roligt ut?
Frågar du pris så ta artikelnumret också och googla på det. Man kan hitta ganska mycket intressant på det viset. Toyota kan ju ha använt det i nån modell du inte alls tänkt på och som kanske underlättar i sökandet av begagnat.
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av crillevolvo »

hej så jädra farligt är inte det extraktorröret . personligen hade jag inte använt det som det är men det bör gå och modifiera hyfsat lätt.

som det är nu lär det strypa cyl och 3 rejält.

men om du låter 1 och 4 behålla nuvarande form och kopplar ihop 2 med 1an precis där det når kollektorn och gör likandant med 3 och 4 så har du ett fint 4-1 extraktor vilket normalt brukar bli för högvarviga maskiner.

skulle du sen vilja gå steget ut å göra det till ett 4-2-1 system så kapa bort allt från kollektorn å neråt . kolla på så ser du lite olika alternativ hur det kan se ut .

då kan du i princip göra som på opelextarktort och föra ihop 1 med 4 och se ta 2 och 3 och bocka ner dom lite bakom/under .

lycka till mvh.

http://kyrk.dinstudio.se/gallery_20.html
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
kim71
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis nov 06, 2012 1:31 am

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av kim71 »

Hur lång är leveranstiden? http://kyrk.dinstudio.se/gallery_20.html
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av hauge »

Är det bara funktionen man är ute efter så funkar det dära grenröret säkert alldeles utmärkt.

svetsa grenrör är svårt. Kan hålla kanske går sönder igen. Esab rekommenderar nickel som tillsatsmaterial när man reparationssvetsar gjutjärn.
Med vanlig svetstråd, så är chansen att det inte håller väldigt stor
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av MagnusS »

Det gamla svetsades med ngn form utav pinne för gjutjärn av en som skulle kunna det. vet inte själv om han kunde det.

Men om man ser på det röret på bild, tappar man effekt med det? Tjänar man på att dra om 2:ans pipa ner i "kollektorn"? Eller ska jag åka med det som det är sålänge tills jag börjar jaga effekt i motorn? Ska bygga chassi till o börja med nu.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Behöver åsikter om ett extraktorrör

Inlägg av dundersmurfen »

Snålvarianten är att bara ösa på med magsvetsen. Om nu röret ändå är "kass" så förlorar man nästan inget på att testa. Det ska ju egentligen inte gå. Visst det fäster ganska dåligt, gjutgodset verkar bli väldigt sprött just under smältan.
Har faktiskt svetsat rätt många udda grenrör och avgashus utan problem. Man får då ösa på friskt och bjuda på en fet svets för att ge det mer yta att "klibba" på. Ska det inte bära någon belastning så kan det nog gå ganska bra. Om det är en tunn spricka så skulle jag slipa ur lite och sen lägga en 3-4 cm tjock sträng över. Mycket värme för att röra om i porerna så det blir ojämt och får något att fästa i.

Och för att svara på frågan. Skulle inte ge 500 för ett sådant grenrör. Då skulle jag byggt något själv istället, kan tänka mig bilen går sämre än med org gjutet.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar