e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Hallå!!
Har ett bekymmer med min e36!
Den går ibland ojämnt och missar som satan! Har testat att byta stift, rengjort brunnarna, bytt lambda, kollat gummihattarna på spolarna och även testat dra ur lmm när den börja gå dåligt vilket resulterade i att den gick ännu sämre!!
Så nu undrar jag om någon har nån som helst aning om vad som kan vara galet!? Bifogar film på hur den lever om
http://s1115.photobucket.com/user/awpel ... 9.mp4.html
kan det vara så att jag helt enkelt måste byta kattar för att de stockat eller liknande? måste ju kapa isär för att se, men det kan ju vara värt en koll kanske? bara en tanke..
någon som har konkreta tips så tar jag gärna emot dem!
Har ett bekymmer med min e36!
Den går ibland ojämnt och missar som satan! Har testat att byta stift, rengjort brunnarna, bytt lambda, kollat gummihattarna på spolarna och även testat dra ur lmm när den börja gå dåligt vilket resulterade i att den gick ännu sämre!!
Så nu undrar jag om någon har nån som helst aning om vad som kan vara galet!? Bifogar film på hur den lever om
http://s1115.photobucket.com/user/awpel ... 9.mp4.html
kan det vara så att jag helt enkelt måste byta kattar för att de stockat eller liknande? måste ju kapa isär för att se, men det kan ju vara värt en koll kanske? bara en tanke..
någon som har konkreta tips så tar jag gärna emot dem!
Senast redigerad av Awpelqvist den sön maj 19, 2013 12:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: e36 325 ia
Nej.. täppta katalysatorer får inte bilen att gå så
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: e36 325 ia
Ett sätt är ju att läsa av eventuella felkoder
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: e36 325 ia
Blir svårt då jag inte tar mig nånstans med bilen!!
Får väl byta allt!? Blockpackning, spolar och givare är det som är kvar
Får väl byta allt!? Blockpackning, spolar och givare är det som är kvar
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Håll inte på o byt saker på måfå. Det kostar bara pengar och ger ännu mer frustration.
efter att ha lyssnat på videon så tycker att det låter bränslerelaterat.. bara en känsla.
men för att göra det enkelt så ta en tändinställningslampa o koppla in på varje tändkabel o se om det blinkar som det skall. och lys på vevaxelns remhjul eller vart man nu kollar tändläget på din bil för att kolla så inte tändläget hoppar.
Det är en enkel manöver som går fort och då kan du vara rätt säker på att det inte är tändningsrelaterat.
Nästa steg torde att vara att göra ren stiften så att de ser likadana ut och köra bilen en stund mens den hackar o frustar. Plocka sedan bort stiften och kika på dem. Då får du en indikation på om det är en eller flera cylindrar som har problem och vilka
och så vidare
efter att ha lyssnat på videon så tycker att det låter bränslerelaterat.. bara en känsla.
men för att göra det enkelt så ta en tändinställningslampa o koppla in på varje tändkabel o se om det blinkar som det skall. och lys på vevaxelns remhjul eller vart man nu kollar tändläget på din bil för att kolla så inte tändläget hoppar.
Det är en enkel manöver som går fort och då kan du vara rätt säker på att det inte är tändningsrelaterat.
Nästa steg torde att vara att göra ren stiften så att de ser likadana ut och köra bilen en stund mens den hackar o frustar. Plocka sedan bort stiften och kika på dem. Då får du en indikation på om det är en eller flera cylindrar som har problem och vilka
och så vidare
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Har bytt allt jag hade liggandes mest för att se om det var något av det! Ska testa byta matningen till punmpen då den såg allt annat än bra ut å se om det gpr någon skillnad! Sen ere väl spridarbyte, men har ju just bytt stift så ska nog ta upp dem å kolla som du säger å se om det är skillnad på dem! Verkar dock som att det är 1 3 5 den släcker å går på 2 4 6
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: e36 325 ia
Awpelqvist skrev:Blir svårt då jag inte tar mig nånstans med bilen!!
Får väl byta allt!? Blockpackning, spolar och givare är det som är kvar
Behövs ju bara en kabel och en bärbar dator
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Börjar ta slut idéer här i blåhallen!!
SPolarna verkar vara hela, spridarna vet jag inte men pumpen är bytt och går hela tiden så soppa får den. Det går att tomvarva bra länge och den står sig på tomgång...
t jag börjar fundera på är om spolarna spruckit i plasten och pga detta bara blir riksdåliga när det blir varmt och den belastas?? Eller om blockpackningen har stuckit å den ligger å duschar nån an cyllarna med vatten men då borde den ju gå lika piss hela tiden!?
Kan det vara så att någon kontakt bestämt sig för att ge upp å på så sätt bara påverkas vid värme eller att tempgivare slutat funka och gör så att den bara dör vid viss temp??
SPolarna verkar vara hela, spridarna vet jag inte men pumpen är bytt och går hela tiden så soppa får den. Det går att tomvarva bra länge och den står sig på tomgång...
t jag börjar fundera på är om spolarna spruckit i plasten och pga detta bara blir riksdåliga när det blir varmt och den belastas?? Eller om blockpackningen har stuckit å den ligger å duschar nån an cyllarna med vatten men då borde den ju gå lika piss hela tiden!?
Kan det vara så att någon kontakt bestämt sig för att ge upp å på så sätt bara påverkas vid värme eller att tempgivare slutat funka och gör så att den bara dör vid viss temp??
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Jag skulle provat byta spolar till att börja med. Går den bra kall, men kass varm, då har du nåt att gå på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Den nyser ju när du gasar vilket tyder på mager blandning. Jag säger luftläcka! Nån slang som är sprucken eller hoppat av.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Det är ingen dum idé att provtrycka, eller om du känner att du vill ta lite risker så kör du med startgas.
Mest misstänkt brukar vara O-ringar till spridarna och insugspackningen.
Mest misstänkt brukar vara O-ringar till spridarna och insugspackningen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Bytt spolar, tätat insug, bytt stift kollat igenom härvan.. Går fortfarande röv!! Exakt samma när den kommer upp i temp!
Vart värre när jag tätade avgassystemet men de kanske inte har något med saken att göra?? Kan det vara styrboxen läste nånstans att de kan gå sönder om en spole är dålig, eller kan det vara så att topppackningen har gått och den gör såhär pga detta? Kan den gå in i limpmode av lite olja i lådan och pga det gå dåligt?
Frågorna är många och svaren få!
Vart värre när jag tätade avgassystemet men de kanske inte har något med saken att göra?? Kan det vara styrboxen läste nånstans att de kan gå sönder om en spole är dålig, eller kan det vara så att topppackningen har gått och den gör såhär pga detta? Kan den gå in i limpmode av lite olja i lådan och pga det gå dåligt?
Frågorna är många och svaren få!
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: mån nov 15, 2010 1:46 pm
- Ort: Luleå
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
har inte provtryckt, men har tätat allt och även bytt spolar igen... vattentemp givaren var av så den byttes men detta utan någon som helst skillnad, sen har jag även testat en annan LMM men det har då inte hjälpt mot problemet!? kan det vara så enkelt som att kamsyncen som sitter i toppen kan vara kass? ska försöka leta reda på en sån och testa iaf och se om det gör någon alls skillnad!mattias skrev:Det är ingen dum idé att provtrycka, eller om du känner att du vill ta lite risker så kör du med startgas.
Mest misstänkt brukar vara O-ringar till spridarna och insugspackningen.
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
Har du kollat äfter nån spricka i gummibälgen som sitter mellan spjald och lmm?
Re: e36 325 ia hjälp att konstatera motorproblem
kolla även slangen mellan tomgånsmotor och insug, samt slangen mellan luftbälg och tomgångsmotor. när den är paj kan den gå hyffsat normalt och sedan om slangen flyttar på sig lite så går den ruskigt dålig pga tjuvluft.
MVH
MVH