Terminator box efter kollektorn

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Terminator box efter kollektorn

Inlägg av gegge »

David Vizard´s omskrivna tomlåda för att simulera att kollektorn arbetar i fri luft verkar fungerar dåligt på en BigBlock då burken helst ska rymma tio liter per cylinderbank.

MEN, på en liten 2 liters motor borde det gå att få plats i någon kardantunnel. Har någon erfarenhet?

Hittade en Alfa Bertone på Rejsa där både Jens G. och Erland varit och pillat, men där skrotades burken. Uppfattade det som om grenrör och kollektor var för kort..?

Ska nu bygga rund dämpare på 140x400mm. Men hur ska den designas? Röret sticker in 50mm. Sätter ett vinkeljärn a la Flowmaster i mitten. Rör ut bör konas. Vad mer?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Terminator box efter kollektorn

Inlägg av Erland Cox »

Jag gör som så att jag använder Pipemax för att beräkna en megafon.
På en B20 brukar den sluta med strax över 3" diameter.
Efter den gör jag en 45 raders motkon ner till 2,5" och kör 1cm 2,5" rör.
Utanpå detta sätter jag en anslutning till ett 3" avgassystem så jag har 2,5" som dumpar i 3".
Det blir 44% större area, inte så mycket kanske men det verkar funka bra.
Det går bra med en rak 2,5" kollektor in i ett 3" rör också.
Det är svårt att få plats med en terminatorbox på en bil som ska klara av lite ojämnheter i marken
så detta är nog det näst bästa.

Erland
Skriv svar