Bygga grenrör till 960 (B6254S)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Bygga grenrör till 960 (B6254S)

Inlägg av warp »

Hej

Jag tänkte bygga ett extraktorgrenrör till till min B6254S motor men behöver lite hjälp med att beräkna längden på P1 och P2 då jag tänkte bygga 3-1.
Läste i "four stroke performance tuning" av A. Graham Bell och lyckade få ut denna info

Beräknat på 400cc per cylinder.
diameter primär rör: 38,1 <-> 41.2mm
diameter sekundär rör: 44.4 <-> 47,6 mm
längd på primärrör: 63,5 cm

Men jag förstår inte hur man ska räkna ut längden på P2
Formeln för att räkna ut primärrör enligt boken är:
P= 850xED/rpm -3 (ED=180 grader + antal grader som avgasventilen öppnar före BDC) = 25 inch dvs 63,5 cm


Bild

Som jag tolkar det så verkar det vara 47.2 grader

(Jag kommer att byta ut veven mot 3literveven (90 vev) och ta kammarna från 3liters motorn så dessa lyfter ca 9mm)
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Bygga grenrör till 960 (B6254S)

Inlägg av c311com »

Jag har laserskurna flänsar till 6:an. Skicka ett PM om det är intressant.

Bild
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Bygga grenrör till 960 (B6254S)

Inlägg av Micke K »

Jag är snart på gång att bygga extraktor till min B6254 som jag har i min Hult Healey.
Har du fått någon mer info om längder och diameter på rör.
Kommer det att funka på en B6304? Jag kanske stoppar i en sån i framtiden.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Re: Bygga grenrör till 960 (B6254S)

Inlägg av warp »

Hej

När jag läst i min bok så tolkar jag det som att TOTAL är 63.5 och längden på primär och sekundär beror på om man vill ha topp eller botten effekt.

Mvh
Skriv svar