Kylvattnet är inte normalt detta ? LÖST

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
robban67
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 17, 2008 6:26 pm

Kylvattnet är inte normalt detta ? LÖST

Inlägg av robban67 »

Hej

Motorn är en 16v b234f maskin...

Nu börjar jag bli fundersam över mitt kylvatten, helt klart.

Har tidigare fyllt på blandning 50/50 vatten och glykol , vid ett tillfälle för en/två månad /er sedan ungefär tittade jag efter och då var det som det bara bestod utav vanligt vatten i expansionskärlet , tappade ur och fyllde nytt igen , körde i en vecka utan minskning och det var fortfarande blått och fint som sig bör.

Idag tittade jag efter igen och nu såg det ut som en tunn blandning av vanligt vatten och en grumlig modell av sandfärgad ( oljefärgad ) vätska, dvs INTE klegg eller växellådsröd oljeklumpsbildning heller :o , ingen minskning heller.

Har sedan 100 mil kört på 5/w40 helsyntetolja i maskin och den är hur fin som helst, växellådsoljan är lite brunbränd( bör bytas ) ungefär samma färg som blandningen i expansionskärlet.
Dessa problem har uppstått efter oljebytet för 100 mil sedan, innan gick den på delsyntet 10/w40, och det är cirka 500mil sedan blocket byttes ut mot ett helrenoverat och toppen har rullat cirka 3000mil sedan den totalrenoverades.

Blir lite fundersam på detta , MEN kan det vara att kylaren jag köpte förra året har varit i en bil där kylsystemet en gång blivit tätad på kemisk väg med någon form av kylartätning, men det är ljust , nästan vitt....

Bilen går bra utan driftstörningar etc så det är inga problem där heller.

Toppbultarna är 12:9 material med separata brickor ,draget enligt moment.

Mina funderingar lutar dock åt kylarläck från automatkylningen alternativt åt tunn spricka i toppen ??

Vad tror ni ?

Bild

mvh

Robban
Senast redigerad av robban67 den ons mar 27, 2013 9:42 pm, redigerad totalt 2 gång.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Kylvattnet är inte normalt , vad kan orsaka detta ?

Inlägg av smidy »

tror du får en bättre analys av forumanvändarna om du knäpper en bild på hur vätskan ser ut.
robban67
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 17, 2008 6:26 pm

Re: Kylvattnet är inte normalt , vad kan orsaka detta ? BILD

Inlägg av robban67 »

Nu med bild också :)
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen
robban67
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tis jun 17, 2008 6:26 pm

Re: Kylvattnet är inte normalt detta ? LÖST

Inlägg av robban67 »

Hej

Efter närmare titt och rengöring av expansionskärlet kan jag konstatera att det är rost som farit runt och lagt sig där .

mvh

Robban
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen
Skriv svar