Trim till opel Ascona A
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Dom fälgarna ser bra mycket bättre ut.
Det roliga är att göra så mycket man kan själv fast laga rost slipper man ju gärna.
Erland
Det roliga är att göra så mycket man kan själv fast laga rost slipper man ju gärna.
Erland
Re: Trim till opel Ascona A
2,2or är ju långt från svåra att hitta, 2.4orna börjar dock vara lite marigare... Se om du kan hitta en komplett rekord 2.2a nånstans billigt! Då kan du lyfta i den 5 petade lådan också (den passar utan att kapa i bilen, krävs ny vxl låds balk + en annan kardan dock) Jag åker med 2.2 + extraktor och 5 pet i min Manta A, den känns rätt pigg, som vilken GTi bil som helst ungefär! Och som du säkert förstått är det inte svårt att lura ur 200hk ur dessa motorer
Som alternativ (men då rekomenderar jag att skaffa ett riktigt sprut) så finns det ett turbokit med grenrör, turbo och insug på blocket för 2000:- Det kanske kan vara nått? På en oöppnad 2.2a bör du kunna ladda så du får ut 200hk om du vill.
Som alternativ (men då rekomenderar jag att skaffa ett riktigt sprut) så finns det ett turbokit med grenrör, turbo och insug på blocket för 2000:- Det kanske kan vara nått? På en oöppnad 2.2a bör du kunna ladda så du får ut 200hk om du vill.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Dom där fälgarna är inte direkt bolt on...speciellt bak på en original axel med trumbroms....
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
jag ser inga problem?
Finns borrmaskiner som klarar borra i både drivaxel och trumma.
Finns borrmaskiner som klarar borra i både drivaxel och trumma.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
En 2.2a cassius är inget man får nån livslängd på om man inte byter kolvar.
De är rent skit ärligt sagt.
Duger väl till 150hk ungefär.
De är rent skit ärligt sagt.
Duger väl till 150hk ungefär.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
5 petad växellåda var planen.
Är inte så insatt på vad för utväxlingar och lådor det finns till Opel.
Annars får man införskaffa sig en ZF låda från bmw för det har jag i mina andra bilar.
Är inte så insatt på vad för utväxlingar och lådor det finns till Opel.
Annars får man införskaffa sig en ZF låda från bmw för det har jag i mina andra bilar.
Re: Trim till opel Ascona A
Kadett4wd: Du har helt rätt, men det verkar ändå finnas en del 2.2or med budget turbos som håller rätt bra med 0,7 i ladd och det borde peka mot 200hk! En 2.4a med enkel turbo anläggning dock vore ju helt klart att föredra
Ang. vxl låda. ZF'n måste du kapa en del för att få in, Getrag 240in (fanns i rekord e och manta b med 5 växlad låda) håller rätt bra (Bör funka för 250-300hk), ryms i tunneln och kortar du en Manta B kardan så funkar de bra ihop direkt! Alternativt om du byter motorfästen och flyttar motorn maximalt bakåt (utan att kapa upp nått) så kan du ta en automatkardan till Ascona/Manta B, då är den rätt längd direkt (åker så själv i min Manta A)
Ang. vxl låda. ZF'n måste du kapa en del för att få in, Getrag 240in (fanns i rekord e och manta b med 5 växlad låda) håller rätt bra (Bör funka för 250-300hk), ryms i tunneln och kortar du en Manta B kardan så funkar de bra ihop direkt! Alternativt om du byter motorfästen och flyttar motorn maximalt bakåt (utan att kapa upp nått) så kan du ta en automatkardan till Ascona/Manta B, då är den rätt längd direkt (åker så själv i min Manta A)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Jag körde ca 380hk på hjulen enligt morosostickan på en std Getrag 240 låda.. iofs.. lite lite moddad.
då växlarna vill hoppa ur med lite vridmoment.
2 säsonger blev det innan kopplingen small och kom ut,, och spred sprängkåpan på vägen i ca 4x4cm stora bitar.
då växlarna vill hoppa ur med lite vridmoment.
2 säsonger blev det innan kopplingen small och kom ut,, och spred sprängkåpan på vägen i ca 4x4cm stora bitar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Dom klarar såpass mycket ändå! Det trodde jag faktiskt inte (inte sett nån tidigare som kört med 300+hk)
Vad gjorde du för modifieringar på lådan?
Vad gjorde du för modifieringar på lådan?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Tog väck synkringarna på 2an och 3an slipade 'undercut' på grepp 'pinnarna' på alla växlar samt starkare fjädrar till kulorna som ska hålla växlarna i lägen.
Läs om undercut på dog lådor, sök på google.
Läs om undercut på dog lådor, sök på google.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Intressant, jag ska ha dom tipsen i bakhuvet om jag nån gång börjar vara i dom effektregionerna att det kan behövas
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: sön mar 31, 2013 11:37 pm
Re: Trim till opel Ascona A
inte hunnit läst igenom alla inlägg men jag håller på och bygger om en ascona a och jag komm billigt över en rullad manta b med en massa godsaker i som är bara att slänga över till asconan sen har jag även köpt en beg rally motor jag har gått igenom och köpt weber 45or till räknar med ca 170 häst , recarostolar, getraglåda konidämparna bak bakaxel med lamell diff och bromsok tog jag ifrån mantan gav 3000 för den utan motor, du kan ju kika in min tråd på garaget för lite inspiration
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260600
ps lyssna på henry han är ett riktigt proffs inom opeltrim
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260600
ps lyssna på henry han är ett riktigt proffs inom opeltrim