Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
XeptiQ
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 17, 2013 11:29 am

Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av XeptiQ »

Tja!

Hade en trevlig mekar kväll igår, och skruva ihop motorn med turbo_freak_89 ( g.org ) och vi drog veven i 110nm och gick runt hur fint som helst, men efter vi monterade in kolvarna och skulla dra dessa i 70nm enligt pappret så tog de tvärstopp, gick inte att rubba varken vevaxel eller stakarna tillsammans. Så vi googla lite snabbt och hitta en länk här på savarturbo och där sa de att man skulle dra vevstaksöverfallen med 60nm så vi gjorde de och gick något bättre...

Efter vi moment drog toppen så skulle vi noll blocket och det går inte?!
Vad är det som kan fela i detta ?

Det som är monterat är , nya vevstakar (JBR H-profil ) nya lager ( GLYCO-standard ) i vevaxel + stakar, nya wiseco kolvar med ringar. Standard lager för att vevaxel är oslipad.


Vill ha svar från folk som har bytt/renoverat från original till H-profil eller liknande med nya lager etc, vill inte ha någon för-stå-sig-på'are eller tro-sig-kunna-allt!


Tacksam för alla svar!!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av Rasmus Annander »

du behöver nog mäta upp stakarna något som inte stämmer..

har du slipat in ringarna o de? rätt kolvspel?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av The »

Ni har inte råkat vända något överfall fel?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av Robert Markström »

Eller att man dragit staken utan mothåll på sidorna så
staken glider över mot sidan på tappen, då nyper dom
fast.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av StefanM »

det brukliga är att man snurrar på allt efter varje enskild dragning, då ser man direkt var det felar och man kan ta tag i det direkt. Man drar liksom inte ihop allting och sen står och kliar sig i huvudet........
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av Magic thomsson »

Du,ni har nog haft lite för bråttom att få ihop allt,har ni mätt vevtapparna med mikrometer så ni vet dom är runda och vilken diameter?att alla 4 vevtappar är lika stora?,jag råkade en gång ut för att en vevtapp var slipad till första överdimension,bara 1.Då hade jag för mycket lagerspel på den så den pajade ganska snart.Det slamrade som bara den i motorn direkt den startade.Jag tog isär igen och upptäckte 1 vevtapp va slipat,först mätte jag bara vevtapp 1 och 4,man måste kolla allting.Det va tapp nr 3 som va slipad :(
Sen vevstakarna,dra dom med moment och mät upp dom innan montering så ni vet dom är okej.
Som Stefan sa,dra en sak och kolla det snurrar innan nästa dragning.Jag drar en stake i taget och känner så den glappar lite i motorns längdriktning.
Roger (Magic T) Thomasson
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av Angeland »

jag gjorde samma sak med en b230, hade vänt ena överfallet till en av stakarna åt fel håll. tog en stund innan man kom på vad det var som var fel. :doh:
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK

Inlägg av Bjorn C »

Skulle gissa på att stakarnas överfall är felvänt eller att överfallen är blandade ihop och sitter på fel stake , man bör märka stakarna innan man monterar dom i motorn ifall dom inte är märkt från början på både överfallet å staken , sen roterar man motorn efter man monterat varje grej så upptäcker man direkt eventuella fel men man bör mäta upp alla saker innan montering så slipper man obehagliga överraskningar , har man blandat ihop eller bänt något staköverfall så rekommenderar jag att man tar lös staken och mäter rundheten på storändan innan man monterar ihop den igen då staken kan ha ändrat form å de är Inge bra mvh
Skriv svar