Ventilfjädrar - lyft och rpm

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av thedriftking »

Hejsan

Tänkte bygga en högvarvig och vild b230.

Men fick mig en liten funderare.. Om man ska ha en kanan som lyfter mycket (14mm +) kan man inte bottna ventilfjädrarna då?
Och sen hur är formeln för att räkna ut rätt 'fjäderkraft'?

Mvh
Erik Johansson.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av Erland Cox »

Det brukar vara ungefär samma acceleration på racekammar.
Mindre lyft, mindre duration har samma acc som mer lyft mer duration.
Max kammen tål är 125kg på max lyft men oftast räcker 115kg.
40 kg räcker i sätestryck men beroende på fjäder och lyft kan det bli mer i sätet.

Erland
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av thedriftking »

Okok, tack för infon! :)

Men hur mäter man så fjädern inte bottnar vid Max lyft? Ska väl va 1-2mm tillgodo på fjädern
Erik Johansson.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av NikkO »

Inspänningsmått - ventillyft
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av NikkO »

Vad är en högvarvig och vild motor, hur mycket ska du varva och effekt? 14mm är inte så mycket lyft.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av thedriftking »

Jag sa 14mm+ alltså mera än de lixom, dom flesta vanliga 'vassa' man kan få tag på till 37mm tryckare är ju runt 13mm
Jag tänkte gå upp till 39mm tryckare för att få tillgång till vassa profiler.

Planen är att varva 9500rpm, antagligen sugis med maxxecu
Tänkte köra på 2,5L botten

Men detta är alltså inget 'ta ut Max' projekt utan bara se hur de kan gå.. Få allt att lira och öka min byggerfarenhet :)
Erik Johansson.
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av MrPete »

Sätt fjädern i en pelarborr och tryck ihop den lika mkt som kammen lyfter så ser du ju om du får s.k. coil bind.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av Erland Cox »

Hur mycket lyft du kan få med olika tryckar diameter beror på durationen.
Till 33mm bricka kan du få vettiga kammar med 14,5mm lyft och det finns upp till 15,5mm med mycket duration.
Med 37mm fulltryckare finns det kammar med 16mm lyft.
Men för att få max effekt efter 7500 varv med 2,5 liter krävs det väldigt mycket topp.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av Pacman »

Som Erland säger, topplocket kommer inte att räcka till. Det kommer att bli strypningen.

Om man inte bygger helt fel så brukar litereffekten vara kopplad till varvtalet.
Vid runt 7000rpm brukar man normalt hamna runt 100 hk/l.
Att varva till 9500rpm betyder då att man jagar effekt på över 130 hk/l dvs 320-330hk i en 2,5-liters maskin. Det finns inte en chans i världen att få en 531 att flöda så bra.
Vill du ändå tvunget varva så högt så bör du gå ner i slaglängd för att hålla kolvaccelerationerna på en rimlig nivå. Att bygga en 2-liters maskin på 260hk är mer inom rimligheternas gränser, men det är fortfarande en extrem motor och inget man kastar ihop med billiga delar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av NikkO »

Vad för spjällhus har du eller blir den plenum och enkelspjäll?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av The »

Om det inte är ett "max" projekt, varför i hela fridens namn vill du varva 9500rpm?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av Lacke »

Nog går det att varva 9500 rpm men du behöver en 16v topp effekten blir ca,315hp

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Ventilfjädrar - lyft och rpm

Inlägg av Rasmus Annander »

finns ingen mening med att varva en b230 så mycket.. finns ingen effekt o hämta där uppe bara slitage inte med 531 topp i alla fall
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Skriv svar