tändningen på org B20 med D-kam?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av _volvo740 »

Jag undra lite om vilken ca grad jag ska ställa tändningen på i original volvo b20 motor med D-kam? Och vilket varvtal ska jag ha när ska ställa?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av The »

Höj till den spikar och backa lite :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av _volvo740 »

Okej, på vilket varvtal ska jag göra de.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av fredde_vit_pv »

testa med att se till att den inte går över ca35grader,kolla med stroblampa!
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av _volvo740 »

Okej inte över 35 grader? Original är väl 21-23 grader vid 1500.
vilket varvtal rekommendera ni?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av Thunderbo1t »

Varva så mycket det behövs för att fördelaren ska slå ut maximalt, ha ej vakuum inkopplat.
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av _volvo740 »

Okej tackar. Men inte ställa över 35 grader då?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av hauge »

Du kan pröva med 36-37 och se om/hur den svarar på det
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av Jens Gustavsson »

The skrev:Höj till den spikar och backa lite :-)
ett bra sätt att tappa effekt på i många fall. jag har sett det flera gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av Kadett4wd »

ja, bara för den inte spikar behöver inte betyda den tänder på rätt ställe.
Minns själv min B20 period, gjorde just det förfarandet och motorn gick,, bra...
Men en B20 veteran i bygden ställde in det åt mig(givetvis på känn) och jag fick säkerligen 20hk till.
Man var juh 19-20år och inte så erfaren ;)

testa 32-34grader vill jag påstå, kanske lite lägre faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av S Iwarson »

Sen är det ju så att tändkurvan som finns i en original fördelare är ju i möjligaste mån anpassad till motorn i sitt ursprungsutförande.
Förändrar man fyllnad gentemot varvtal behöver tändkurvan se annorlunda ut.
Jag brukar korta ned slaget lite på originalfördelare på B20/B30 såtillvida inte motorerna är helt standard.
För att kunna sänka lite på topp men bibehålla värdena längre ned.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av Erland Cox »

På en standard fördelare minskar jag utslaget till 15 grader och kör ungefär 20 grader statiskt.
Jag köpte en 123 programmerbar fördelare och där la jag som grund in 20 grader till 1000 varv
och sen 35 grader mellan 1000 och 8000 varv.
Tyvärr så har 123 fördelaren högsta varvstopp på 8000 varv och det gjorde mig lite besviken.

Erland
Användarvisningsbild
_volvo740
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor okt 20, 2011 6:58 pm
Ort: Småland

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av _volvo740 »

nej testade de att sänka lite när den spikade men gick typ lite sämre än när jag körde på 21grade vid 1500.

Okej Kadett4wd ska prova 32-34grader och sen något lägre.

S Iwarson hur korta du ned slaget lite på originalfördelare? Ha även en annan B20 motor som är trimmad med portad och planad topp, K-kam och dubbla su. Ska jag göra något med den fördelaren då för att få de bättre och vad och hur?

Okej Erland Cox, hur minskar du utslaget till 15 grader och kör ungefär 20 grader statiskt. vad för vartal osv?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av Kadett4wd »

Att bygga om fördelaren rekomenderas som de ovan skrivit.
Ofta får man för hög tändning på höga varv med std fördelaren då man vill ha lite högre än std längre ned.
Efter vridmomentstoppen vill man juh faktiskt sänka tändningen nån grad för attt behålla register i maskin uppåt.
Därav jag rekomenderade lite lite lägre än andra.
Just för att se om den sjöng vidare över ~6500rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: tändningen på org B20 med D-kam?

Inlägg av S Iwarson »

Kadett4wd skrev: Efter vridmomentstoppen vill man juh faktiskt sänka tändningen nån grad för attt behålla register i maskin uppåt.
Det är lite klurigt det där, vanligt är ju att en motor tål minst tändning vid vridmomentspeaken men högre ovan och under.
Ändå har jag haft flera motorer som varit nog så känsliga nära sin toppeffekt.
Jag har en teori om att det tenderar att kunna bli så om man har en motor med bibehållet högt vrid inte avlägset från toppeffekten varvtalsmässigt.

Typiskt om man tex har en avstämd motor så är det tydligt känsligare inom det avstämda området.
Skriv svar