Gasstag itsf wire?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Gasstag itsf wire?

Inlägg av SevenEight »

Lurar lite på att bygga om till gasstag istf wire. Gillar inte hur wire installationen blev, dessutom gillar jag inte wire generellt och wire nippel i synnerhet. Skulle vilja ha leder. Motorn är stumt monterad i chassiet så den rör sig inte i förhållande till gaspedalen. Finns det några uppenbart dumma grejjer med att göra så? Vad kommer gå fel?

En sak som jag tänkt på är att det sitter gummi mellanlägg mellan webrar och insug. Gasarna kan ju röra sig men det handlar inte om mycket. Det borde vara lugnt - eller? Idag hänger wire hållaren i gasaren så den följer ju rörelsen men jag gissar att ett system med stag blir tyngre och då kanske man inte törs hänga allt det längst ut i gasaren. Man kanske skulle hänga upp det i gummi?

Har golvmonterat Tilton ställ och jag fick tjorva alldeles för mycket för att få det att lira ihop och nu när jag tittar på skiten så känns gasstag sååå himla mycket mer robust och enkelt.

Så... Vad säger herrarna?
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av smidy »

fanns massor med bilar förr med gas stag, dom har alla en sak gemenskap, dom jobba alla i (längsmonterad motor) bilen färdriktning, dom är monterade på det sättet för det är minst känsligt för att motorn vrider sig från höger till vänster. min personliga uppfattning är däremot att utvecklingen har gått framåt, "alla" moderna bilar har vajer, förstår inte hur ett stag arangemang kan vara smidigare än en vajer, men det var ju inte det det handlade om.
SevenEight
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
Ort: Sävar förstås

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av SevenEight »

Vet inte om jag är korkad eller bara har otur men jag tycker det är snudd på omöjligt att dels hitta rätt nippel och dels få den att sitta kvar... Därav fråga om gasstag. Ja, så klart gått till wire på "nya" eftersom det är viktigt med komfort och ljud och alltså vill man hänga upp motorn så den kan röra sig och dels vill man inte ha nåt som för in ljud i kupén men - min motor är stum och ljud finns och blir över...
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av smidy »

har du sökt virenipplar på cykel och mc verkstäder? dom brukar ha en uppsjö nipplar både skruvbara och "nyp fast". kanske rentav köpa en vire som har rätt ände till förgaseriet från fabrik och köra "universal" vid gaspedal där det säkert är mer rum/möjligheter, hittas också på förutnämda ställen, men dom kanske inte kallar den gasvire, utan kanske bakbroms vire cresent damcykel 28" :wink:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av The »

Går gasen så tungt att manövrera att man inte får nipplar att sitta får man nog åtgärda det problemet först ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av Larsson_200TQ »

På Biltema har dom ett stort utbud av vajrar på cykelavdelningen, jag köpte ett gäng olika vajrar med nippel i ena änden som var avsedda för cykelbromsar samt även en massa vajerlås (finns även på MC-avdelningen). Den fastpressade nippeln sattes vid spjället (fick borra upp hålet lite) och sen drogs vajern in till pedalen. Vid pedalen drogs en liten loop på vajern och dubbla vajerlås monterades som stopp. Ett enkelt vajerlås fick jag aldrig att hålla så jag rekommenderar dubbla som skruvas hårt.

Tung högerfot gör att det blir stora krafter när spjället går mot stoppen men denna lösning har fungerat perfekt för mig...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av fredde_vit_pv »

larsson! denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R ... tor-27636/ fixar det problemet! :hihi:

/Fredde
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av T Landholm »

Ett mekaniskt stopp under pedalen är att rekommendera för att minska risken för krökta gasstag samt skjuta iväg wirelås och liknanade :thumbright:
Tommy Landholm
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jo, stopp för pedalen finns ju men då allt flexar så kan det vara svårt att få det exakt på millimetern - därav lösningen med dubbla vajerlås så man är på den säkra sidan... :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av The »

Behöver knappast vara exakt på millimetern, skillnaden mellan 98% och 100% spjällöppning gör nog inte så många hästar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Gasstag itsf wire?

Inlägg av Jay-c »

gör 98-100% skillnad har man nog för litet spjäll ändå. Om det flexar i vajern kan man ju justera in den så att den är lätt spänd när pedalen går mot stoppet, i mitt tycke känns stag bara bökigt.
/ Johannes Carlsson
Skriv svar