Jag bygger ny motor från vanlig lågkompressions (statiskt mindre än 8:1) 383 cui gjutjärns förgasar V8 till högkompressions (~13:1) insprutad 512 cui på E85 med alu-toppar.
För att jag skall vara beredd med rätta grejor när det är dags undrar jag åt vilket håll kommer tändstiftens värmetal att röra sig månntro relativt den gamla och trötta bensinmotorn?
Hur förändras tändstiftens värmetal?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Hur förändras tändstiftens värmetal?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Hur förändras tändstiftens värmetal?
Du behöver kallare stift. Extra viktigt när du kör
alkohol (lätt för preignition). Helst skall du ha ett
stift med tillbakadragen sidoelektrod, NGK R6061
är ett stift som lämpar sig till alkohol bränsle finns
i olika värmetal.
alkohol (lätt för preignition). Helst skall du ha ett
stift med tillbakadragen sidoelektrod, NGK R6061
är ett stift som lämpar sig till alkohol bränsle finns
i olika värmetal.
Peter Olson
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Hur förändras tändstiftens värmetal?
Tack för infon. Jag skall titta på dom stiften.
Martin
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.