funderingar 531

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

funderingar 531

Inlägg av svinto »

Säg att man har en b230f med 531 topp, megasquirt+edis och 4 st. 42 mm spjällhus.
Toppen är planad 1,5 mm, portad av mig, ventilerna har fått back-cut och sätena är mirafrästa.
Original ventilstorlek. Kör med k-kam just nu.
Hemmagjord 4-1 extraktor, ungefär rätt för 6500 rpm enligt pipemax.
Insugslängden också bra enligt pipemax.

Tycker den går rätt bra, men det känns som den tappar lite på högre varv.
Högre varv för mig är 5000-7000.

Vad borde bli nästa steg; större ventiler eller värre kam?
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: funderingar 531

Inlägg av S Iwarson »

Ett kamaxelbyte lär nog göra av sig mer än uppgradering av ventilstorlek, skulle tro att ventillyftet är den största begränsande faktorn i den motorn, toppen kan nog flöda vidare en bit till om du öppnar luckorna lite mer.
Du kan ju förvisso nå en fyllnadsökning även med större ventiler, motorkaraktären kommer dock att bestå med små förändringar så länge k-kammen sitter där, det är framförallt större kamaxelduration som ger bättre varvvillighet.

Oavsett så är det inte fel att laborera med tex insugslängder för att se om det svarar som programmet indikerar, var aktsam på att tex ett förlorat mellanregister kan tolkas som ökad toppeffekt och vice versa när saker sätts i relation till varandra, man kan behöva göra någon form av prestandatest för att få saker säkert verifierade.
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

funderingar 531

Inlägg av svinto »

Tack för synpunkterna, det blir att shoppa en kam då. Typ månen7 kanske...
Skriv svar