Hur förändras tändstiftens värmetal?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Hur förändras tändstiftens värmetal?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag bygger ny motor från vanlig lågkompressions (statiskt mindre än 8:1) 383 cui gjutjärns förgasar V8 till högkompressions (~13:1) insprutad 512 cui på E85 med alu-toppar.

För att jag skall vara beredd med rätta grejor när det är dags undrar jag åt vilket håll kommer tändstiftens värmetal att röra sig månntro relativt den gamla och trötta bensinmotorn?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hur förändras tändstiftens värmetal?

Inlägg av Enok »

Du behöver kallare stift. Extra viktigt när du kör
alkohol (lätt för preignition). Helst skall du ha ett
stift med tillbakadragen sidoelektrod, NGK R6061
är ett stift som lämpar sig till alkohol bränsle finns
i olika värmetal.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hur förändras tändstiftens värmetal?

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för infon. Jag skall titta på dom stiften.
Martin
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar