Tja!
Hade en trevlig mekar kväll igår, och skruva ihop motorn med turbo_freak_89 ( g.org ) och vi drog veven i 110nm och gick runt hur fint som helst, men efter vi monterade in kolvarna och skulla dra dessa i 70nm enligt pappret så tog de tvärstopp, gick inte att rubba varken vevaxel eller stakarna tillsammans. Så vi googla lite snabbt och hitta en länk här på savarturbo och där sa de att man skulle dra vevstaksöverfallen med 60nm så vi gjorde de och gick något bättre...
Efter vi moment drog toppen så skulle vi noll blocket och det går inte?!
Vad är det som kan fela i detta ?
Det som är monterat är , nya vevstakar (JBR H-profil ) nya lager ( GLYCO-standard ) i vevaxel + stakar, nya wiseco kolvar med ringar. Standard lager för att vevaxel är oslipad.
Vill ha svar från folk som har bytt/renoverat från original till H-profil eller liknande med nya lager etc, vill inte ha någon för-stå-sig-på'are eller tro-sig-kunna-allt!
Tacksam för alla svar!!
Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
du behöver nog mäta upp stakarna något som inte stämmer..
har du slipat in ringarna o de? rätt kolvspel?
har du slipat in ringarna o de? rätt kolvspel?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
Ni har inte råkat vända något överfall fel?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
Eller att man dragit staken utan mothåll på sidorna så
staken glider över mot sidan på tappen, då nyper dom
fast.
staken glider över mot sidan på tappen, då nyper dom
fast.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
det brukliga är att man snurrar på allt efter varje enskild dragning, då ser man direkt var det felar och man kan ta tag i det direkt. Man drar liksom inte ihop allting och sen står och kliar sig i huvudet........
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
Du,ni har nog haft lite för bråttom att få ihop allt,har ni mätt vevtapparna med mikrometer så ni vet dom är runda och vilken diameter?att alla 4 vevtappar är lika stora?,jag råkade en gång ut för att en vevtapp var slipad till första överdimension,bara 1.Då hade jag för mycket lagerspel på den så den pajade ganska snart.Det slamrade som bara den i motorn direkt den startade.Jag tog isär igen och upptäckte 1 vevtapp va slipat,först mätte jag bara vevtapp 1 och 4,man måste kolla allting.Det va tapp nr 3 som va slipad
Sen vevstakarna,dra dom med moment och mät upp dom innan montering så ni vet dom är okej.
Som Stefan sa,dra en sak och kolla det snurrar innan nästa dragning.Jag drar en stake i taget och känner så den glappar lite i motorns längdriktning.
Sen vevstakarna,dra dom med moment och mät upp dom innan montering så ni vet dom är okej.
Som Stefan sa,dra en sak och kolla det snurrar innan nästa dragning.Jag drar en stake i taget och känner så den glappar lite i motorns längdriktning.
Roger (Magic T) Thomasson
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
jag gjorde samma sak med en b230, hade vänt ena överfallet till en av stakarna åt fel håll. tog en stund innan man kom på vad det var som var fel.
Re: Botten tvärnöp efter momentdragning, B230FK
Skulle gissa på att stakarnas överfall är felvänt eller att överfallen är blandade ihop och sitter på fel stake , man bör märka stakarna innan man monterar dom i motorn ifall dom inte är märkt från början på både överfallet å staken , sen roterar man motorn efter man monterat varje grej så upptäcker man direkt eventuella fel men man bör mäta upp alla saker innan montering så slipper man obehagliga överraskningar , har man blandat ihop eller bänt något staköverfall så rekommenderar jag att man tar lös staken och mäter rundheten på storändan innan man monterar ihop den igen då staken kan ha ändrat form å de är Inge bra mvh