B-20 kam identifiering

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

B-20 kam identifiering

Inlägg av gravis »

Hej,

Jag är ny på ert eminenta forum som jag har följt ett tag och insett att det finns extremt mycket kunskap att ta till sig.
Jag tänkte börja med att slänga ut en fråga ang en B20 kam jag har köpt, säljaren säger att det är Nisse Hedlund kam, dock så är den inte stansad NH vilket gör mig osäker på vad det är för kam.

De märkningar som jag har hittat på kammen är:
CWC C2 B5 OBT10 den är även ingjutet made in USA på kammen.
Jag kan se en gul och en orange färgmärkning, dock så vet jag inte om det betyder någonting.
Änden vid kamdrevet har ett S instansat samt otydligt stansat BB12 (tror jag)
Jag mätte lyflhöjden igår och kom fram till 8mm, kan det stämma?

Är det någon som har en aning om vad det är för kam jag har köpt?

Bild

Bild

Hoppas att någon kan svara trots lite knapphändig info :)
//Gravis
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av Gson-Power »

Troligtvis en S -kam /300grader dur/12,9mm ventillyft/101 grader nockvinkel/0,5mm ventilspel/ , du fick 8 mm lyft när du mätte kamloben ,vippan har 1:45/1 i utv det ger bara 11,6 mm i ventillyft....är den sliten? va alla lobar lika i mått?
Det kan även vara en omslipad s-kam , men då skulle den vara märkt NH och siffror...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av gravis »

Hej, tack för ditt svar,

Det var exakt samma mått på alla lobar, kollar man på drev och lobar så ser kammen nästan oanvänd ut.
Jag känner killen som sålde kammen "en rallycross åkare" han säger att den har ett fint register vilket talar emot att det är en S kam
som vad jag har läst mig till är i princip okörbar på lägre varvtal.

Det kan mycket väl vara en omslipad S min nyfikna fråga är om den går att "artbestämma" på något vis.
En ledtråd är 11,6 i ventillyft som du skrev, vad behöver man mer ta fram för fakta och i så fall hur mäter jag mig fram till mer relevant info?
//Gravis
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av mekomaskin »

Kan mycket väl vara en omslipad S-kam. då den har mindre lobseparation ocg högre lyft än standardkammar så kan man få till "värre profiler" än på en A, D eller K-kam.

Sätt upp kammen i ett block med kamdrev och vevaxel.
Sätt en stor gradskiva på veven.
Sätt i en lyftare och stötstång och mät lyftet på var 10e grader med micrometer.
Då kan du få fram kamvärdena.
Se exempel på Ståhl motors hemsida.
Lägg ut kurvorna här på forumet för kommentarer.
Micke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av Kadett4wd »

hmm BB... Borensberg... kan det va så enkelt?
fanns/finns juh gamle göran andersson där som tog fram egna kammar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Gson-Power
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av Gson-Power »

Kadetten kan va inne på en sak här...testa ett tel samtal till Göran Andersson 013-130048 eller epost : info@anderssonmotor.com
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av gravis »

Hej.
Tack för era svar.
Göran A låter som ett spännande spår, jag ska prova kontakta Göran imorgon, uppdatering kommer :hey:
//Gravis
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av Hasse63 »

Hur gick det?
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av gravis »

Hej,

Göran kände inte igen märkningen men han gissade på att det är en S kam.
Det som förbryllar mig är att inte märkningen stämmer överens med den "normala" märkningen på en S-kam.
Pratade med förra ägaren av kammen och han sade att kammen ger en motorgång som motsvarar ett mellanting
av en K-kam och en R-kam. vad nu det innebär.
Jag tror inte att jag kommer att plocka i den när det blir dags för motorbygget pga osäkerhetsfaktorn, jag får helt enkelt leta efter
en annan kam.
//Gravis
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B-20 kam identifiering

Inlägg av mekomaskin »

Bäst är väl att mäta upp kammen.
Det kan ju vara en bra kam för den motor du skall bygga....
Micke
Skriv svar