Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
__alexx_
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 07, 2013 10:49 am

Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av __alexx_ »

Har det mesta klart för mig, men även märkt att de finns kunskap om diverse som jag är ute efter på detta forum.


Nu är grejen så att jag bygger på en 2.0L 8v från en Golf Mk3, på denna motor har jag monterat en portad och planad topp från en Golf Mk4 1.6. Vilket medgör att jag får en crossflow topp. Kamaxeln jag har är från Enem:
Bild

Då är frågan, vad avgör vilka munstycket och sådant som på ett ungefär kommer behövas. Borde gå räkna på?
Sedan trattar, bara de är ju en skaplig djungel. Insuget är tyvärr inte klart men vill minnas att de är runt 170mm från spjäll till ventil.

Vakuumet kommer byggas med ett samlingsblock sedan dras till varsin kanal på insuget. Soppan kommer fraktas med hjälp av en Facett pump och Malapassi tryckregulator.
Kommer styra tändningen med wastefire (Vems). Även haft lite funderingar på att ha en TPS med bara för för att. :P

Bild på motorn
http://www.oijoij-hd.com/images/k5Pb.jpg

Något annat man bör tänka på?
Vilka företag är bra att ha och göra med när de gäller mikuni? Måste säga att Braigasen har inte gjort bra intryck på mig så Ebay ligger närmst hjärtat. Dock bara delar från Usa då tyvärr.
__alexx_
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 07, 2013 10:49 am

Re: Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av __alexx_ »

Ingen? :P
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av mats757 »

Nä, det går inte att räkna på. Man kan förvisso ha en magkänsla för vad som kan vara rätt. Men inget bestämt svar.

Långa insug, som det lätt kondenserar på. Osäkerhet på hur egentligen trattarna/luftburk kommer att ser ut, gör det nästan helt omöjligt att bestämma betyckningen utan att först ha provat.
Börja med den grundbestyckning som förgasarna har från början.

Mats
__alexx_
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 07, 2013 10:49 am

Re: Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av __alexx_ »

Okej, då var de lite som jag anade. Har tre olika storlekar att testa mellan så får laborera lite med de samt en Bredbandslambda. :)
Annars får jag köpa på mig ett Dyno jet kit.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av mats757 »

Mikuni RS förgasare finns det väl inga DynoJet kit till? Det finns väl bara till Vaccumförgasare.
Samt.... ett dynojetkit är speciellt utvecklat till en bestämd motorkonfiguration. Det är verkligen inte någon universallösning.
Det är klart mycket mer prisvärt att köpa dom munstycken man behöver.
Dynojet har också haft avsevärda kvalitetsproblem. Nålar och nålmunstycket slits ut på nolltid.

Har du en BB lambda så är det ju väldigt enklet att prova sig fram.
90% av arbetet kommer vara att prova fram lågfartsegenskaperna.
Var inte rädd för att byta nålar om det behövs. har själv gjort misstaget att envist prova runt med olika lågfartsmunstycken för att jag trodde det skulle gå ändå. Med rätt nålar, enligt bb lambdan så blev resultatet lysande.
Ibland kan man ju förståss har tur också. Då ska man naturligtvis inte byta nålar.

Mats
__alexx_
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor feb 07, 2013 10:49 am

Re: Golf Mk2 2.0 8v Mikuni RS38

Inlägg av __alexx_ »

aha då är jag med, var han som sålde dem som har en Mc-skrot som sa de att de var en lösning.
Men kan stämma helt klart de du säger. Några tips på sidor som säljer munstycken, eller har Motospeed allt som behövs?
Annars några utländska sidor att rekommendera?
Skriv svar