Trim till opel Ascona A
Re: Trim till opel Ascona A
En sak som jag tycker är viktig är vilken karaktär man vill ha på motorn.
Jag har gått från 3.48" i slag på min cheva till 3.75" (strokning). Visst, motorn har fått mer medeleffekt, men är inte lika kul. Innan var den som en GTI-motor, det hände mer o mer ju mer man varvade. Nu är den som en lastbilsmotor och drar jämnt från 2500 till 5500 varv för att sedan dö. Innan drog jag den till 6500 o den var fortfarande pigg.
Alltså med en 2,4-vev så får man mer effekt, mer bottendrag osv, men motorn kanske inte blir lika rolig.
Det beror ju lite på vad man är ute efter.
Jag har gått från 3.48" i slag på min cheva till 3.75" (strokning). Visst, motorn har fått mer medeleffekt, men är inte lika kul. Innan var den som en GTI-motor, det hände mer o mer ju mer man varvade. Nu är den som en lastbilsmotor och drar jämnt från 2500 till 5500 varv för att sedan dö. Innan drog jag den till 6500 o den var fortfarande pigg.
Alltså med en 2,4-vev så får man mer effekt, mer bottendrag osv, men motorn kanske inte blir lika rolig.
Det beror ju lite på vad man är ute efter.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Trim till opel Ascona A
Varför krångla till det.Jag skulle tveklöst bygga en 2,4 Cih eller större volym om jag fick bestämma.
Köp en beg 2,4 och det kostar inte så mycket att få ut ca: 200 hk ur den.
Den bästa 2,4 jag har byggt har lämmnat 290 hk och 320 NM med förgasare
Det är en rallymotor om man byter kamaxel med mer duration så lämmnar den max effekt över 8000 Rpm.
Har provat och den lät riktigt fränt till 9000 Rpm.
Det går att lätta alla delar som rör sig i motorn så varvar den mer och svarar ännu snabbare på gasen.
2,4 har väldigt mycket vrid och i en Ascona A så blir den lätt körd.
Jag har byggt många opel motorer och inte har jag märkt någon skillnad mellan motor blocken 1,9-2,4 i hållbarhet.
1,9 blocket har 93,00 i borr och 2,4 har 95,00 i borr.
MVH Henry
Köp en beg 2,4 och det kostar inte så mycket att få ut ca: 200 hk ur den.
Den bästa 2,4 jag har byggt har lämmnat 290 hk och 320 NM med förgasare
Det är en rallymotor om man byter kamaxel med mer duration så lämmnar den max effekt över 8000 Rpm.
Har provat och den lät riktigt fränt till 9000 Rpm.
Det går att lätta alla delar som rör sig i motorn så varvar den mer och svarar ännu snabbare på gasen.
2,4 har väldigt mycket vrid och i en Ascona A så blir den lätt körd.
Jag har byggt många opel motorer och inte har jag märkt någon skillnad mellan motor blocken 1,9-2,4 i hållbarhet.
1,9 blocket har 93,00 i borr och 2,4 har 95,00 i borr.
MVH Henry
Re: Trim till opel Ascona A
Jag rensade bort lite inlägg här och förstår ni som skrev dom inte varför så kan ni ju skicka ett pm(som jag då kommer att kasta i papperskorgen)
Skärp er!
Skärp er!
Re: Trim till opel Ascona A
Tack Steve
Re: Trim till opel Ascona A
Här är ett par till bilder på utgångs objektet.
Jag är mer mest intresserad att bygga en motor med rätt karaktär så den blir rolig att köra.
Men den har instrumentering från en SR. Med 3st extramätare i mittkonsolen och en varvräknare bredvid hast.mätaren.
Stolarna och baksätet är i Beige färgad tyg.
Skulle varit riktigt roligt att bygga en motor som kanske har runt 200hk så man kan köra ifrån tubo Saabar osv.
Men vilka 8V toppar är att rekommendera ?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
2.2 eller 2.4 har resta kanaler på insug med 45-40 ventiler.
en bra billig start att börja på.
Finns en annan med resta kanaler och förbränningsrum för 2.0 liter.
Grupp 1 stommen,, men den är nog riktigt svår att få tag på.
Nackdelen med 2.2 eller 2.4 är att du får lååågt komp på en 1.9 maskin.
därav jag anser du köper en komplett 2.4 och kör en ~290 kam med ca 11.5-12mm lyft
Extractorgrenrör och webrar, gärna dellorto för finare lågfart.
Gå gärna på 48or direkt då du har motorvolym.
snygga till toppen lite.
200hk ligger juh och 'sover' i en 2.4 nästan redan som std
en bra billig start att börja på.
Finns en annan med resta kanaler och förbränningsrum för 2.0 liter.
Grupp 1 stommen,, men den är nog riktigt svår att få tag på.
Nackdelen med 2.2 eller 2.4 är att du får lååågt komp på en 1.9 maskin.
därav jag anser du köper en komplett 2.4 och kör en ~290 kam med ca 11.5-12mm lyft
Extractorgrenrör och webrar, gärna dellorto för finare lågfart.
Gå gärna på 48or direkt då du har motorvolym.
snygga till toppen lite.
200hk ligger juh och 'sover' i en 2.4 nästan redan som std
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
en bra tråd om opel maskinerna.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
allt är väl kanske inte 100% korrekt där,men det är nog mest bara upp till betraktaren att avgöra.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
allt är väl kanske inte 100% korrekt där,men det är nog mest bara upp till betraktaren att avgöra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Det blir ju inte såå lågt. Borde väl landa på strax under 9:1 och även om det inte är optimalt så är det ju ändå inte något magiskt med effekten man får ut av högre cr. Är ju inte jättedyrt att plana en topp hellerKadett4wd skrev:Nackdelen med 2.2 eller 2.4 är att du får lååågt komp på en 1.9 maskin.
På en b20 traktor så skiljer det ju typ 10 hästar mellan B20E (10.5:1) och B20F (8.7:1)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
nej men körbarheten är det stor skillnad på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Men det blir ju rätt "standardlikt" komp ändå så det blir ju knappast helt hopplöst.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
en väg jag ändå aldrig skulle rekomendera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Vad fräsch bilen såg ut. Du skulle haft mer tidstypiska fälgar bara.
Om du inte gör jobbet själv kan jag ge dig ett bra pris på portning.
Jag har länge varit sugen på att göra en CIH topp för det var ett bra tag sen.
Vet inte om du kollade in tidningsartiklarna men här är från Opels tävlingsavdelning
på tiden man körde Ascona: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... tod1_1.jpg
Det är Kjell Gustavsson som skrivit och han fattar inte direkt tekniken med bl.a. crossflowtoppen men läsvärt ändå.
Erland
Om du inte gör jobbet själv kan jag ge dig ett bra pris på portning.
Jag har länge varit sugen på att göra en CIH topp för det var ett bra tag sen.
Vet inte om du kollade in tidningsartiklarna men här är från Opels tävlingsavdelning
på tiden man körde Ascona: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... tod1_1.jpg
Det är Kjell Gustavsson som skrivit och han fattar inte direkt tekniken med bl.a. crossflowtoppen men läsvärt ändå.
Erland
Re: Trim till opel Ascona A
Tycker också att den verkar vara fräsch, nästan synd att inte njuta av den original?
Nu ska jag provocera dej lite på skoj, inget elakt menat:
Å andra sidan: In your dreams!
Din bil är iofs lätt, så där har du en fördel.
Nu ska jag provocera dej lite på skoj, inget elakt menat:
Å andra sidan: In your dreams!
Tyvärr har det blivit väldigt billigt och lätt att få lös mycket extra kraft ur motorer med turbo och bra sprut.wirgart skrev: ...
så man kan köra ifrån tubo Saabar osv.
...
Din bil är iofs lätt, så där har du en fördel.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Re: Trim till opel Ascona A
Bara för att man byter motor till en annan utvändigt likadan så har man ju inte direkt förstört bilen..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Trim till opel Ascona A
Rost finns, han som har börjat renoverat bilen har svetsat upp nästan hela golvet. Så det måste jag göra om i framtidenErland Cox skrev:Vad fräsch bilen såg ut. Du skulle haft mer tidstypiska fälgar bara.
Om du inte gör jobbet själv kan jag ge dig ett bra pris på portning.
Jag har länge varit sugen på att göra en CIH topp för det var ett bra tag sen.
Vet inte om du kollade in tidningsartiklarna men här är från Opels tävlingsavdelning
på tiden man körde Ascona: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... tod1_1.jpg
Det är Kjell Gustavsson som skrivit och han fattar inte direkt tekniken med bl.a. crossflowtoppen men läsvärt ändå.
Erland
Lappat och lagat hejvilt Men bilen verkar vara riktigt rak i karossen men finns tyvärr en hel del spackel på ett par ställen.
Jag har ett par stern16" fälgar jag funderar att ha på bilen.
Planen är att göra så mycket själv på bilen