4-1 grenrör info.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

4-1 grenrör info.

Inlägg av lyyski »

Hej har ett grenrör jag fått med i en tidigare affär o tänkte kolla ifall det finns nån här som känner igen det?

Det är altså ett 4-1 rör rören har 42mm rör och är mellan 75- 83 cm rör som är plusplitade till ett 3tums rör..

Tänken är att ha det tillsammans med 2mm planad 531 som jag själv portat
En kam lik månen 7 har inte exakta värden , folkraceshoppens tänd o bränsle chip för att kunna varva 7000. Sen kommet ja också fixa till så ja kan jorda upp tändningen i steg om 3grarer upp till 9 grader mer förtändning..

Altså en b230f med lh2,4

Lite input om grenröret o motorn vore fint!

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: 4-1 grenrör info.

Inlägg av anglia-61 »

Det är skiljevägg i kollektorn på det, vill jag minnas.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

4-1 grenrör info.

Inlägg av lyyski »

Jajjamensan det är det .,
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-1 grenrör info.

Inlägg av Jens Gustavsson »

mina praktiska erfarenheter på liknade 4:1 rör är att ett bra avstämt 4:2:1 med ca 42-50-63 och ca 95-100cm ger ca 20nm mer vrid vvid 3500-5000rpm typ sen samma toppeffekt. jag har ett dyno rör som jag kallar för kennet röret som skulle fungera bra på denna motor skulle jag tro. men det är ingen svart och vit vetenskap detta med grenrör mycket måste provas för att man ska veta vad som är bäst på just din motor.
jag tror också att det är lite väl mycket duraton för den kombinationen. kolla lamdan med bb lamdan och kolla förtändningen på full gas också om du har den i en bromsbänk. (går att göra på pall bockar och med bromsarna på lägre effekter men va försiktiga!

mvh jens
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

4-1 grenrör info.

Inlägg av lyyski »

Vi kommer att tuna in den med BBl , och fixa så vi kan höjja tändningen det som ezk boxen tillåter.,

Har även ett "folkrace" grenrör 4-2-1 som kan testas ifall vi känner för det..,

Va jag förstått så överlag vill 4-1 grenrör ha mycket varv?

Hur ade ni gjort med resten utav avgasystemet ? Hade ni konat ner det till 2,5 tum eller fortsatt på 3tum hela vägen?

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 4-1 grenrör info.

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast vill man ha mindre tändning än standard ca 34-37 grader är en bra utgång punkt på full gas. med 0.9mm klämspalt mm så räcker oftast 32 grader.

tror det är folkrace shoppen som har ett bra 4:2:1 grenrör :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 4-1 grenrör info.

Inlägg av Erland Cox »

Är det skiljevägg i kollektorn så funkar det ju som ett 4-2-1 rör.

Erland
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

4-1 grenrör info.

Inlägg av lyyski »

Ja det sitter en skiljevägg i röret., återstår att se hur det sjunger ut när topp o lulllull är monterat..

Vilken storlek på avgas hade ni fortsatt med ? Med vänlig hälsning,
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: 4-1 grenrör info.

Inlägg av dhedlund »

Så stort som möjligt
Skriv svar