Trim till opel Ascona A
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Risse motorsport.. de har kamaxlar till 16 mod av 24v toppen.
Är nån på opelklubben som försökt sälja sitt 16v projekt ett tag har jag för mig.
Är nån på opelklubben som försökt sälja sitt 16v projekt ett tag har jag för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Risse hade iallafall utbytes system på ombyggda 24v toppar. Skicka in en org +1000euro så får du en färdig ombyggd tillbaka.
15000kr tror jag att dom tar för kammar.
Jag var i dom planerna förut och pratade med TG motor om kammar, han kunde ev ta fram custom kammar för under 10k då. Kan vara värt att kolla ifall man funderar på 16v ombyggnaden.
15000kr tror jag att dom tar för kammar.
Jag var i dom planerna förut och pratade med TG motor om kammar, han kunde ev ta fram custom kammar för under 10k då. Kan vara värt att kolla ifall man funderar på 16v ombyggnaden.
Niko Rissanen
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Jag glömde det aldrig, insåg bara orimligheten att få tag på en till bra pris.Gson-Power skrev:Ni glömmer Cross-Flowtoppen som fanns till dessa pärlor...klassade i Historic rally så det är inga gratis grejjer, hur stor budget finns det för projektet måste man kanske fråga sig först...
De är väl om än,, dyrare än 400 toppen.
http://www.opel400club.de/
Är en bra sida om man vill ha kontakt med '400' fetishister
En topp hos Risse i övrigt kostar:nästan 4000euro.. förvånandsvärt billigt faktiskt.
men,, den är tom...
http://www.risse-motorsport.de/product_ ... eil--.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Ombygget av toppen skulle faktiskt till och med jag klara av utan större knot.MantaTIC skrev:Risse hade iallafall utbytes system på ombyggda 24v toppar. Skicka in en org +1000euro så får du en färdig ombyggd tillbaka.
15000kr tror jag att dom tar för kammar.
Jag var i dom planerna förut och pratade med TG motor om kammar, han kunde ev ta fram custom kammar för under 10k då. Kan vara värt att kolla ifall man funderar på 16v ombyggnaden.
Svarvar man sedan ämnen om man har bra möjligheter, så kan man juh få kammarna slipade av nån lite billigare kille.
Hade jag jobbat där jag jobba förut så hade jag kunnat hyfsat enkelt svarva kamämnen.
Närapå slipat dem också faktiskt.
Men hade krävt några att göra fel på *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Gson-Power
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
- Ort: Dalarna
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Om budgeten är obegränsad....köp en komplett 400 snurra och montera...och du du kommer att behöva koppling / växellåda/bakaxel som klarar effekten.
Jag skulle gjort som Kadetten skrev i början på tråden..en omega 2,4 motor som justeras lite i toppen /ventiler och en vassare kam , extraktor sen skulle jag köpa bensin för resten av pengarna och njuta!
Jag skulle gjort som Kadetten skrev i början på tråden..en omega 2,4 motor som justeras lite i toppen /ventiler och en vassare kam , extraktor sen skulle jag köpa bensin för resten av pengarna och njuta!
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu
www.gsonpower.n.nu
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
Ja det är nog det absolut bästa, en ascona a med ~160 driftsäkra hästar har man mycket skoj med.
Man får juh ha i åtanke de väger ~1000kg kompletta.
Man får juh ha i åtanke de väger ~1000kg kompletta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Tjänstevikten ska ligger på 1070kg.
Så den är redan fabrik en riktigt lätt bil sedan om man har ventilerade skivor på alla fyra hjul får man regga bilen med 180hk.
Ombyggnationen av en 24V topp med portning osv borde ta ca 70-100H för mig skulle jag gissa. Så är inte så jätte farligt om jag får säga så.
Men det bör finnas några andra kamaxlar från t.ex. Opel, Volvo, Saab, Ford som man kan använda som grundämne.
Sedan svarva om lager ytorna på kammarna och sedan slipa en ny profil så den passar toppen.
Annars får man burka upp med lite öl i garaget och svarva egna kamaxelämnen.
Så den är redan fabrik en riktigt lätt bil sedan om man har ventilerade skivor på alla fyra hjul får man regga bilen med 180hk.
Ombyggnationen av en 24V topp med portning osv borde ta ca 70-100H för mig skulle jag gissa. Så är inte så jätte farligt om jag får säga så.
Men det bör finnas några andra kamaxlar från t.ex. Opel, Volvo, Saab, Ford som man kan använda som grundämne.
Sedan svarva om lager ytorna på kammarna och sedan slipa en ny profil så den passar toppen.
Annars får man burka upp med lite öl i garaget och svarva egna kamaxelämnen.
Re: Trim till opel Ascona A
Om det är en ÄKTA SR, dvs heter Ascona Rallye i regbeviset så skulle jag ställa undan original motor och låda och köpa in en annan att bygga på. SR var toppmodellen (svart innertak är enklaste sättet att se det på) och är således ganska eftertraktad i Tyskland. Så om du inte "förstör" bilen kan du säkert sälja den där om några år med "matching numbers" för 2-4ggr så mycket som du får här i Sverige!
Jag såg t ex en orenoverad Manta A SR i mint condition som såldes för 2-3 år sedan för 220 000.... Vem betalar det i svergie? Dom flesta Manta A SR i vettigt skick verkar börja på runt 50 000 och sen vandrar det uppåt, Asconan är inte speciellt mycke billigare.
Ang. motorn. En 2.2a från en Rekord E kostar 1500-2500ca, ett tråg och pickup säg ett par hundra, ett extraktor 7-800, en kam med lyftare 1000-1500, passa på att lyfta i en 5 petad låda också (kräver en kortad Manta B kardan) så har du en bil med 140-150hk, en bränsleförbrukning på runt 0,9 och en rätt pigg och underhållande bil
Vill du ha mer så är 2.4an Väldigt lätt att skrämma till 200hk! Receptet som Kadett4wd gav + gatportning och mappning så ligger du och nosar alldeles runt 200 häst. Och då finns det Klart värre kammar att tillgå!
Jag såg t ex en orenoverad Manta A SR i mint condition som såldes för 2-3 år sedan för 220 000.... Vem betalar det i svergie? Dom flesta Manta A SR i vettigt skick verkar börja på runt 50 000 och sen vandrar det uppåt, Asconan är inte speciellt mycke billigare.
Ang. motorn. En 2.2a från en Rekord E kostar 1500-2500ca, ett tråg och pickup säg ett par hundra, ett extraktor 7-800, en kam med lyftare 1000-1500, passa på att lyfta i en 5 petad låda också (kräver en kortad Manta B kardan) så har du en bil med 140-150hk, en bränsleförbrukning på runt 0,9 och en rätt pigg och underhållande bil
Vill du ha mer så är 2.4an Väldigt lätt att skrämma till 200hk! Receptet som Kadett4wd gav + gatportning och mappning så ligger du och nosar alldeles runt 200 häst. Och då finns det Klart värre kammar att tillgå!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Trim till opel Ascona A
Den gamla crossflowtoppen var inte speciellt driftsäker när den användes i rallybilarna på 70-talet. Designen liknar BMWs M10 med kamaxeln mitt i toppen och vipparmar.
Jag skulle rösta för samma sak som flera andra, skaffa tag i en 2,4 liters CIH och ge den lite kärlek så har du en motor som går utan problem i många hårda mil.
En kompis köpte en original 2,4 av mig för några år sedan, planade toppen lite grann och putsade bort lite gjutskägg i kanalerna. Sen stoppade vi i en TG19 kam med mekaniska lyftare samt TGs vipparmsbrygga. Ett oljekyl hängde vi på också.
Den gick hur fint som helst, ingen värstingeffekt men smidig och lättkörd med lite extra knuff på topp. Varvade kanske 7000 rpm utan protester.
Inga kapade 24V toppar om jag får bestämma, dem vill jag ha till min hyvelbänk
Jag skulle rösta för samma sak som flera andra, skaffa tag i en 2,4 liters CIH och ge den lite kärlek så har du en motor som går utan problem i många hårda mil.
En kompis köpte en original 2,4 av mig för några år sedan, planade toppen lite grann och putsade bort lite gjutskägg i kanalerna. Sen stoppade vi i en TG19 kam med mekaniska lyftare samt TGs vipparmsbrygga. Ett oljekyl hängde vi på också.
Den gick hur fint som helst, ingen värstingeffekt men smidig och lättkörd med lite extra knuff på topp. Varvade kanske 7000 rpm utan protester.
Inga kapade 24V toppar om jag får bestämma, dem vill jag ha till min hyvelbänk
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Trim till opel Ascona A
Kadett4wd skrev:Ombygget av toppen skulle faktiskt till och med jag klara av utan större knot.MantaTIC skrev:Risse hade iallafall utbytes system på ombyggda 24v toppar. Skicka in en org +1000euro så får du en färdig ombyggd tillbaka.
15000kr tror jag att dom tar för kammar.
Jag var i dom planerna förut och pratade med TG motor om kammar, han kunde ev ta fram custom kammar för under 10k då. Kan vara värt att kolla ifall man funderar på 16v ombyggnaden.
Svarvar man sedan ämnen om man har bra möjligheter, så kan man juh få kammarna slipade av nån lite billigare kille.
Hade jag jobbat där jag jobba förut så hade jag kunnat hyfsat enkelt svarva kamämnen.
Närapå slipat dem också faktiskt.
Men hade krävt några att göra fel på *S*
Ja ombyggnationen är väl egentligen ingen jätte grej. Man behöver svetsa upp resterna av 5ans förbränningsrum samt flytta 2 topp bults hål 6mm. Sen får man borra ett nytt bulthål i blocket för en av bultarna. Jag har sågat av en topp för att ha lite att mäta på men la ner eftersom min tig är lite klen för att svetsa toppar med.
Niko Rissanen
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Trim till opel Ascona A
Här finns lite gamla scannade tidningsreportage bl.a. om Opel: http://www.topplocksverkstan.se/scannadeartiklar.html
Erland
Erland
Re: Trim till opel Ascona A
Såhär såg den ut när jag köpte bilen och vad jag kunde se så hete den inte Ascona Rallye i registreringsbeviset.
Men den heter Opel Ascona 081266 och har 66 kW = 90hk enligt registreringsbeviset.
Sedan är innertaket vitt.
Men verkar som 1900 blocken mellan 73-75 ska vara ganska stabila pga dem ska visst ha tjockare gjutgods.
https://www.youtube.com/watch?v=J5xBiGJFjiU
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Trim till opel Ascona A
ett annat populärt alternativ är juh att sätta i en C20xe från kadett/calibra/vectra.
Då med opel omega växellåda.
150hk som lätt blir ~200hk med fortfarande samma körbarhet som std.
och.. bilen blir lättare =)
Då med opel omega växellåda.
150hk som lätt blir ~200hk med fortfarande samma körbarhet som std.
och.. bilen blir lättare =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Trim till opel Ascona A
Typ 15kg lättare
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Trim till opel Ascona A
wirgart: Då är det nog en relativt vanlig Ascons 1900 mest troligt. Har den 3st extramätare i mittkonsolen och en varvräknare bredvid hast.mätaren? Det var också std på SR samt en lyxigare klädsel (galon i kanten av sittdynan och tyg i mitten, skulle väl påminna om dåtidens sportstolar utan att vara skålade)
1900 blocken från dom åren ska tydligen vara stadiagare ja, men det är billigare att köpa en vettig 2.4a än att ställa sig och borra 1900 motorn, om du nu inte tänkt plocka seriöst med effekt och ändå ska borra?
1900 blocken från dom åren ska tydligen vara stadiagare ja, men det är billigare att köpa en vettig 2.4a än att ställa sig och borra 1900 motorn, om du nu inte tänkt plocka seriöst med effekt och ändå ska borra?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/