Volvo B30 Toppar.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Volvo B30 Toppar.

Inlägg av Ockelbo C20 »

http://www.ockelboc20.n.nu/

Hur många olika toppar finns det till Volvo B30 motorn.

Jag har tre toppar och dom ser lika ut men har olika nummer och betäckningar.

På en av topparna står det inget nummer utan bara Volvo. En av topparna har något nummer och så står det A.
Samt en av topparna har massor av nummer och även en stjärna mitt på toppen.

Finns det bättre samt sämre toppar att bygga på till Volvo B30.
Eller har det ingen betydelse?
Senast redigerad av Ockelbo C20 den lör mar 02, 2013 8:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik wärn
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av Erland Cox »

Kolla höjden på svängen ut från avgasventilen.
Det och eventuellt storleken på förbränningsrummen är enda skillnaden jag känner till.

Erland
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av Ockelbo C20 »

OK då ska jag titta på det. Hörde att toppen med en stjärna på skulle vara bättre gjutgods i.
Det känns som man kan bygga på vilken som.
Fredrik wärn
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av S Iwarson »

Jag känner till två varianter, en variant har (som nämnts) mera gods i avgaskanalens innerradie än den andra, jag skulle bygga på en sådan, går att åstadkomma större radie i den när man portar.

Förbränningsrummen har jag ej mätt, det verkar dock troligt att det följer B20:ins mönster vad gäller årgångar, ventilstorlekar/förbränningsrum.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av Ockelbo C20 »

Ja det skiljer på topparna. Men vad som är bra eller dåligt överlåter jag åt expertis.
Ska försöka ta lite bilder under dagen och lägga upp på hemsidan.
Fredrik wärn
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av S Iwarson »

Tror inte det behövs någon djupare analys än så, större kanalradier är bättre än små och större förbränningsrum (på en sådan här topp) är bättre än mindre.

Original finns ju inga innerradier alls på avgassidan pga gjutkanter, men den ena varianten av topp ger bättre förutsättningar vid portning.
Senast redigerad av S Iwarson den lör mar 02, 2013 5:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av Ockelbo C20 »

:checkered_waving:
Fredrik wärn
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Volvo B30 Toppar.

Inlägg av S Iwarson »

:wink:
Skriv svar