Design på 4-2-1 grenrör

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Jakesta »

Jo insugslängden på 34cm var med pipemax rekomenderad area. Med 37cm blev arean för stor (50mm dia) men det funkade ju bra ändå. När jag tittar på de simulerade tryckdiagrammen verkar det som att det främst är fyllnaden innan IVC som förbättrats med det längre röret och hade jag kunnat förlänga ytterligare så hade det blivit ännu bättre, men då kommer innerskärmen ivägen.

Vad jag menar är att man struntar i vad pipemax rekomenderar för primärlängd. Totallängden på grenröret användas för att bestämma var primärerna går ihop, därefter använder man kollektorlängden för att bestämma var sekundärerna går ihop till ett. Det ger ju samma längd till areaförändringarna som ett 4-1 med kollektor men man håller cyl nr 2+3 och 1+4 separerade lite längre. Det ger bättre effektkurva enl vad jag kan se. Alltså i detta fallet ca 650mm primärer och 360mm sekundär. Nästan som ett bakofram vänt KG-rör.
Sen kan man ju prova kollektor och terminatorlåda efter det.
Med primärerna på rätt längd verkar det även som man kan förlänga sekundären lite grand utan att tappa toppeffekt, så det skulle vara intressant att se i verkligheten. Kör inte du med dynomation?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Erland Cox »

När jag vill undersöka nåt mer noggrant kör jag med Dynomation.
Ska jag bara snabbt räkna ut areor använder jag Pipemax.
Ett sånt rör som du beskriver är vad som sitter på alla moderna sporthojar så det funkar helt klart bra.
Jag hade tänkt bygga så med 4-1 röret som jag har på min gula 142:a men det blev fel tändföljd på rören så det fick bli merge kollektor och megafon istället.
En sak som ärr lustig på motorcyklarna är att dom parar ihop 1-2 och 3-4 istället för 1-4 och 2-3.
Det var nån som förklarade skillnaden det gör för mig men både han och jag har glömt den nu.

Erland
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av loop »

Några ideer angående min svansmotorskoda? Det finns inte så mycket utrymme som sagt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Kadett4wd »

jag vill tro det är enkelheten på hojar att para ihop dem som de gör.
de varvar så mycket att förtjänsterna att para ihop dem 'rätt' försvinner nästan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Kadett4wd »

jag vill tro det är enkelheten på hojar att para ihop dem som de gör.
de varvar så mycket att förtjänsterna att para ihop dem 'rätt' försvinner nästan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Jakesta »

Jag funderade på det också, på en tvärställd motor med dålig plats för rören blir det ett plattare paket om man drar ihop 1-2 och 3-4.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Erland Cox »

Det blir nån skillnad, ska höra med Tim Radley om han kan komma ihåg det.
Det blir 360 grader mellan pulserna med 1-4 och 2-3 men 180 och 540 grader mellan pulserna med 1-2 och 2-4.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Design på 4-2-1 grenrör

Inlägg av Kadett4wd »

ja skillnad blir det.. om jag minns rätt så vart det bättre över 10000-11000rpm.
läste om det nånstans på en turbomatad motorcykel.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar