Trim till opel Ascona A
Trim till opel Ascona A
Har köpt mig en gammal Opel Ascona A 19 SR från -73.
Tänkte bygga något roligt med org motorn.
Men jag har letat mycket men verkar vara helt omöjligt att hitta trim grejer.
Någon som har något liggande eller vet vart man kan få tag på grejer till en såhär motor ?
Tänkte bygga något roligt med org motorn.
Men jag har letat mycket men verkar vara helt omöjligt att hitta trim grejer.
Någon som har något liggande eller vet vart man kan få tag på grejer till en såhär motor ?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
ehh.. näää är väl allt annat än omöjligt.
Enklaste modden är en 2.4liters CIH från omega, sätt ett extractorör på en sådan med lämpligt avgas och en X1 kam,, vips ~160hk.
Sen ställer du undan stdmotorn, för den gör ingen trimmare speciellt glad
Enklaste modden är en 2.4liters CIH från omega, sätt ett extractorör på en sådan med lämpligt avgas och en X1 kam,, vips ~160hk.
Sen ställer du undan stdmotorn, för den gör ingen trimmare speciellt glad
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
...eller så borrar du 1.9-blocket och använder vev, stakar, kolvar och topplock från en 2.4 i det, så har du "trimmat" originalmotorn. Trimma vidare på konventionellt vis, och var glad över att motorn är en halvliter större.
Re: Trim till opel Ascona A
porta, plana, i med annan kam, större ventiler, hårdare fjädrar ( kam säljer enem till opel iallafall och tror dom säljer ventiler och fjädrar med ) extractor grenrör, borra upp blocket, på med weber 45or och dit med en elektrisk fläkt, vips så har du 180 hk och en underbar sång i maskinen.
Re: Trim till opel Ascona A
Om jag byter motor stoppar jag in en B230 V16 motor istället.
Men om jag har fattat det hela så är Ascona A och B ungefär samma motor, den så kallade "stora" Opel motorn.
Men en så kallad GoldPower motor till Opel Ascona är på 2,4 liter och sägs ska ha ca 270hk.
Så lite effekt bör det kunna gå att få ur ett gammalt Ascona block.
http://www.highspeedracing.se/res/Filme ... aknare.wmv
Har även hört att en 1900 motor ska kunna strokas till 2,7l med hjälp av någon diesel vev från opel och större kolvar på 99mm.
Men om jag har fattat det hela så är Ascona A och B ungefär samma motor, den så kallade "stora" Opel motorn.
Men en så kallad GoldPower motor till Opel Ascona är på 2,4 liter och sägs ska ha ca 270hk.
Så lite effekt bör det kunna gå att få ur ett gammalt Ascona block.
http://www.highspeedracing.se/res/Filme ... aknare.wmv
Har även hört att en 1900 motor ska kunna strokas till 2,7l med hjälp av någon diesel vev från opel och större kolvar på 99mm.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Stoppa för tusan ingen volvomotor i den.
CIH familjen har många delar som går att byta lite huller om buller.
Ända från 1500cc till 2400cc
Det går även att plocka vissa delar från dieseln, men jag anser att vanliga 2.4veven är bra så det räcker.
Dieselveven har juh samma slaglängd men hälften så många motvikter.
2.0-2.4 har samma cylinderborr och kan då byta delar kors och tvärs.
Har man ordning på smörjsystemet i en 2.4 med std 95 i borr så vill jag påstå de är kralligare byggda än motsvarande volvomotor.
Bästa vevaxeln är ascona 400 veven,, men den kostar fläsk!!
Och.. VILL man bygga potent opelmaskin finns där juh 400 toppen (16v),, dock kostar den också fläsk,, troligtsvis ggr 2 också.
En billigare variant är att bygga på 24v sexans topplock som man kapar till rätt längd och svetsar och micklar.
Färdiga kamaxlar finns att köpa, likaså grenrör.
Hade jag tid och ett mer brinnande intresse för Opel skulle jag bygga en 2.5 16v med 24v toppen kapad.
sök på youtube till exempel på risse motorsport och glana på kadett c,, de ryter gött.
Men jag skulle bygga med 2.2vevaxeln och sedan borra den vidare upp till 2.5l.
Så man får plats med rejäla ventiler och kort slag så man kan varva ordentligt
CIH familjen har många delar som går att byta lite huller om buller.
Ända från 1500cc till 2400cc
Det går även att plocka vissa delar från dieseln, men jag anser att vanliga 2.4veven är bra så det räcker.
Dieselveven har juh samma slaglängd men hälften så många motvikter.
2.0-2.4 har samma cylinderborr och kan då byta delar kors och tvärs.
Har man ordning på smörjsystemet i en 2.4 med std 95 i borr så vill jag påstå de är kralligare byggda än motsvarande volvomotor.
Bästa vevaxeln är ascona 400 veven,, men den kostar fläsk!!
Och.. VILL man bygga potent opelmaskin finns där juh 400 toppen (16v),, dock kostar den också fläsk,, troligtsvis ggr 2 också.
En billigare variant är att bygga på 24v sexans topplock som man kapar till rätt längd och svetsar och micklar.
Färdiga kamaxlar finns att köpa, likaså grenrör.
Hade jag tid och ett mer brinnande intresse för Opel skulle jag bygga en 2.5 16v med 24v toppen kapad.
sök på youtube till exempel på risse motorsport och glana på kadett c,, de ryter gött.
Men jag skulle bygga med 2.2vevaxeln och sedan borra den vidare upp till 2.5l.
Så man får plats med rejäla ventiler och kort slag så man kan varva ordentligt
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Niko Rissanen
Re: Trim till opel Ascona A
Är svag för A Ascona då jag haft 3 stycken (Skulle gärna ha en nu också)
Som sagt av Kadetten ingen Volvomotor...
Antingen fortsätta på CIH eller annars kanske byta till en 16V GSI motor 150 Hk original + bränslesnål och man kan ta nån 5 vxllåda från Omega
Som sagt av Kadetten ingen Volvomotor...
Antingen fortsätta på CIH eller annars kanske byta till en 16V GSI motor 150 Hk original + bränslesnål och man kan ta nån 5 vxllåda från Omega
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Trim till opel Ascona A
Ja sätt absolut ingen Volvo motor i den
Blir bra ryt i cih-motorerna med dom rätta bitarna https://www.youtube.com/watch?v=u2_G7b6_txU
Blir bra ryt i cih-motorerna med dom rätta bitarna https://www.youtube.com/watch?v=u2_G7b6_txU
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Ni glömmer Cross-Flowtoppen som fanns till dessa pärlor...klassade i Historic rally så det är inga gratis grejjer, hur stor budget finns det för projektet måste man kanske fråga sig först...
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
Re: Trim till opel Ascona A
Deen toppen har jag inte hört något om?.. Vilken bil fanns den på org? OM de inte är 400 toppen du menar då..
Mvh
Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Jag hade också satsat på en sugtrimmad CIH motor.
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
Re: Trim till opel Ascona A
2,2 och 2,4 topparna har högre placerade kanaler på insug. Flödar bättre redan som original.
Micke
Re: Re: Trim till opel Ascona A
Crossflowtoppen har mig veterligen aldrig suttit i någon standardbil utan är enbart använd i tävling.wuffee skrev:Deen toppen har jag inte hört något om?.. Vilken bil fanns den på org? OM de inte är 400 toppen du menar då..
Mvh
Användes bland annat i Ascona A i rally i första halvan av 70 talet
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Trim till opel Ascona A
Verkar som man kan ta ut mer effekt än vad jag har trott i en gammal CIH motor. Verkar vara sjukt varvvilliga!
Bilen jag har fått tag på har stått i en ladugård i över 20år och ska bygga den tsm med min far så är lite små jobb att få liv i grejerna. Men min plan är att börja köpa på mig lite godis till en riktigt bra motor
Men sugis ska det självklart bli!
Efter att ha läst och pratat med lite folk så känns nästan en 2,2 vev som det bästa alternativet för vill ha en varvvillig leksak.
Planen är att använda mig av org blocket sedan bara öka borret till ca 96mm om det är möjligt utan att det blir för klent.
Känns kul att kunna använda sig av org block
16v har man också en förkärlek till och 400 toppen verkar riktigt fin. Men frågan är om en sådan är möjlig att få tag på i dagsläget. kanske dags att börja damsuga tyska ebay.
Men det med att bygga om en Omega topp verka inte helt fel, en hel del svetsjobb men inte det svåraste man har gett sig in på.
Men till en sådant bygge måste man nog tyvärr slipa helt nya kamaxlar. Det är nog inte helt gratis...
Bilen jag har fått tag på har stått i en ladugård i över 20år och ska bygga den tsm med min far så är lite små jobb att få liv i grejerna. Men min plan är att börja köpa på mig lite godis till en riktigt bra motor
Men sugis ska det självklart bli!
Efter att ha läst och pratat med lite folk så känns nästan en 2,2 vev som det bästa alternativet för vill ha en varvvillig leksak.
Planen är att använda mig av org blocket sedan bara öka borret till ca 96mm om det är möjligt utan att det blir för klent.
Känns kul att kunna använda sig av org block
16v har man också en förkärlek till och 400 toppen verkar riktigt fin. Men frågan är om en sådan är möjlig att få tag på i dagsläget. kanske dags att börja damsuga tyska ebay.
Men det med att bygga om en Omega topp verka inte helt fel, en hel del svetsjobb men inte det svåraste man har gett sig in på.
Men till en sådant bygge måste man nog tyvärr slipa helt nya kamaxlar. Det är nog inte helt gratis...